Színház

Mini Textúra

Színház

A Textúra-sorozatban eddig az volt a legjobb, hogy normál nyitvatartás után legálisan lehetett a múzeumtérben kószálni. Térkép segítségével, tetszőleges sorrendben lehetett megnézni kortárs szerzők képzőművészeti alkotásokra írt jeleneteit, miközben az ihlető műtárgy is ugyanabban a térben volt, mint a színészek. Adott idő alatt mindenki azt nézett meg, úgy és ahányszor, ahogy neki tetszett. A nagy sikerű kezdeményezés 7 és 12 év közötti gyerekeket célzó kiadása nagyon hasonló módon, de korlátozva, úgymond a kicsikhez mért módon nyújt összművészeti élményt. A színvonalas történetek előadásai között a kiegészítő, játékos feladvány teljesítése során az egész sajnos elveszti végtelenül vonzó szabadságát.

Négy műtárgy inspirálta a Pozsonyi Pagony kiadó szerzőit, a Budapest Bábszínház művészei pedig a bábos műfaj adta lehetőségek széles skáláján jelenítették meg az írásaikat az MNG harmadik emeleti, U alakú, kiürített, de részben alkalmi bábkiállítást nyújtó terében. Berg Judit, Tasnádi István és Jeli Viktória, Dániel András, illetve Kertész Erzsi történeteit fiatal rendezők vitték színre. Ám olyan, mintha kicsit felüllőtték volna a korhatár-besorolást. A Bernáth Aurél Riviérája ihlette jelenet üdítő, kortalan humorú történetként tűnik ki Bercsényi Péter rendezésében a többi közül, de a Bortnyik Sándor Zöld szamárjáról szóló epizód Szilágyi Bálint elképzelései szerint nem több cukiságnál. Tulajdonképpen mindegyik jelenet klassz a maga módján, csak aligha érdekesek egy tíz év körüli gyereknek.

Mi a célja a miniknek szóló Textúrának? Egzotikumnak egzotikum. De ha a képzőművészet közelhozása a cél, akkor érdemes lenne többre becsülni a célközönséget.

Magyar Nemzeti Galéria, március 11. Következő alkalmak: április 1., 8., 22.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.