Kormányellenes politikai kiállás a Nemzetiben – Akcióban a Burgtheater színészei

Színház

Politikai véleménynyilvánítás és szolidáris kiállás követte a Burgtheater tegnap esti budapesti vendégjátékát. Megfagyott a levegő a Sirály után, de Vidnyánszky Attila is bevetette magát.

Miután Dorn, az orvos suttogva közölte Trigorinnal, hogy jobb lesz, ha elviszi innen Arkagyinát, mert a fia főbe lőtte magát, elsötétült a színpad, vége volt az előadásnak. A bécsi Burgtheater Sirály vendégjátéka (rendezte: Jan Bosse) nagy tapsot kapott a Nemzeti Színházban, a színészek szépen sorban meghajoltak, ahogy illik, majd amikor visszatértek, a még mindig tartó tapsviharban az orvost játszó színész, Martin Reinke egy papírral a kezében kiállt a tapsrendből, és fölváltva, németül és angolul elkezdett egy szöveget felolvasni.

false

A váratlan fordulat zavarba ejtő volt, a petíció körülbelül arról szólt, hogy bár közös a múltunk, és jól láthatóan Csehov összeköt bennünket, azért az osztrák színészek aggódnak Magyarországért, annak labilis demokráciájáért, politikai – többek között kultúrpolitikai – helyzete miatt. Reinke a Burgtheater társulata nevében szolidaritását fejezte ki; mindez azért volt rendkívül furcsa, mert míg egyesek örömmel vették e politikai performanszot, addig mások szolidan kifütyülték a tettet, mindeközben pedig a színpad jobb oldalán a takarásból megjelent Vidnyánszky Attila, akinek belépése újabb, meglepően nagy tapsot generált, ezért nem is teljesen lehetett érteni és hallani a kormányellenes kiállás ezen részét. Amikor a Nemzeti Színház igazgatója megjelent, a Mását játszó Mavie Hörbiger elhagyta a színt. Vidnyánszky kezében egy emlékplakett volt, amelyet készült volna átadni a bécsi színészeknek, ám zavartan és némiképp értetlenül állva kénytelen volt végighallgatni a bécsiek politikai véleménynyilvánítását.

A Burgtheater akciójának van előzménye: tavaly visszautasították a MITEM-en (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) való részvételt a Nemzeti Színház igazgatóváltása során kialakult magyar kultúrpolitikai helyzet miatt; válaszként így tett – információhiányra hivatkozva – a Johanna a máglyán bécsi meghívására Vidnyánszky is. Azóta már nem Matthias Hartmann a Burgtheater igazgatója, ám úgy tűnik, a színészek ettől függetlenül épp azt gondolják, mint akkor.

false

Zavarbaejtően vicces, szokatlan és bátor tett volt ez a Sirály lejátszása után – vélekedtek egyes nézők, míg mások felháborító, illetlen gesztusként értelmezték a történteket. Az akciót azért is volt igen nehéz értelmezni, mert a Vidnyánszky által átadott nemzetis kisplasztikát más előadásokon eddig nem osztották ki, így ez a fordulat is furcsa volt. (Információnk szerint eddig az előadásokat követő közönségtalálkozón adták át ezeket az emlékplaketteket, de a Burgtheater színészei nem kívántak részt venni hasonló beszélgetésen, ez lehetett az oka, hogy ők a tapsrend közben kapták meg a sajátjukat.) A tapsrend közjátékának másik furcsasága az volt, amikor a feliratok megjelenítésére alkalmas eszközökön – talán revánsként – megjelentek az aradi vértanúk nevei. Vidnyánszky számított a spontán akcióra? És ő is készült, méghozzá nem is akárhogy? Mindenesetre a levegő megfagyott, egyaránt volt taps és fütty, meglepő öröm és felháborodás, úgyhogy a Burgtheater Sirály előadása biztos emlékezetes marad. Azért rögzítsük: Budapesten bécsi (!) színészek adtak hangot nemtetszésüknek – többek között – a magyar kultúrpolitikai helyzet miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.