Snoblesse
Ha fiúnak születtem volna..." - Földeáki Nóra színész
Március 1-én mutatja be a Szkéné Színház és a Forte Társulat Helen Edmundson Irtás című darabját.
(2014-02-20)
Március 1-én mutatja be a Szkéné Színház és a Forte Társulat Helen Edmundson Irtás című darabját.
Október 6-án és 7-én A férfiak szexuális világa megy a Jurányiban.
"Beszállt a Mazsihisz a választási kampányba" - így reagált Gulyás Gergely fideszes képviselő a német megszállási emlékmű körül kirobbant vitára. Ő bizonyára úgy tudja, hogy a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége tervez a Szabadság térre a korabeli magyar államot a felelősség alól felmentő szobrot, a Mazsihisz nem vonja be a Sorsok Háza nevű projektje előkészítésébe a kormány képviselőit, és minden bizonnyal a Mazsihisz nevezte ki a mintegy 18 ezer zsidónak tekintett ember Kamenyec-Podolszkba deportálását, majd elpusztítását idegenrendészeti eljárásnak minősítő Szakály Sándort a Veritas történeti intézet igazgatójának.
Beteljesüléséhez közeledik a takarékszövetkezeti szektor bekebelezésének ördögi terve: már semmi nem akadályozhatja meg, hogy a magyar bankpiac szerény, ám nyerőnek kikiáltott szegmense egy előre kiszemelt magáncsoport irányítása alá kerüljön.
"Tegnap megjelent lapszámunkban tévesen írtuk, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma saját halottjának tekinti Gyarmati Fannit, Radnóti Miklós özvegyét, a tárca csupán azt közölte, hogy osztozik a gyászban. Radnóti Miklós özvegyét Budapest Főváros és a XIII. kerület díszpolgárát saját halottjaként a XIII. kerületi önkormányzat búcsúztatja" - áll büszkén a keddi Magyar Hírlapban.
A Drezda elleni légitámadás(ok) évfordulója, február 13. az újraegyesítés óta kitüntetett alkalom a német szélsőjobb számára, hogy a szövetségesek kegyetlenségét, "terrorista módszereit" bizonygassa, egyszersmind relativizálva Németország háborús felelősségét.
Az OSA Archívum munkatársai a nyár folyamán megemlékezést szeretnének tartani azoknál a budapesti épületeknél, amelyeket 1944 júniusában a zsidó származású fővárosiak lakhelyéül jelöltek ki. Ezek voltak az ún. csillagos házak. Az érintetteknek mindössze öt napjuk volt a költözésre - a saját költségükön. Az erről szóló rendeletet nem Edmund Veesenmayer vagy Adolf Eichmann szignálta, hanem Farkas Ákos budapesti polgármester.
Érdekes kampány elé néz Budapest XVIII. kerülete, hiszen megváltoztak az egyéni választókerület határai, kirobbant a Simon Gábor-botrány, a kerület fideszes többségű önkormányzatáért nem rajonganak a helyiek, és színre lépett egy fiatal szocialista politikusnő. Vajon utóbbi elég-e ahhoz, hogy feledtesse a skandalumot?
A Nemzeti Emlékezet Bizottsága független, működése etikus, a kommunista hatalom működésére kíváncsi, nem a bűnösökre - mondja a szervezet elnöke.
Bár a CÖF bohócos plakátján Hagyó Miklós nyilván a szocialista gonosztevő jelképe, bűnösségét bíróság nem mondta ki, sőt nincs is ma bíróság, amely tárgyalná a perét. A rendőrség által bűncselekménygyanúsnak ítélt több BKV-szerződés is kikerült a vádiratból, és az ügyészséget irányított nyomoztatással vádolták. A felrótt kárérték is egyre csökken, a legendás nokiás doboznak pedig már se híre, se hamva. Összefoglaljuk, mi történt négy év alatt.
Reálisan számolva csak ő lesz ott a 2010-es LMP-frakcióból a következő Országgyűlésben - már ha bejut a párt. Schiffer András azonban optimista: a közvélemény-kutatások szerinte hasonlók a négy évvel ezelőttiekhez, és akkor simán megugrották a küszöböt. Fluktuációról, visszatérőkről és Kövér Lászlóról is beszélgettünk vele.
