ZSINÓRPADLÁS - publicisztika

Aminek lennie kell

Miért ilyen ma a politikai színház?

  • Tompa Andrea
  • 2014. március 21.

Színház

"Az igazi művészet nem állhat meg annak ábrázolásánál, ami csak pusztán van, hanem megcsinálandónak érzi azt is, aminek lennie kell" - hirdette meg elvárásait Németh Andor 1925-ben a jobbára nem létező magyar politikai színházzal kapcsolatban. Ez akkor főként papíron, folyóiratokban tudott megszólalni, tényleges tere alig volt. Úgy tűnik, volnának szellemi gyökerei a ma szárnyait bontogató politikai színháznak, mégis sokat kellett várni rá.

Veszélyes valóság

A politikai színház Európában a klasszikus avantgárd korában, az első világháború után jelentkezik, forradalmi korszakban, német és szovjet területen. Elsősorban a nagy hatású Erwin Piscator német rendező nevéhez kötődik, aki a weimari köztársaság polgárait próbálta megtermékenyíteni baloldali eszméivel; színházának militáns, agitációs célja is volt. Piscator a revü műfajában alkotott, akárcsak orosz kortársa, Mejerhold, ez a korszak kabarékultúrájához tartozott, a proletár tömegkultúra fontos műfaja volt. Piscator új formákat teremtett: tömegtüntetésekről készült mozgóképes felvételeket, dokumentumokat, sajtócikkeket használt előadásaiban. De nemcsak a valóságból vett elemek alkották színházi nyelvének újítását, hanem az a fajta intervencionizmus, beavatkozás is, amely viszsza akart hatni a valóságra. Az orosz forradalmi színház is a baloldali agitációra használta ezt az akkor még tömegművészeti formát, a színházat. Az alkotók a totális színház eszményét keresték: hatni a néző valamennyi érzékszervére, a teljesség élményét adni. Ez a politikai színházi nyelv aztán gyorsan formalizálódik, kiürül, és puszta agitációvá válik, tömegfelvonulások, állami ünnepek nyelveként él sokáig.

A korai magyar politikai színháznak - legismertebb alkotója Palasovszky Ödön - azonban még a Tanácsköztársaság idején sincs tere, annyira a periférián marad. De "a színházi megszólalás politikai erejét annál nagyobbnak értékelték, mennél kisebb lehetőségük volt a tényleges beszédre" - írja a színháztörténész Jákfalvi Magdolna a Kassák körül szerveződő csoportokról. Ez az állítás érvényes lehet aztán a 80-as évek politikai értelemben leghangosabb előadására, a kaposvári Marat/Sade-ra is. Szűkülő terek a színház számára egyrészt, jelentős politikai erő másrészt.

Az 1960-as évek végétől feléledő magyar politikai színház cenzorális okokból inkább ellenzéki, kritikai színházként definiálható, nyílt politikai állítások nélkül. Mert a cenzúra korában a színháznak Kelet-Európában két dolgot kell kerülnie. A valóságra való utalás közvetlen szó- és jelrendszerét egyrészt, a szimbolizmust másrészt. A kettő látszólag kizárja egymást, vagy legalábbis ellentétes dolgokat vár a művészettől. Mégis: a valóság ugyanolyan veszélyessé válik, mint a bárhogyan értelmezhető "nyitott" szimbólum. Ha valaki akkoriban közvetlenül az újsághírekből szerkeszt színpadi alkotást - Halász Péter egyik darabjában olvastak fel újsághírt -, az felforgatónak bizonyult; később Halász meg is kapta a pártsajtóban a maga feljelentő kritikáját, aztán elhagyhatta az országot. A meg nem írt, előre nem kontrollálható darabok reménytelenül várakozhattak (volna) a fejekben, anélkül, hogy valaha színpadra kerülnének. Mindenesetre a cenzúra sikeresen pusztított a kortárs szövegek körében, drámaírók és színházi-közösségi szövegalkotók textusait lehetetlenítve el; ugyanakkor a 80-as évek színpadi sikerei közt legalább annyi kortárs (Spiró, Kornis, Peter Weiss) volt, mint klasszikus.

