Hevér Gábor: „Toleránsnak lenni irgalmatlan nagy meló”

Színház

Az Őrült Nők Ketrecében Stohl Andrással középkorú házaspárként jelenik meg. Arányérzékről, a politika álszentségéről és élettitkokról kérdeztük.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Vannak személyes tapasztalataid arról, hogy nehézségekbe ütközött  önmagad vállalása?

Hevér Gábor: Hála Istennek, nem fordult elő, hogy annyira másnak kellett volna kiadni magam vagy megtagadni, mint Az Őrült Nők Ketrecében. Az alapkonfliktus a fiammal ebben a darabban, hogy egy napra feladjam magam teljesen.

magyarnarancs.hu: A Kabaré-jellegű konferansziétól az átlagemberig, a mulató „dívájának” az élettársától a szerető apáig több szólamon játszol.

HG: A mulatónak, aminek az általam játszott Georges a tulajdonosa, a sztárja Albin, művésznevén Zaza, aki egyben húsz éve az élettársa. Albin emellett Georges életének is a sztárja. Amikor a reflektorfényből hazamennek, lekerül róluk a piros zakó, a paróka, hirtelen kisemberekké válnak. Érdekes helyzet, hogy a lakásukat egy ajtó választja el a mulatótól. „Neked csak az üzlet a fontos” – mondja Zaza. „Neked meg csak az életünk fontos” – mondja Georges, aki megteremtette a lehetőséget, hogy az élete párja sztár legyen. Amúgy egy konzervatív ember, szürke eminenciás.

magyarnarancs.hu: Bizonyára könnyebbséget jelentett, hogy – még a nemzetis időkből – összeszokott párost alkottok Stohl Andrással.

HG: Nyilván számít, hogy jóban vagyunk egymással, barátok vagyunk. Az elején még furcsa volt, amikor azt mondom Bucinak: „Hidd el, nincs rajtad kívül senkim.” A próbákon kiröhögtük magunkat, de az előadások alatt úgy viselkedünk a színpadon, mint egy teljesen átlagos középkorú házaspár. Úgy fogjuk meg a másik kezét, úgy érünk egymáshoz, mint akik jó ideje együtt élnek. Robinak külön kérése volt, hogy a karakterem abszolút maszkulin legyen, minden feminin vonás nélkül. Stohl pedig nem egy feminin férfit alakít, hanem egy nőt, aki egyébként férfi.

magyarnarancs.hu: Arányérzék kérdése, hogy mindez természetesnek hasson?

HG: Minden helyzetben arra törekedtünk, hogy ízlésesek maradjunk, és ez belőlünk fakad. Mókás volt, hogy az utolsó hétig rövidgatyában próbáltunk az iszonyatos melegben. Andris mozdulatai akkor elég furcsának tűntek, de abban a pillanatban, ahogy átváltozott nővé, az egész teljesen magától értetődővé vált.

magyarnarancs.hu: Az erkölcs, hűség, hagyomány szlogen mögé rejtett farizeusság is lelepleződik az előadásban a homofób, nacionalista képviselő színre lépésével. Mintegy arra reflektálva, hogy szinte nincs olyan területe az életnek, amibe ne akarna beleszólni a jelenlegi hatalom. Ez téged mennyire zavar?

HG: Sokszor elmondtam már, a színész ne politizáljon. Az a dolga, hogy létrehozzon egy előadást, amiben a karaktert kell képviselnie, amit éppen alakít.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Azért csak van véleményed a közélet, a politika álszentségéről.

