Színház

Mini Textúra

Színház

A Textúra-sorozatban eddig az volt a legjobb, hogy normál nyitvatartás után legálisan lehetett a múzeumtérben kószálni. Térkép segítségével, tetszőleges sorrendben lehetett megnézni kortárs szerzők képzőművészeti alkotásokra írt jeleneteit, miközben az ihlető műtárgy is ugyanabban a térben volt, mint a színészek. Adott idő alatt mindenki azt nézett meg, úgy és ahányszor, ahogy neki tetszett. A nagy sikerű kezdeményezés 7 és 12 év közötti gyerekeket célzó kiadása nagyon hasonló módon, de korlátozva, úgymond a kicsikhez mért módon nyújt összművészeti élményt. A színvonalas történetek előadásai között a kiegészítő, játékos feladvány teljesítése során az egész sajnos elveszti végtelenül vonzó szabadságát.

Négy műtárgy inspirálta a Pozsonyi Pagony kiadó szerzőit, a Budapest Bábszínház művészei pedig a bábos műfaj adta lehetőségek széles skáláján jelenítették meg az írásaikat az MNG harmadik emeleti, U alakú, kiürített, de részben alkalmi bábkiállítást nyújtó terében. Berg Judit, Tasnádi István és Jeli Viktória, Dániel András, illetve Kertész Erzsi történeteit fiatal rendezők vitték színre. Ám olyan, mintha kicsit felüllőtték volna a korhatár-besorolást. A Bernáth Aurél Riviérája ihlette jelenet üdítő, kortalan humorú történetként tűnik ki Bercsényi Péter rendezésében a többi közül, de a Bortnyik Sándor Zöld szamárjáról szóló epizód Szilágyi Bálint elképzelései szerint nem több cukiságnál. Tulajdonképpen mindegyik jelenet klassz a maga módján, csak aligha érdekesek egy tíz év körüli gyereknek.

Mi a célja a miniknek szóló Textúrának? Egzotikumnak egzotikum. De ha a képzőművészet közelhozása a cél, akkor érdemes lenne többre becsülni a célközönséget.

Magyar Nemzeti Galéria, március 11. Következő alkalmak: április 1., 8., 22.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.