Gyarmati Fanni az Öt Templom Fesztiválon

  • rés a présen
  • 2017. május 5.

Színház

„A művészet nem más, mint az ember törekvése a transzcendencia felé.”


rés a présen:
Miről szól az Öt Templom Fesztivál?

Hámori Gabriella: Győrben egyetlen utcában öt történelmi vallás temploma helyezkedik el egymás szoros közelségében. Szerb ortodox, zsidó, evangélikus, katolikus és református közösségek évszázadok óta egymást segítve élnek itt, a fesztivál ezt a sokszínűséget hirdeti és hangsúlyozza. Tavaly életre szóló élményben volt részem.  A zsinagógában egy lengyelországi zenekar zseniálisan sokrétü zenéjét hallgattam, utána átsétáltam a református templomba Szabó Balázsék koncertjére, ami szintén elsöprő erejű volt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

rap: Milyen előadással veszel részt a programban?

HG: Egy monodrámával Seres Tamás rendezésében. Tavalyi bemutató a Gyarmati Fanni naplója, amely Fischer Iván Lakásszínháza számára készült. Nagyon szereti a közönség, úgy érezzük, erős lett, kaptunk is egy másik felkérést. Fischer Iván ötlete volt, hogy dolgozzuk fel Andrássy Katinka naplóját, Budapesten ősztől fogom játszani az Adrássy úti lakásban és remélhetőleg a jövő évi Öt Templom Fesztiválra megint eljutunk vele. 

rap: Mi érintett meg Gyarmati Fanni személyiségében?

HG: Elsősorban a leplezetlen őszinteség amiből kiderülnek a folytonos mardosó kételyek. Az ember valahogy nem így képzelné el őt a fenntmaradt fotók és a Radnóti versek alapján. Valahányszor elkezdem az előadást tudom, hogy szilárd jellemet játszom de mégis csak fel kell ülni egy érzelmi hullámvasútra, ami ahogy egyszer írja a "a kor, elmúlt és folyton meglévő bajok" terméke. Igyekeztem mindehhez nem színésznőből közelíteni és nem a szakmai eszköztáramat puffogtatni. Annyira mélyen érint Gyarmati Fanni teljes kitárulkozása, Radnóti Miklós iránt érzett szerelem, a kor irodalompolitikai körülményei az ebben való lavírozás és annyira elsöprően jelen van a mindennapokban a történelmi kataklizma, hogy ezt az előadást csak emberségből lehet végigcsinálni. Ezt a közönség is érzi. Előadás után mindig maradok beszélgetni, nagyon megnyílnak ilyenkor az emberek. Ez a történet mindenkire erős hatást tesz.

Van olyan program, amelyre elmennél még a fesztiválon?

HG: A Szent és Profánt, a Szent Efrém Férfikar és Háy János költő közös estjét nagyon megnéztem volna, de sajnos éppen egyidőben van az előadásommal. A csehországi Studio Damuza Anna Karenina-feldolgozása érdekel, és itt lesz megint a tavalyi lengyel zenekar egy másik műsorral, őket is örömmel nézném újra, és ajánlom mindenkinek. Lesznek előadások, amelyeket a budapesti közönség ismerhet. A Tünet Együttes a Sóvirágot a győri zsinagógában játssza, a hely szelleme biztosan különleges atmoszférát teremt majd az előadás köré, Szamosi Zsófia Maléter Pálnéról szóló monodrámáját a Menház kamaraszínpadán, ugyanott, ahol majd én is fellépek.

false

rap: Még hol láthatunk téged?

HG: Az Örkény Színház, ahol a legtöbbet játszom, most kitelepült a Városmajori Színpadra, mivel a nézőterünket őszig teljesen felújítják. Aki idén még nem látta, jöjjön el a József és testvéreire vagy a Három nővérre. Emellett Ugron Zsolna Hollóasszony című könyvéből készülő estre készülök, ami a Várkertben lesz május 30.-án Seres Tamás rendezésében.

rap: Mikor voltál utoljára templomban?

HG: Evangélikus családba születtem, Szarvason az utcában szinte bármelyik házba bármikor bekopogtathattam kisgyermekkoromban, az idős asszonyok tisztaszobái telis-tele voltak bibliai témájú festményekkel, így engem Keresztelő Szent János és Jézus akkor jobban érdekeltek, mint a Depeche Mode. Kerestem a hitet, bámultam a képeket, képzelegtem. Közvetlenül mellettünk Melis György operaénekes testvére, Jutka lakott. Nagyon szerettem átszökni hozzá. A szobái falain, óriási fotókon, Melis György különböző szerepeiben nézett rám szigorúan festett arcával, ezek közé a képek közé pedig rengeteg szentkép vegyült. Akkor vettem először azt az üzenetet, hogy a művészet nem más, mint az ember törekvése a transzcendencia felé. Ilyen értelemben persze a színház is templom, így mindennap templomba járok.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.