Vidnyánszky elmondta, mire jutott a vizsgálat a Nemzetiben

  • narancs.hu
  • 2023. december 21.

Színház

És azt is megosztotta, miért nem mond le végül a posztjáról mégsem. 

A lemondás-nem lemondás ügyében interjút adott Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója a kormánypárti Magyar Nemzetnek. Mint ismert, november 10-én a Rómeó és Júlia című előadás közben két színművész, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó megsérült: lezuhantak a vastraverzekkel felépített díszlet felső emeletéről. Később a sajtó arról számolt be, hogy a társulat tagjai korábban jelezték, nem elég biztonságos a díszlet. Vidnyánszky Attila előbb bejelentette, hogy lemond, Csák János miniszter azonban nem fogadta el a lemondását; majd Vidnyánszky ragaszkodott hozzá, hogy ő nem felajánlotta a lemondását, hanem igenis lemondott; végül azonban szerdán mégis visszavonta azt

Vidnyánszky az interjúban azt mondta, a színházban lezajlott belső vizsgálat a baleset ügyében arra jutott, hogy egyszemélyi felelősség nem állapítható meg, "a körülmények alakulásának szerencsétlen volta eredményezte a sajnálatos eseményeket". Az igazgató azt hangsúlyozta, hogy a színház veszélyes üzem, és bár nyilván az igazgató és a rendező felelőssége, hogy minimalizálja a kockázatok lehetőségét, számát, ezeket teljesen kiiktatni nem lehet, a színészeknek pedig meg kell tanulnia egy-egy díszletet használni, de ez a színházi dolgozóknak is egyértelmű. 

A vizsgálatról azt mondta, a színház nyolc alkalmazottjából tevődött össze a bizottság, amely a vizsgálatot elvégezte, köztül volt Schnell Ádám és Berettyán Nándor, akik maguk is játszottak a Rómeó és Júlia előadásban, és a baleset idején is jelen voltak. A bizottság őt is meghallgatta, de amúgy nem szólt bele a vizsgálatba, ezzel párhuzamosan a rendőrségi nyomozás is tovább zajlik.

A lemondásának visszavonásával kapcsolatban úgy fogalmazott: "Ez is egy összetett dolog. Egyrészt a vizsgálat eredménye is, másrészt az elmúlt hónap tapasztalatai is azt mondatják ki velem, hogy akkor járok el felelősséggel, ha visszavonom a felmondásomat." Vidnyánszky ezt azzal indokolta, hogy egyrészt mivel ő rendezte az előadások többségét, ezért nehezen tud kilépni ebből, mert a színháznak működnie kell; másrészt viszont nagyon sok támogató üzenetet kapott. 

"Egy kicsikét igazolva érzem az elmúlt évtizedek munkáját és harcait, amelyeken itt végigmentünk, végigmentem, amelyeket végigcsináltunk, és amelyek folyamatában benne vagyunk. Szóval ez mérhetetlenül jólesett, és ez az érzés messze-messze felülírta a fogást kereső, áskálódó próbálkozások hatását, mert azok is voltak természetesen. Ez nagyon-nagyon sok erőt adott és ad most is" – fogalmazott. Felidézte azt is, hogy Csák János már eleve a folytatásra buzdította, a felmondását nem kívánta tudomásul venni.

Hozzátette, ha a rendőri vizsgálat valami homlokegyenest mást hoz ki végeredményül, akkor ez a kérdés is újragondolandó.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.