Színház

Elgurult a gyógyszer

Az Anamnesis a Katonában

  • Iványi Zsófia
  • 2012. május 14.

Színház

Anamnézis: görög eredetű szó, jelentése kórelőzmény. Az orvos a beteggel való kommunikáció útján veszi fel. Célja a páciens kórtörténetének, illetve panaszainak megismerése és rögzítése.

Anamnesis: magyar eredetű abszurd dráma, groteszk vígjáték, szürreális szkeccssorozat vagy valami ilyesmi. A Katona és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója. Célja a nézők megbotránkoztatása, megnevettetése, elgondolkodtatása vagy valami ilyesmi.

*

Katasztrófavideóval indítunk. Színházban ritkán látni ilyet: remegő kamera, elhomályosuló képek, vér, akció és pánik minden mennyiségben. Majd felhúzzák a vásznat, és egy kórházban találjuk magunkat. Egyben a pokolban. Itt nemhogy a gyógyulásra vagy a tisztességes ellátásra, de még arra sincs esély, hogy emberi módon szóljanak a beteghez – vagy hogy egyáltalán szóba álljanak vele. Minden egészségügyi dolgozó siet, hárít, nem ér rá, grimaszol, szarik rá, miközben mindenki más, jelenlegi, egykori és majdani betegek értetlenül és egyre növekvő kétségbeeséssel közlekednek a magyar kórház kietlen pusztaságában.

Pálos Hanna


Pálos Hanna

Fotó: Kékes Szaffi/Katona József Színház

Azért persze van nevetés is. Nem is kevés. Bodó Viktor a legszívszorítóbb helyzeteket is képes egy pillanat alatt fergeteges burleszkjelenetté varázsolni – nemritkán tánccal, énekkel, konfettiesővel. Sokan sokszor vágnak hülye képet, a színpadon tüsténkedő figurák gyakran viselkednek elmebeteg módon, vannak videós bejátszások, esetenként felvillan egy pénisz.

Percek óta igyekszem feleleveníteni valamelyik poént (mert tényleg rengeteg volt), de nem megy. Egyszerűen nem emlékszem. Pedig Keresztes Tamás tenyérbemászókisféregportásának szinte minden arcrángása megvan, emlékszem a Czukor Balázs adta félőrült kórboncnokra, arra meg főleg, ahogy Kun Vilmos felesége betegágya felett a halálról énekel. Az szép volt. És arra is, hogy sokat nevettem. No meg az érzésre, hogy mindezt már láttam valahol.

Nem mintha baj lenne, hogy a rendező szabadon és meglehetősen bőkezűen használja fel korábbi nagy sikerének egyes elemeit. Inkább az a gond, hogy míg a Ledarálnakeltűntem esetében van értelme az értelmetlenségnek, hogy ott a színpadon zajló agymenések gondosan kitalált rendszerben tartanak valahová, addig az Anamnesisben l’art pour l’art üzemmódban dübörög a káosz. Meghökkenünk, meghatódunk, nagyokat kacagunk, de arról, hogy mégis mit gondolnak az alkotók egyedi módon, beküldött sztorik alapján létrehozott és stílusosan előadott topikjukról, lényegében semmit sem tudunk meg. Mert az azért mégsem lehet Bodó egyedüli mondanivalója, hogy a magyar egészségügy állapota siralmas. Meg hogy az orvos is ember, még ha nem is mindig látszik rajta. Ennyi erővel azt is mesébe szőhette volna, hogy az ég az kék, a fű meg zöld, mi több, éjszaka sötétebb van, mint nappal.

Az mindenképpen dicséretes és örvendetes, hogy az egyik legjobb hazai színház teret és nem mellékesen fantasztikus színészeket ad egy szokatlan és bátor projekthez. Egyelőre erősen reménykedem, hogy én értettem félre valamit, és az egyik legtehetségesebb fiatal rendező új előadása valójában több, mint egy parádésan kidekorált blöff.

Katona József Színház, május 2.


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.