Csáki Judit nem kellett a POSZT-nak, a kritikusok bojkottot hirdettek

  • narancs.hu
  • 2015. április 8.

Színház

„Hallgass el! Nem fogunk” – ezzel a címmel írtak nyílt levelet színikritikusok a botrányos döntés után. Ezt közöljük.

Színikritikus kollégánkat, Csáki Juditot a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT, melynek szakmai tulajdonosai a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság) nem fogadta el zsűritagként. Csáki Juditot a POSZT tulajdonosainak felkérésére a Színházi Kritikusok Céhe jelölte a zsűribe.

Ezúton fejezzük ki szolidaritásunkat kollégánkkal, akinek mint független kritikusnak nem adnak lehetőséget a versenyprogram véleményezésére. Szolidaritásunkat a hallgatásra felszólított kollégával hallgatással fejezzük ki: azzal, hogy bojkottáljuk a POSZT-ot, az általunk szerkesztett lapokban, blogokban, azokon a felületeken, ahol rendszeres szerzők vagyunk, nem közlünk színikritikát a POSZT programjáról. Bojkottunkkal a közpénzből fenntartott POSZT tulajdonosainak átláthatatlan és szakmaiatlan döntéseire kívánjuk ráirányítani a figyelmet.

Szívesen vesszük további médiumok csatlakozását kezdeményezésünkhöz.

 

Artner Szilvia, Magyar Narancs, szerkesztő, szerző

Herczog Noémi, Színház, Magyar Narancs, szerző

Jákfalvi Magdolna, Theatron, szerkesztő

Jászay Tamás, Revizor, szerkesztő

Koltai Tamás, Színház, főszerkesztő, Élet és Irodalom, szerző

Králl Csaba, Revizor, Élet és Irodalom, szerző

Puskás Panni, Revizor, szerkesztő

Rádai Andrea szerző

Tompa Andrea, Színház, főszerkesztő-helyettes, Magyar Narancs, szerző

(Közben a Narancs levélben fordult a Magyar Színházi Társasághoz és a Magyar Teátrumi Társasághoz, hogy indokolják a döntést. Amint válaszolnak, közzétesszük.)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.