Vidnyánszky elmondta, mire jutott a vizsgálat a Nemzetiben

  • narancs.hu
  • 2023. december 21.

Színház

És azt is megosztotta, miért nem mond le végül a posztjáról mégsem. 

A lemondás-nem lemondás ügyében interjút adott Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója a kormánypárti Magyar Nemzetnek. Mint ismert, november 10-én a Rómeó és Júlia című előadás közben két színművész, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó megsérült: lezuhantak a vastraverzekkel felépített díszlet felső emeletéről. Később a sajtó arról számolt be, hogy a társulat tagjai korábban jelezték, nem elég biztonságos a díszlet. Vidnyánszky Attila előbb bejelentette, hogy lemond, Csák János miniszter azonban nem fogadta el a lemondását; majd Vidnyánszky ragaszkodott hozzá, hogy ő nem felajánlotta a lemondását, hanem igenis lemondott; végül azonban szerdán mégis visszavonta azt

Vidnyánszky az interjúban azt mondta, a színházban lezajlott belső vizsgálat a baleset ügyében arra jutott, hogy egyszemélyi felelősség nem állapítható meg, "a körülmények alakulásának szerencsétlen volta eredményezte a sajnálatos eseményeket". Az igazgató azt hangsúlyozta, hogy a színház veszélyes üzem, és bár nyilván az igazgató és a rendező felelőssége, hogy minimalizálja a kockázatok lehetőségét, számát, ezeket teljesen kiiktatni nem lehet, a színészeknek pedig meg kell tanulnia egy-egy díszletet használni, de ez a színházi dolgozóknak is egyértelmű. 

A vizsgálatról azt mondta, a színház nyolc alkalmazottjából tevődött össze a bizottság, amely a vizsgálatot elvégezte, köztül volt Schnell Ádám és Berettyán Nándor, akik maguk is játszottak a Rómeó és Júlia előadásban, és a baleset idején is jelen voltak. A bizottság őt is meghallgatta, de amúgy nem szólt bele a vizsgálatba, ezzel párhuzamosan a rendőrségi nyomozás is tovább zajlik.

A lemondásának visszavonásával kapcsolatban úgy fogalmazott: "Ez is egy összetett dolog. Egyrészt a vizsgálat eredménye is, másrészt az elmúlt hónap tapasztalatai is azt mondatják ki velem, hogy akkor járok el felelősséggel, ha visszavonom a felmondásomat." Vidnyánszky ezt azzal indokolta, hogy egyrészt mivel ő rendezte az előadások többségét, ezért nehezen tud kilépni ebből, mert a színháznak működnie kell; másrészt viszont nagyon sok támogató üzenetet kapott. 

"Egy kicsikét igazolva érzem az elmúlt évtizedek munkáját és harcait, amelyeken itt végigmentünk, végigmentem, amelyeket végigcsináltunk, és amelyek folyamatában benne vagyunk. Szóval ez mérhetetlenül jólesett, és ez az érzés messze-messze felülírta a fogást kereső, áskálódó próbálkozások hatását, mert azok is voltak természetesen. Ez nagyon-nagyon sok erőt adott és ad most is" – fogalmazott. Felidézte azt is, hogy Csák János már eleve a folytatásra buzdította, a felmondását nem kívánta tudomásul venni.

Hozzátette, ha a rendőri vizsgálat valami homlokegyenest mást hoz ki végeredményül, akkor ez a kérdés is újragondolandó.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.