Gáti Oszkár a Nemzetiről: „Megalázott társulat”

  • narancs.hu
  • 2024. február 2.

Színház

A színész azért fakadt ki, mert a három hónappal ezelőtti balesetről hallgat a szakma krémje. 

„Óh, Ti Halhatatlanok, Érdemesek és Kiválóak, a Nemzet Művészei és Színészei, zsebetekben Kossuth és Jászai. (Akiknek talán még adnak a szavára?) Milyen stallumot kell még rátok aggatni, hogy tükörbe nézve a szégyen pírja borítsa el orcátokat. Szakmánk legmegrázóbb történetéhez nincs egy szavatok sem?! Egy csak egy leány volt talpon a vidéken (Udvaros Dorottya). Benyelitek a legcinikusabb és legundorítóbb mondatot, mert ez nektek is szól: »tanuljátok meg a díszletet«” – fakadt ki pénteken a Facebookon Gáti Oszkár színművész a Nemzeti Színházban tavaly november 10-én történt baleset kivizsgálására utalva.

Aznap a Rómeó és Júlia című előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhant a díszletről. A színésznek megsérült az egyik keze, a színésznőnek a lába és a bordái. Mentő vitte őket kórházba, azóta sem tudtak színpadra állni. 

A rendőrségi vizsgálat még tart, a Budapesti Rendőr-főkapitányság annyit árult el róla, hogy gyanúsítottként nem hallgattak ki senkit. Amíg nem zárul le a vizsgálat, a színészek nem kaphatnak kártérítést. 

Gáti Oszkár posztja arról szól, hogy ezt a helyzetet, és ami azóta a felelősség megállapítása ügyében zajlott, a szakmának nem lenne szabad elfogadnia.

„Elfogadjátok nyolc arcnélküli, köztük két színésznek egybehangzó ténymegállapítását, NINCS FELELŐSE A ZUHANÁSNAK.”  Gáti szerint a szakma választ vár, és nem hajlandó tudomásul venni, hogy itt senki sem akar semmit, és az egyetlen szempont a túlélés. Ha ez mégis így van, akkor ez egy szomorú, boldogtalan, megalázott, átvert, megfélemlített szakma és a társulat, amelyet „fortélyos félelem igazgat”.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.