Boross Martin: Harminchatok

  • Kovács Bálint
  • 2012. május 19.

Színház

A szentségét vesztett Rumbach utcai zsinagóga színházi térként való használata, a színpad és a nézőtér összemosása, a civil játszók bevonása és a zsidó szertartások majdnem valósághű megidézése rendkívül erős alapként szolgálhat egy története szerint izraelita kisközösségen belül játszódó előadáshoz - de csak akkor, ha az alapon a felépítmény is masszív.

Boross Martin rendező azonban megáll az alapnál, s nem építkezik tovább: a nézőknek rendszertelen időközönként színleg részt kell venniük egy-egy ima, áldás elmondásában, ám az ilyen egy-két perces élménykezdemények nem tudnak szervesülni az előadásba. Boross nem akar vagy tud ennél jobban elszakadni a hagyományosabb, "ők játszanak, mi kívülről nézzük" modelljétől: az előadás jó háromnegyedében a játszók ugyanúgy nem vesznek tudomást a nézőkről, mint oly sok más színházban. A tér és kontextusa izgalmas, a rendezés nem.

A Harminchatok ettől még lehetne érdekfeszítő és fontos, hiszen a témája az: egyszerre szól a folyamatról, ahogy a kis közösség elleni vérvád új erőre kap, és egy jövevény fiú sorsáról, aki vagy egyike a talmudi legendában szereplő "harminchat igaz embernek", vagy csak csalással állítják be csodatévőnek. Ám a több forrásból és főleg legendákból táplálkozó, archetipikus és kiszámítható történet nem tud túlmutatni az untig ismert közhelyeken a rendkívül ritmustalan és vontatott, 200 perces előadás során. A színészek és civil szereplők játéka érthetően - és a helyzetből adódóan nem is túl zavaróan - ingadozó színvonalú. Ám az jelentősen megnehezíti a befogadást, hogy (a zsinagóga akusztikája miatt) sokuk beszéde egyáltalán nem érthető a közönség hátuk mögött lévő fele számára; ahogy az is, hogy Kárpáti Pál hol erőtlenül, hol mesterkélten formálja személyiség és jellem nélküli figurává a főszereplő fiút. Igaz ember volt vagy sem: csodát ezen az estén nem tudott tenni.

Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga, április 15.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.