És a szimbólumok ugyanolyan veszélyesnek bizonyultak, mint a konkrét utcakövek, amelyek 56-ra utalnak (például a híres Marat/Sade-ban): ugyanis bárhogy lehetett őket értelmezni. Ezért aztán mindenki maga próbált utat vágni a rengetegben, gúzsba kötve táncolni.

Az egyes kelet-európai színházkultúrák, iskoláiktól, történeti adottságaiktól függően, megtalálták a saját nyelvüket, stílusukat: a magyar színház kidolgozta a kisrealizmust, ami részletező, valóságközeli ábrázolásmód, összhangban a sztanyiszlavszkiji esztétikával. A román színház a nagy léptékű teatralitás és vizualitás, a lengyelek inkább a testiség és absztrakció felé mozdultak, a csehek a szatíra felé és így tovább.

A cenzúra szintén sikeresen hitette el, hogy a valóság értéktelen holmi, ami "kevesebb", mint a művészet. Sőt, valójában nem is anyaga a művészetnek. Talán ennek láthatók ma a szomorú következményei. A valóság elsikkasztása azért is lehetett sikeres, mert a magyar színház a 19. században még a nemzeti identitás alakításában játszik szerepet, de a 20. század elejétől a polgári-népi szórakoztatás válik domináns elemévé - és nem például a társadalmi szerepvállalás. A polgári szórakoztatásnak nemigen volt szüksége a "valóság" tapasztalatára, arra az élményre, hogy a néző a maga közvetlen valóságát kapja a színpadról, inkább el kívánt lépni tőle. A cenzúra korában aztán sikerült a konkrét, tapasztalati, azonnali valóságot végképp diszkreditálni a művészet, a színház számára.

A rendszerváltás óta a magyar színház fő küzdelme a maga jelenidejűségéhez való visszatalálás. Társadalmi érzékenységű, politikai-kritikai tartalmú színház ezért is jelent meg olyan soká és nehezen a rendszerváltás után: a színház nem tudott saját lét(ezés)éhez kapcsolódni, ez a hirtelen nagyot fordult valóság feldolgozhatatlan volt. A 90-es évek dermedtségét, iránytalanságát az ezredforduló előtt váltja fel valami új. El kellett jönnie egy új korszakban szocializálódó (magyarán: a rendszerváltás után felnőtté, majd szakemberré vált) nemzedéknek, hogy mindezek az elvárások lassan elkezdjenek lehasadni. Ez az új nemzedék most negyven körül van: még a cenzúra korában volt gyermek, már az új világban lett felnőtt és tanult. Igazi, emberi alapanyaga a csalódottsága, rossz közérzete ebben az új, rendszerváltás utáni világban. Erről a rossz közérzetről adtak hírt a darabok; és nem a formájuk (néha az is), hanem az emberi tartalmuk volt igazán meglepő. Schilling, Bodó legelső, főiskolás darabjaira vagy (sokkal később) Mundruczó első színházi rendezésére gondolok, a korai Pintérre, de akár (a náluk idősebb) Mohácsi darabjaira Kaposváron - és a sor folytatható.

Amikor 2004-ben megszületett a Krétakör Feketeország című darabja, mint politikai színházat üdvözöltük (már aki): az anyag, amiből készült, a napi hír volt. Aktualitása és aktuálpolitikai tartalma volt. Ha ma megnézhetnénk, az előadás érvényes volna, a hírek nagy részét elfelejtettük, a rossz közérzet viszont jelenvaló. Ez az aktuálpolitikai, kritikai, kemény politikai bírálat nem a konzervatív kormány alatt született, ahogy a kevésbé jelentős, de szintén krétakörös produkció, a cirkuszban 2002-ben bemutatott Hazámhazám sem. Hogy ez a szál miért szakadt meg, bonyolultabb kérdés.