Az operaház 37 esztendős megbízott fő-zeneigazgatója ma már jobban tudja, hogy tavaly milyen feladatra is vállalkozott, ám ez a tudás nem tette kevésbé derűssé.
"Az igazi művészet nem állhat meg annak ábrázolásánál, ami csak pusztán van, hanem megcsinálandónak érzi azt is, aminek lennie kell" - hirdette meg elvárásait Németh Andor 1925-ben a jobbára nem létező magyar politikai színházzal kapcsolatban. Ez akkor főként papíron, folyóiratokban tudott megszólalni, tényleges tere alig volt. Úgy tűnik, volnának szellemi gyökerei a ma szárnyait bontogató politikai színháznak, mégis sokat kellett várni rá.
A legtöbben annyit tudnak a dramaturgokról, hogy ők azok a színházban, akik a szöveggel foglalkoznak - de ez csak részben igaz. Bejáratott definíció valóban nincs, ahány dramaturg, annyi meghatározás. Egyesek szerint ő a rendező legjobb barátja, mások szerint a történetmesélés felelőse.
A Miskolci Nemzeti Színház és a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem közösen rendezte idén is a SZEM fesztivált. A február eleji kulturális uborkaszezonban a Szinva-parti téli napsütésben találkoztak európai egyetemisták és új színházi gondolkodásmódok.
A Székesfehérvári Vörösmarty Színház idén februárban mutatta be David Pownall Mesterkurzus című darabját Cserhalmi György rendezésében. A Sztálint alakító Gáspár Sándorral a politikai maflásokról és a zsarnokság természetéről is beszélgettünk.
Sosztakovics és Prokofjev az 1948-as szovjet zenei pártaktíva idején, Sztálin személyes felügyelete mellett kantátát ír vegyes karra Rusztaveli A tigrisbőrös lovagjából. Ez eddig olyan, mintha valami régi pesti vicc első mondata volna, pedig egy kortárs angol színmű egyik jelenetéről van szó. Igaz, a dráma tényleg kimondottan szövegtúlsúlyos: nem csoda, hogy az akár oratóriumszerű előadásra is alkalmas művet Angliában rádiójáték formájában is bemutatták.
A hatvanas évek kutatásának nagy a konjunktúrája mostanában: a különböző egyetemi és kutatóintézetekhez kapcsolódó projektek mellett a múzeumok és a galériák is egyre inkább kiveszik részüket a korszak valamely motívumára épülő kiállítások rendezéséből.
A gyanútlan olvasóban már az első oldalon rokonszenv ébred az életéről mesélő szerény férfi iránt, aki rögtön azzal kezdi, hogy soha nem érdekelte sem a pénz, sem a társadalmi pozíció. Dombtetőn álló, tágas kerttel körülvett, impozáns villájára is csak azért tehetett szert, mert jelleme és teljesítménye alapján a jelentkezők közül az eredeti tulajdonosok őt tartották érdemesnek arra, hogy féláron átengedjék neki. Aztán lassan derengeni kezd, hogy az idős japán festőművész talán mégsem egészen az, akinek vallja magát: nagyon is büszke hírnevére, s még az is lehet, hogy a pazar házat sem festészetével érdemelte ki.
A Templest a majd' évtizedes zenei múlttal bíró James Edward Bagshaw gitáros-énekes és Thomas Edison Warmsley basszusgitáros alakította 2012-ben. 'k ketten korábban együtt játszottak a Moons nevű indie-rock zenekarban is, így gördülékenyen ment a közös munka, jöttek is sorban a biztató kislemezek: a Shelter Song, a Colours To Life, a Mesmerize. Közben az Oasis exgitárosa, Noel Gallagher és Johnny Marr a Smithsből is a legjobb új brit zenekarnak nevezte őket, aztán - egy szintissel és egy dobossal már négytagú koncertzenekarrá kiegészülve - játszhattak a Rolling Stones és a Suede előtt.
