Boross Martin: Harminchatok

  • Kovács Bálint
  • 2012. május 19.

Színház

A szentségét vesztett Rumbach utcai zsinagóga színházi térként való használata, a színpad és a nézőtér összemosása, a civil játszók bevonása és a zsidó szertartások majdnem valósághű megidézése rendkívül erős alapként szolgálhat egy története szerint izraelita kisközösségen belül játszódó előadáshoz - de csak akkor, ha az alapon a felépítmény is masszív.

Boross Martin rendező azonban megáll az alapnál, s nem építkezik tovább: a nézőknek rendszertelen időközönként színleg részt kell venniük egy-egy ima, áldás elmondásában, ám az ilyen egy-két perces élménykezdemények nem tudnak szervesülni az előadásba. Boross nem akar vagy tud ennél jobban elszakadni a hagyományosabb, "ők játszanak, mi kívülről nézzük" modelljétől: az előadás jó háromnegyedében a játszók ugyanúgy nem vesznek tudomást a nézőkről, mint oly sok más színházban. A tér és kontextusa izgalmas, a rendezés nem.

A Harminchatok ettől még lehetne érdekfeszítő és fontos, hiszen a témája az: egyszerre szól a folyamatról, ahogy a kis közösség elleni vérvád új erőre kap, és egy jövevény fiú sorsáról, aki vagy egyike a talmudi legendában szereplő "harminchat igaz embernek", vagy csak csalással állítják be csodatévőnek. Ám a több forrásból és főleg legendákból táplálkozó, archetipikus és kiszámítható történet nem tud túlmutatni az untig ismert közhelyeken a rendkívül ritmustalan és vontatott, 200 perces előadás során. A színészek és civil szereplők játéka érthetően - és a helyzetből adódóan nem is túl zavaróan - ingadozó színvonalú. Ám az jelentősen megnehezíti a befogadást, hogy (a zsinagóga akusztikája miatt) sokuk beszéde egyáltalán nem érthető a közönség hátuk mögött lévő fele számára; ahogy az is, hogy Kárpáti Pál hol erőtlenül, hol mesterkélten formálja személyiség és jellem nélküli figurává a főszereplő fiút. Igaz ember volt vagy sem: csodát ezen az estén nem tudott tenni.

Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga, április 15.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.