Boross Martin: Harminchatok

  • Kovács Bálint
  • 2012. május 19.

Színház

A szentségét vesztett Rumbach utcai zsinagóga színházi térként való használata, a színpad és a nézőtér összemosása, a civil játszók bevonása és a zsidó szertartások majdnem valósághű megidézése rendkívül erős alapként szolgálhat egy története szerint izraelita kisközösségen belül játszódó előadáshoz - de csak akkor, ha az alapon a felépítmény is masszív.

Boross Martin rendező azonban megáll az alapnál, s nem építkezik tovább: a nézőknek rendszertelen időközönként színleg részt kell venniük egy-egy ima, áldás elmondásában, ám az ilyen egy-két perces élménykezdemények nem tudnak szervesülni az előadásba. Boross nem akar vagy tud ennél jobban elszakadni a hagyományosabb, "ők játszanak, mi kívülről nézzük" modelljétől: az előadás jó háromnegyedében a játszók ugyanúgy nem vesznek tudomást a nézőkről, mint oly sok más színházban. A tér és kontextusa izgalmas, a rendezés nem.

A Harminchatok ettől még lehetne érdekfeszítő és fontos, hiszen a témája az: egyszerre szól a folyamatról, ahogy a kis közösség elleni vérvád új erőre kap, és egy jövevény fiú sorsáról, aki vagy egyike a talmudi legendában szereplő "harminchat igaz embernek", vagy csak csalással állítják be csodatévőnek. Ám a több forrásból és főleg legendákból táplálkozó, archetipikus és kiszámítható történet nem tud túlmutatni az untig ismert közhelyeken a rendkívül ritmustalan és vontatott, 200 perces előadás során. A színészek és civil szereplők játéka érthetően - és a helyzetből adódóan nem is túl zavaróan - ingadozó színvonalú. Ám az jelentősen megnehezíti a befogadást, hogy (a zsinagóga akusztikája miatt) sokuk beszéde egyáltalán nem érthető a közönség hátuk mögött lévő fele számára; ahogy az is, hogy Kárpáti Pál hol erőtlenül, hol mesterkélten formálja személyiség és jellem nélküli figurává a főszereplő fiút. Igaz ember volt vagy sem: csodát ezen az estén nem tudott tenni.

Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga, április 15.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.