Revü volt a Feketeország is, ahogy a ma színpadon lévő legtöbb politikai színházi előadás is revü, kabaré, cirkuszi elemekkel dolgozik. Hogy miért pont a kabaré, annak történeti okai vannak: ez az egyik meghatározó magyar színpadi hagyomány, amelyről mondhatnánk, hogy eltűnt, de hiszen éppen itt, ebben a formában él tovább. A szatíra, a kabaré jobban elviseli a szókimondást (és nem csak az aktualitást). Másrészt a kabaré a politikai színház alapvető formanyelvéhez tartozott megjelenése óta mint tömegművészet. Emellett persze ma él és virul a 70-es, 80-as évek fő hagyománya: a klasszikusokon keresztül való kettős, kódolt beszéd.

Ez a színház, a politikai kabaré persze a hatalmon lévők arcát karmolgatja. Ki másét lehetne még? A hatalmon nem lévőkét? Ennyit ki kellett bírnia minden választott vezetőnek, akár isten volt, akár ember. Hiszen az istenek is kibírták az antikvitásban, amikor a hős az isteni rendet rombolta színházával. Az antik hős az égre kiáltott, és az öklét rázta az isteneinek: most akkor vagy te, vagy én; vagy a lányom, vagy a rend. A rend lehet, hogy éppen már széthullóban volt, az isten, az istenek arca repedezni kezdett. Ha nincs isten, van a miniszterelnök, akitől sorsunk - antik hősként - függ. Vagy ez így túl egyszerű volna?

Annak elfogadása, hogy a valóság, a közvetlen, a nyers, az azonnali, a mulandó anyag is lehet a színház munkaeszköze, fontos belátás volna. Attól az még persze konstrukció, ha színpadra kerül. A dokumentarizmus - az európai szcéna elmúlt húsz évének fontos törekvése - ezért is hiányzik fájdalmasan a magyar színpadról. Másrészt persze a színház gyorsabb műfaj, mint bármilyen művészet: azonnal tud(na) válaszolni egy jelenségre, akár ma este is. És képes a változásra, változtatásra, ha kedve tartja, amire sem az irodalom, sem a film nem: holnap már más hírt olvasnak fel a darabban, ha akarják. Tudni lehet, hogy Bodó Viktor A revizorjának rendszeresen változtatnak a szövegén.

Hol a dráma?

A kabaréhagyomány azért is lehet domináns a politikai színházban, mert az a fajta fórumszínház, amelynek lényege nem a szórakoztatás, hanem az eszmék "megbeszélése", mérlegre helyezése, egyszerűen idegen a magyar színpadi hagyományoktól. Nem látni a drámai közelítést a politikai színházban. És hiányzik az a fajta konceptualitás is, ami nem értelmezi magát, nem tesz állításokat, hanem nyitott marad a reflexióra, mert nyitott kérdéseket tud feltenni. Nos, erre is várni kell még.

Hogy éppen most, nem sokkal a választások előtt látni politikai előadásokat, az természetes: a színház próbálja visszaszerezni a közös dolgokhoz való hozzászólás jogát, ledobni a múlt terheit. Tehet valamit a társadalmi apátia ellen: emlékeztet arra, hogy a politika mindenkire tartozik. Hogy ha te nem kezeled a politikát, akkor a politika fog kezelni téged.

A politikai színház ma gyakorlatilag vagy kabaré/szatíra, vagy a klasszikus művek segítségével folytatott kettős beszéd. Rámutat a politika és környezete - vagyis az életünk - bűneire és abszurditására, esetleg gúnyolódik rajta. Megnevettet, cinkossá tesz, rámutat, lelkesít és lehangol - ami nem kevés. De ezen túl nem talált még más műfajokra, nem kényszerít nézőpont-változtatásra, nem bizonytalanít el, nem versenyeztet rivális igazságokat. Ennek oka lehet az is, hogy e szétszakadt társadalomban nincs párbeszéd, az a párbeszéd, amelyben egyik és másik félnek azonos súlyú mondanivalója lehet. A politikai színház jelenleg arról beszél, ami van, és (még) nem gondolkodik arról, aminek lennie kell. Márpedig a dráma ilyen műfaj volna: a dilemmáé.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.