HG: Ahhoz, hogy álszentnek minősítsek valamit, látnom kell az ellenkezőjét. Például azt, hogy olyasvalaki hirdeti a család, a szeretet, a templomba járás szentségét, akiről tudod, hogy veri és csalja a feleségét, nem fizet gyerektartást. Ráadásul, ha olyasvalaki tűzi ezeket a szlogeneket a zászlajára, aki nem egy kisközség kocsmárosa, hanem egy topon lévő közszereplő, az eléggé kellemetlen. De óvakodnék az általános kijelentésektől. Az Őrült Nők Ketrece esetében az is fontos kérdés, hogy mit tekintünk családnak. És e tekintetben azt látom, hogy nem csak nálunk, de más országokban sem lehet konszenzusra jutni. Van, aki úgy gondolja, hogy a darabban kreált felállás, ami az életben is létezhet, hogy egy anya elhagyja a gyerekét, és két meleg férfi, az apa és az élettársa neveli fel, elfogadhatatlan. Más meg természetesnek tartja. Megint más azt mondja, gondolkodjunk el róla. És ehhez nem kell sem konzervatívnak, sem liberálisnak lenni. Ebben a tekintetben szkeptikus vagyok, úgy látom, egyik fél nem tudja meggyőzni a másikat az igazáról. Én például úgy nőttem fel, hogy a szüleim elváltak, anyám egyedül nevelt. Akkor ez család volt? Szerintem igen.

magyarnarancs.hu: A mindenfajta másságot csípőből elutasító közhangulat is közrejátszik az előadás sikerében.

HG: Nem véletlenül választotta Alföldi Az Őrült Nők Ketrecét, mert azon felül, hogy zenés vígjáték, és vannak benne vicces helyzetek, szívszorító jelenetek, ugyanarról szól, amiről az eredeti, 1978-ban írott francia darab. Mit sem változott a helyzet, valaki elől el kell titkolni magunkat.

magyarnarancs.hu: Alföldi nem akarta, hogy meleghimnusz legyen belőle, mégis markánsan üzen az elfogadásról. Nálad hol kezdődik a tolerancia?

HG: Tételezzük fel, hogy nem szereted a macskákat, és a szomszédasszonyod négy macskát tart, akik állandóan az ablakod előtt járkálnak. Ez csak egy egyszerű probléma, amihez jön az összes többi. Toleránsnak lenni irgalmatlan nagy meló. Le kell győznöd az előítéleteidet, és ne legyünk farizeusok, ez nem mindig megy. Természetesen nagyságrendileg más, hogy ki nem állhatom a macskákat vagy hogy homofób vagyok.

magyarnarancs.hu: Magadon is  szoktál tapasztalni intolarenciát?

HG: A legrosszabb helyzet az autóvezetés. Van véleményem a vezetőtársaimról, akik nem úgy gondolkodnak, ahogy én gondolkodnék az ő helyükben. Naponta megélt totálisan intoleráns helyzet, amikor „dödörgök” egy zárt kasztniban, és mondom a magamét. Nem vagyok haragtartó, ezek gyors indulatok nálam. Olyasfajta intolerancia nem jellemez, hogy valakit csak azért ne szeressek vagy szeressek, mert valakikhez tartozik.

magyarnarancs.hu: A folyamatosság némileg megmaradt a Nemzetiből a Vígbe való átmenetben: a Mephistóban, a Dantonban Alföldivel, Stohllal, László Zsolttal dolgoztatok. Az igazgató Eszenyi alatt viszont rezeg a léc, ha jövőre új pályázatot írnak ki.

HG: Sikerült beilleszkednünk a Víg társulatába, jó feladatokat kaptunk, elfogadtak minket. Egy színésznek mindig egy évre van szerződése, még ha az igazgató a legjobb barátja, akkor is mondhatja neki, hogy köszönöm, nem hosszabbítom meg. Ha váltás következik a Vígszínházban, leülök az új igazgatóval és eldől, hogy mi lesz. Szerencsére a színész is mondhat nemet, ahogy Vidnyánszkynál tettem.

magyarnarancs.hu: Tíz évig voltál a Nemzeti tagja. Nagy dilemmaként élted meg, hogy maradj vagy elszerződj?

HG: Látszólag önszántunkból jöttünk el, és mégsem önszántunkból, mert szétment egy közösség. Az utolsó két-három év leginkább attól működött, hogy elég jól megtanultuk egymást, eléggé egyfelé kezdtünk el gondolkodni. Nagyon nehéz volt elhagyni a Nemzetit, szó szerint a második otthonom volt. Érzelmileg is nehéz eljönni meg szakmailag is. Bekerülsz egy új helyre, tapogatózol, téged is körbeszaglásznak, és úgy kell részt venni valamiben, hogy még nem vagy otthonlakó.

Kapcsolódó interjúnk Stohl Andrással a Magyar Narancs július 24-i lapszámában lesz olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.