Régen minden sokkal egyszerűbb volt: ha valaki megkérdezte, hogy mi az az alternatív country, elég volt megmutatni az Uncle Tupelo legelső lemezét. Az 1990-ben megjelentNo Depressiona rockzene definitív teljesítményei közé tartozik - olyannyira, hogy a zsánerrel (1995 és 2008 között kéthetente papíron, azóta pedig online) foglalkozó jelentős szaklap is ennek a lemeznek a címét kapta a keresztségben.
Az olasz Lucy (Luca Mortellaro) és az angol Perc (Alistair Wells) egymástól teljesen eltérő felfogásban ír technozenéket, de mindkettőjüket a műfaj kortárs legnagyobbjai közé sorolják. Előbbi a gondolkodó ember hipermodern lábdobjait tervezi meg és színesíti rendkívül karakteres ambienthátterekkel, utóbbi pedig a tánctérre tervez direkt, gyorsan célba érő szerkezeteket, egy ideje nem kevés indusztriál- és zajhatással.
Az Uzipov netre fellőtt debütlemeze az utóbbi idők egyik legizgalmasabb földalatti metálprodukciója. De füllentenénk, ha ezt az érdekességet arra fognánk, hogy még a műfajnácik sem tudják pontosan meghatározni az Uzipov stílusát.
Ryan Hunn manchesteri zenekészítő az utóbbi öt évben terjedelmes és tartalmas életművet hozott létre: sorra gyártotta a maga pár számos megjelenéseit - nem éppen a zenei szigor jegyében. Az általa létrehozott Hoya:Hoya klubest és az azonos nevű, kizárólag gusztusos válogatásokkal jelentkező kiadó is a dubstep után maradt elektronikus tánczenei teret járta körbe.
A lounge-os, hiphopos art-popot játszó Cibo Matto két japán, de New Yorkban élő lány duója volt, amely a 90-es évek közepén-végén egészen menő tudott lenni a maga kicsit infantilis, kicsit különutas, ám a korszellembe mégis tökéletesen passzoló zenéjével.
"A kétfüzetnyi keringő megjelenése kellemetlenül lepett meg, mert nem egészen úgy jelentek meg, ahogyan megbeszéltük. Helyénvalónak tartanám a megfelelő kártérítést. Egyébként arra kérem, szíveskedjék számomra betekintést engedélyezni a három legutóbbi füzet elszámolásába, mert véget kívánok vetni az ügynek, és ha óhajtja, háromszáz bécsi forintért átengedem a tulajdonjogukat Önnek. Ezenkívül kérek még néhány példányt a Fantáziából." 1823 februárjában írta ezt az elégületlenséget tükröző levelet Franz Schubert egyik kiadójának, Anton Diabellinek, akkoriban tehát, amikor az ambiciózus bécsi zeneműkiadó egyik legnagyobb szakmai sikerének és egyszersmind zenetörténeti megdicsőülésének napjait ünnepelte.
Épp annyira magamutogatás, mint amennyire alapvető jog és természetes késztetés, hogy folyton bele akarunk kotyogni mindenbe. Mintha nem is léteznénk, amíg valakinek el nem mondjuk, a fülébe nem súgjuk, vagy a képébe nem ordítjuk, ami épp a lelkünket nyomja.
Mozikban az új magyar vígjáték, a Megdönteni Hajnal Tímeát - ennek apropóján az egyik főszereplővel, a rendezőként is ismert Szabó Simonnal beszélgettünk.
Nincs abban semmi rossz, ha valaki arra használja a mozivászon adta viszonylagos fehérséget, hogy világhíres színészekkel egy mesét hozzon működésbe sötét erőkkel és szerelmes hősökkel. Mi több, egy olyan mesét, melyben egy repülő fehér ló siet az aranyszívű mestertolvaj (Colin Farrell) segítségére, New York pedig úgy pompázik a háttérben, mint egy sosemvolt meseváros.
Amióta ügyes marketingesek világszerte elterjesztették a Bálint-nap virág és giccses tárgyak eszement ajándékozgatásába torkolló ünnepét, azóta februárban a mozivásznakat is elönti a nyál. Jelen dolgozat ezen áradatból is kiemelkedik: a lélektelen nyerészkedésből elkövetett tudatos ízlésrombolás minősített esete.
