Színház

Apokrif giccs

Societas Raffaello Sanzio: Az arc fogalma Isten fiában

  • Urfi Péter
  • 2012. október 26.

Színház

Jézus és a szar. Egyébként tényleg ez az előadás két fő motívuma, de csak azért kezdem így, hogy a kedves olvasó ne lapozzon tovább. Mert hát miért is ne tenné? Bár a Trafó gigászinak nehezen nevezhető nézőtere végül megtelt, de még előző este is könnyedén lehetett jegyet kapni, és a máskor tömött lépcsőkön alig ültek - pedig erre az előadásra a Müpa nagytermének összes jegyét kellett volna hónapokra előre eladni. Magyarországon azonban egyelőre nincs kultusza a nemzetközi művészetnek, tehát az sem keltett feltűnést, hogy az egyik legmenőbb európai rendező és az elmúlt évek egyik legvitatottabb darabja Budapestre érkezett. Lesz még ilyen: a Trafó Gyújtópont becenévre hallgató, ötrészes sorozata csupa provokatív, az európai társadalmak neuralgikus pontjaira tapintó darabot kínál, rasszizmus, gazdasági válság, a legújabb görög tragédia és a politikai manipuláció szörnyűségei tárgyaltatnak majd színház-technikailag is innovatív módon. A sorozatra lehet külön bérletet venni, csak úgy mondom.

Romeo Castellucci társulatának nem csupán azért kellett volna tömegeket megmozgatnia, mert tőlünk nyugatabbra (és a művelt keleten, tehát Japánban) igen jó neve van, hanem mert segítségére sietett a mindig tettre kész klerikális propaganda. Tudjuk jól, a Vatikánnál nincs jobb médiatámogató: ha a Szentszék valamit elítél, az üzleti siker garantált. Castellucciéknak be kellett érniük annyival, hogy a darab "bántó", ezt is nagy nehezen sikerült csak kihúzni a Vatikánból. Szerencsére néhány buzgó fundamentalista magára vállalta a hírverést: a párizsi vendégszereplés során odaláncolták magukat a Thé‰atre de la Ville bejáratához, majd előadás közben bűzbombákat dobáltak, és a színpad köré állva latin nyelvű imákat mormoltak. Aki látta a darabot, pontosan tudja: a bűzbombák már csak azért is otthon maradhattak volna, mert az előadás mélyen keresztény - és elég büdös volt anélkül is.

 


Fotó: Klaus Lefebvre

Ugyanis az egyórás játékidő felét kitevő első jelenet, egyben a darab hosszan kitartott csúcspontja a szar és a szeretet köré épül. Minimalista, tiszta fehér térben egy férfi pelenkázza újra és újra inkontinens apját. Belépéskor megkapjuk a repetitív olasz párbeszéd fordítását, de nincs rá szükség, minden világos. A megszégyenült apa kántálás és sírás határán mozgó bocsánatkérései és megszégyenült fia gépiesen és imaszerűen monoton nyugtató mondatai akusztikus aláfestésként szolgálnak csak a háromszor ismétlődő eseménysorhoz. Az öregember összecsinálja magát, a férfi levetkőzteti, letörölgeti a meztelen testről a mocskot, felmos, feltöröl. És újra, akkurátusan, színházilag könyörtelenül, emberileg gyengéden. Gianni Plazzi és Sergio Scarlatella jóvoltából a modern realista színjátszás (igen, szaga is van) magasiskolájában üldögélhet a feszengő néző. Amikor az atya harmadszor is brutálisan összefossa magát, a hátát szivaccsal törölgető, térdelő fiú pár másodpercre megáll, feltartott kézzel: szép, ikonológiai elemelés, még épphogy nem túlzás. Nagyszerű pillanat az is, amikor a már-már trükközésbe forduló naturalizmus felfeslik: az öregember a hófehér ágyon ülve kannából önti magára a barna lét. Majd a fiú odamegy az előadás valódi főszereplőjéhez, a hatalmas vászonhoz, amelyről Antonello da Messina Salvator Mundi című, 15. századi festményének részlete, Jézus óriási, rejtelmes arca néz a szemünkbe - és a fiú megcsókolja Jézus ajkát.

 

 


Fotó: Klaus Lefebrve

Mielőtt Júdás csókjára vagy a fiú és a Fiú összeolvadására asszociálna bárki, gyorsan tisztázzuk: a fényért, hangért és a jelmezekért is felelős Castellucci szimbólumai egyszerre sokjelentésűek és felfejthetetlenek. Ami nem ellentmondás, hanem szerencsés együttállás. Ez igaz a folytatásra is: az élesen (na, hány?) három részre tagolt produkció következő jelenetében iskolás gyerekek dobálnak műanyag kézigránátokat Jézus arcának. Kezdetben kosárlabdák pattogását, tehát egy tornaterem hangjait halljuk, majd a becsapódások robaja lassan zenévé áll össze, hangtechnikai bravúrként.

 

Végül csak Jézus képmása marad, és végképp átlépünk azon a határon, amelyen idáig billegett az előadás, innentől színtiszta vallásos giccset látunk. Hátulról tekergőző emberi testek feszülnek a képnek, majd brillírozó fényjátékkal szinte megelevenedik a vászon, amelyet aztán sötét festék terít be, végül az egész leszakad, és így láthatóvá válik a felirat: You are my shepherd, vagyis: te vagy az én pásztorom. A csupasz falra és a világító betűkre mint Veronika kendőjére vetül rá újra az isteni arc, és ezek után még a megvilágosodás vakui is a szemünkbe villannak. Túlcsicsázott, bravúrokba szédült zárlat, amely indokolatlan feloldozást hoz: az első rész szenvedésében meglátható és a lázadás, a megkövezés által életre kelő, esendő Isten képét - és a kiküzdött, személyes hit lehetőségét.

(Van azonban itt valami zavarba ejtő. Ha máshonnan nem, két külföldi bemutatóról készült, egyaránt remek kritikából - mert vannak ilyenek: Tompa Andrea,Színház; Néder Panni, Revizor - tudható: a végén a "not" szócskának kellett volna felderengenie a falon: te nem vagy az én pásztorom. Ez még mindig bőven belül maradna a keresztény értelmezési kereteken - ad notam Jézus szavai a kereszten -, de kétségkívül kevésbé szirupos befejezés volna. Tehát két lehetőség van: vagy a rendező formálta át szupergiccsé a befejezést, vagy a kiváló olasz társulatnak sikerült elkövetnie az évad bakiját, és a jobb felső sarokban ott maradt vászondarab akaratukon kívül takarta ki a tagadás szavát.)

Trafó, szeptember 25.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”