Kovalik Balázs operarendezésével nyit a bayreuthi operaház

  • narancs.hu
  • 2017. június 23.

Színház

Továbbra is Németországba kell menni, ha Kovalik-operát akarunk nézni.
Több mint öt éven át tartó felújítási munkák után, 2018. április 12-én nyit meg újra a bayreuthi Markgräfliches Opernhaus.
Az UNESCO Világörökségi Listáján szereplő bayreuthi operaház a kevés fennmaradt XVIII. századi barokk színház egyike. A jövő évi ünnepélyes megnyitón a müncheni August Everding Theaterakademie mesterszakos hallgatói Johann Adolph Hasse Artaserse című operáját mutatják be Kovalik Balázs rendezésében, a Hofkapelle München zenekarával, Michael Hofstetter vezényletével. A műsorválasztás érdekessége, hogy 1748-ban is ezzel a Hasse-operával avatták fel az akkor épült operaházat.
false

Kovalik Balázs 2010 óta tanít a müncheni August Everding Bajor Színházi Akadémián, ahol korábban ő maga is tanult. Évekkel ezelőtt azért hívták az intézménybe, hogy felépítse az opera-mesterképzést, és aztán maradt is. Azóta, hogy 2010. június 30-án lejárt megbízott művészeti igazgatói szerződése a Magyar Állami Operaházban, amit az intézmény akkori főigazgatója nem hosszabbított meg, nem rendezett a magyar operában – viszont (a tanítás mellett) Németország legnevesebb operaházaiban dolgozik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.