Gáti Oszkár a Nemzetiről: „Megalázott társulat”

  • narancs.hu
  • 2024. február 2.

Színház

A színész azért fakadt ki, mert a három hónappal ezelőtti balesetről hallgat a szakma krémje. 

„Óh, Ti Halhatatlanok, Érdemesek és Kiválóak, a Nemzet Művészei és Színészei, zsebetekben Kossuth és Jászai. (Akiknek talán még adnak a szavára?) Milyen stallumot kell még rátok aggatni, hogy tükörbe nézve a szégyen pírja borítsa el orcátokat. Szakmánk legmegrázóbb történetéhez nincs egy szavatok sem?! Egy csak egy leány volt talpon a vidéken (Udvaros Dorottya). Benyelitek a legcinikusabb és legundorítóbb mondatot, mert ez nektek is szól: »tanuljátok meg a díszletet«” – fakadt ki pénteken a Facebookon Gáti Oszkár színművész a Nemzeti Színházban tavaly november 10-én történt baleset kivizsgálására utalva.

Aznap a Rómeó és Júlia című előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhant a díszletről. A színésznek megsérült az egyik keze, a színésznőnek a lába és a bordái. Mentő vitte őket kórházba, azóta sem tudtak színpadra állni. 

A rendőrségi vizsgálat még tart, a Budapesti Rendőr-főkapitányság annyit árult el róla, hogy gyanúsítottként nem hallgattak ki senkit. Amíg nem zárul le a vizsgálat, a színészek nem kaphatnak kártérítést. 

Gáti Oszkár posztja arról szól, hogy ezt a helyzetet, és ami azóta a felelősség megállapítása ügyében zajlott, a szakmának nem lenne szabad elfogadnia.

„Elfogadjátok nyolc arcnélküli, köztük két színésznek egybehangzó ténymegállapítását, NINCS FELELŐSE A ZUHANÁSNAK.”  Gáti szerint a szakma választ vár, és nem hajlandó tudomásul venni, hogy itt senki sem akar semmit, és az egyetlen szempont a túlélés. Ha ez mégis így van, akkor ez egy szomorú, boldogtalan, megalázott, átvert, megfélemlített szakma és a társulat, amelyet „fortélyos félelem igazgat”.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.