Gáti Oszkár a Nemzetiről: „Megalázott társulat”

  • narancs.hu
  • 2024. február 2.

Színház

A színész azért fakadt ki, mert a három hónappal ezelőtti balesetről hallgat a szakma krémje. 

„Óh, Ti Halhatatlanok, Érdemesek és Kiválóak, a Nemzet Művészei és Színészei, zsebetekben Kossuth és Jászai. (Akiknek talán még adnak a szavára?) Milyen stallumot kell még rátok aggatni, hogy tükörbe nézve a szégyen pírja borítsa el orcátokat. Szakmánk legmegrázóbb történetéhez nincs egy szavatok sem?! Egy csak egy leány volt talpon a vidéken (Udvaros Dorottya). Benyelitek a legcinikusabb és legundorítóbb mondatot, mert ez nektek is szól: »tanuljátok meg a díszletet«” – fakadt ki pénteken a Facebookon Gáti Oszkár színművész a Nemzeti Színházban tavaly november 10-én történt baleset kivizsgálására utalva.

Aznap a Rómeó és Júlia című előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhant a díszletről. A színésznek megsérült az egyik keze, a színésznőnek a lába és a bordái. Mentő vitte őket kórházba, azóta sem tudtak színpadra állni. 

A rendőrségi vizsgálat még tart, a Budapesti Rendőr-főkapitányság annyit árult el róla, hogy gyanúsítottként nem hallgattak ki senkit. Amíg nem zárul le a vizsgálat, a színészek nem kaphatnak kártérítést. 

Gáti Oszkár posztja arról szól, hogy ezt a helyzetet, és ami azóta a felelősség megállapítása ügyében zajlott, a szakmának nem lenne szabad elfogadnia.

„Elfogadjátok nyolc arcnélküli, köztük két színésznek egybehangzó ténymegállapítását, NINCS FELELŐSE A ZUHANÁSNAK.”  Gáti szerint a szakma választ vár, és nem hajlandó tudomásul venni, hogy itt senki sem akar semmit, és az egyetlen szempont a túlélés. Ha ez mégis így van, akkor ez egy szomorú, boldogtalan, megalázott, átvert, megfélemlített szakma és a társulat, amelyet „fortélyos félelem igazgat”.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.