Színház

Júlia füzetek

Jelenetek egy házasságból; Vesztett éden

  • Csáki Judit
  • 2012. október 27.

Színház

Nem merném most újra megnézni Bergman Jelenetek egy házasságból című filmjét. Láttam a belőle készült színdarabot a közelmúltban többször is. És hát tolul föl bennem a sejtelem, hogy tudnék én mit mesélni ennek a Bergmannak, ha úgy hozná a sors...

Amivel nem azt akarom mondani, hogy rossz az ő filmje. Hiszen máig beleborzongok, ha Liv Ullmann fáradt-szomorú tekintetére és Erland Josephson fojtott szenvedésére gondolok, és látom magam előtt a zseniális Sven Nykvist képeit is - vagyis emlékszem, elég jól. De most az a tét, hogy a film nyomán készült színpadi verzió színészei el tudják-e hitetni velem, hogy ez a banális ügy élet és halál dolga.

A pécsi előadást - amely részt vett a Vidéki Színházak Fesztiválján - Esztergályos Károly rendezte, és noha Szlávik István négy negyedre osztott, kör alakú, forgó díszlete némi mozgalmasságot ígér, fizikailag és érzelmileg is meglehetősen statikus előadás született. Ráadásul amolyan "álszínházi"; tudják, amikor a nő harisnyában, a férfi öltönyben alszik éjjel, mert a színésznek nincs ideje átöltözni. Az ilyesmi sokat, bizonyos értelemben mindent elmond egy rendező viszonyáról a színházhoz. És hát rólunk, nézőkről is: tűrjük a dilettáns szemfényvesztést.

Amúgy a felszín fecseg itt. A kezdőjelenetben bemutatott házastársi civódás (Széll Horváth Lajos és Györfi Anna epizódszerepe) effekt és üzenet: lássuk, hogyan hat a durvaság főszereplő házaspárunkra, Mariannéra és Johanra, a szükségszerű mintha színjátszással és túlzásokkal együtt. Darabont Mikold és Oberfrank Pál jól tartott házaspárja pedig ott marad magára az ő túlcivilizált válságával, melyben valóságos megváltás a "harmadik" megvallása, innen kezdve ugyanis flottul jár a libikóka: egyszer fent, egyszer lent.

Darabont Mikold Mariannéja az a bizonyos "beszéljük meg"-fajta; a fontosnak gondolt mondatokat akkora lélegzettel mondja, mintha óriásplakátra írná ki. Nyilván a nézőt segíti, nehogy lemaradjon valamiről - és mi megértjük Johant az ő menekülhetnékjével. Oberfrank Pál ráadásul jól mondja azt a lehetetlen mondatot, hogy "beleszerettem valakibe". Oberfranknak ugyanis van egy nagyon flott, beszédben és gesztusokban is kimunkált színészete, amely a hatáskeltés felől működik jól. A viselkedés, a beszédmód, a nézés és a mozgás belül vannak azon a figurán, amit játszik, pontosabban éppen hogy kívül, mert "körberajzolják" - és ezt a körvonalat kellene a rendező erős odahatására kitölteni valamivel, hitelességgel és mélységgel, személyiséggel és megértéssel, mintegy megtámasztani a hatást.

Mert e nélkül az történik, hogy a néző kívül marad az egészen, és egy vállvonással nyugtázza, milyen apróság miatt is képesek elválni egyesek.

Vagy az történik, hogy a körvonalakból klisé lesz (ez is éppoly üres belül), mint például az egriek által (ugyancsak a vidékiek pesti fesztiválján) játszott előadásban. Egressy Zoltán Vesztett éden című darabjában itt a rémes anyósparódia, aki mindent tönkretesz maga körül, leginkább azt, akit a legjobban szeret, az ő édes fiacskáját; itt a mama fia, a pipogya fráter, aki beleszédül-beleszeret abba, akibe nem szabad; és itt a meny, aki öntörvényű és szeleburdi, és végül persze csúnyán végzi. Mindenki egyébként, a mama is, aki győz.

Ráadásul a fiú a 19. század egyik zsenije, aki úgy kente papírra Az ember tragédiáját, hogy megpördült tőle a magyar irodalom egész története, csak éppen az ő saját Évájával, Fráter Erzsébettel nem boldogult. És nem boldogult az anyjával, Majthényi Annával sem, akit tán bosszúból nem írt bele a Tragédiába.

Beke Sándor rendező képkeretdíszletből mozdítja meg az alakokat, aztán székeket hurcoltat ki és be. Ezek zárják és nyitják a jeleneteket: szék ki, szék be, szék arrébb. Olykor némi árnyjáték hátul, amikor szegény Madách börtönben van, és a felesége alamizsnáért járul a kérges szívű anyóshoz.

Kivált a Fráter Erzsébetet játszó Marjai Virág részéről mutatkozik igyekezet egy hús-vér asszony megformálására, ennek nyomait látjuk olykor egy-egy párbeszédben a férjét játszó Portik Györffy Andrásnál, de leginkább egy-egy magányos és néma színpadi jelenlétben. Itt mintha valaki tört volna össze.

De Dimanopulu Afrodité szúrós tekintetű, délceg tartású, feketébe öltöztetett, szikár-száraz anyafigurája tényleg felszínes anyósparódia: saját drámája nincsen, pedig lehetne. Mondatai üresen koppannak, Portik Györffy Andrásnak nehezére is esik azt mutatni, hogy mélyen hatnak rá. Ő egyébként a sodródást sodródással - és nagyritkán fölhorgadással - adja tudtunkra, mert a rendezőt tényleg nem a sorsok, az emberek, csak a nevek, az irodalmi pikantéria érdekelték. És ha a közönség beéri annyival, hogy mások bajával feledteti a sajátját, és elégedetten nyugtázza, hogy a nagy embert is hétköznapi nyavalyák gyötrik, nos, akkor be lett csapva és le lett nézve, mert színház helyett Júlia füzeteket kapott a pénzéért.

Vidéki Színházak Fesztiválja a Thália Színházban, Pécsi Nemzeti Színház, Gárdonyi Géza Színház, szeptember 8. és 14.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.