Amikor Sztupa és Troché elértek a gyár faláig, valamelyest biztonságban érezhették magukat. Sztupa bal karjával nekidőlt a betonelemekből magasodó falnak, hangosan zihált, és megpróbálta kigombolni a sliccét. Troché megállt, az égre emelte tekintetét, és úgy szórta az átkait, mint aki sohasem akarja abbahagyni. A nők megálltak a sarkon, a főkapunál, az egyik idegesen kotorászott a retiküljében, a másik még zaklatottabban húzkodta lefelé a combján a miniszoknyát, ilyen streccs vagy milyen anyagból volt, ráfeszült az idomaira, és hiába húzkodta, mindig visszarúgta magát, gyakorlatilag a bugyijáig.
A rajongók áhítattal emlegetik a Kádár-korszak Csepel kerékpárjait, mintha akkoriban kolbászból fonták volna a gyárkerítést.
A hazai alternatív zene kedvelői a Karabély együttesből ismerhetik. Mások bringájukat tolják el a Tilos Rádióval közös udvarban lévő műhelyébe, a Küllőkezű Edwardba. Mi is itt kerestük fel, és a tavasz közeledtével aktuális kerékpár-felkészítésről, átszerelésekről érdeklődtünk. De előbb lássuk az új dalt.
Sokak számára életérzés a tekerés, a kerékpár pedig szent tárgy, szinte családtag, amit kedvükre öltöztethetnek, dekorálhatnak, ráadásul közönsége is van. De van-e értelme az eredetieskedésnek? Van bizony! Íme, néhány eredeti ötlet, ami akár a jövő zenéje is lehet.
"A biciklis forradalom győzött" - zengték a tavaly utoljára megrendezett Critical Massen, ám ez legfeljebb a pesti bringások számának emelkedését tekintve helytálló, hiszen alig épültek biciklisávok az utóbbi időben. A szakemberek szerint a hamarosan startoló Bubi közbiciklirendszer áttörést jelenthet, viszont sem Tarlós István, sem lehetséges kihívója, Horváth Csaba nem bizonyította elkötelezettségét az autózás visszaszorítása iránt.
Számos országban szexuális bűnelkövetők kényszerterápiája, ugyanakkor súlyos betegségek kiegészítő gyógymódja. Alkalmazását rengeteg orvosi-szakmai, jogi és etikai vita kíséri.
A politika utolérte a programot. A Fiatal Írók Szövetsége természetesen már jóval azelőtt elkezdte szervezni a "hatalom és identitás viszonyát, a traumaemlékezet tér- és tájépítészeti konstrukcióit" kerülgető rendezvényét, hogy a holokausztév keretében a kormány és vidéke ünnepélyesen alulmúlta az elmúlt negyedszázad minden emlékezetpolitikai ostobaságát.
A Fehérvári út középtáján, a 78-as szám alatt érdekes kis építmény kelt feltűnést. Nem annyira a régimódi ház, manapság is bőséggel látni ilyet a kertvárosokban, de az már inkább, hogy egy olyan helyre építették, ami valaha simán ipari területnek számított. Ha már így alakult, egyáltalán nem meglepő, hogy nem magánházként működik. Étterem lett belőle, pontosabban "pub", de ki tudja, mikor. Nem rémlik, hogy tíz-húsz-harminc éve is az lett volna.
Vajon szentségtörés a férfiak egyik kedvencét, a klasszikus csülköt pékné módra kicsit másképp készíteni? Egy esélyt adjanak neki! Ugyanúgy hagyma és burgonya kerül hozzá, a krumplit azonban a jóval egészségesebb édesburgonya váltja ki, a hagymát lilahagyma, az egész fogást pedig zsálya, némi reszelt narancshéj és egy csipetnyi csili frissíti fel.
A chicagói tűzoltók viszontagságai után - illetve inkább közben - a rendőrökre is rávetül az NBC vigyázó szeme. A Lángoló Chicago oldalhajtása a szintén remek testvérszériánál feszesebb, ütősebb és jobban is karcol - végtére is a "bűn városában" vagyunk.