Kormányellenes politikai kiállás a Nemzetiben – Akcióban a Burgtheater színészei

Színház

Politikai véleménynyilvánítás és szolidáris kiállás követte a Burgtheater tegnap esti budapesti vendégjátékát. Megfagyott a levegő a Sirály után, de Vidnyánszky Attila is bevetette magát.

Miután Dorn, az orvos suttogva közölte Trigorinnal, hogy jobb lesz, ha elviszi innen Arkagyinát, mert a fia főbe lőtte magát, elsötétült a színpad, vége volt az előadásnak. A bécsi Burgtheater Sirály vendégjátéka (rendezte: Jan Bosse) nagy tapsot kapott a Nemzeti Színházban, a színészek szépen sorban meghajoltak, ahogy illik, majd amikor visszatértek, a még mindig tartó tapsviharban az orvost játszó színész, Martin Reinke egy papírral a kezében kiállt a tapsrendből, és fölváltva, németül és angolul elkezdett egy szöveget felolvasni.

false

A váratlan fordulat zavarba ejtő volt, a petíció körülbelül arról szólt, hogy bár közös a múltunk, és jól láthatóan Csehov összeköt bennünket, azért az osztrák színészek aggódnak Magyarországért, annak labilis demokráciájáért, politikai – többek között kultúrpolitikai – helyzete miatt. Reinke a Burgtheater társulata nevében szolidaritását fejezte ki; mindez azért volt rendkívül furcsa, mert míg egyesek örömmel vették e politikai performanszot, addig mások szolidan kifütyülték a tettet, mindeközben pedig a színpad jobb oldalán a takarásból megjelent Vidnyánszky Attila, akinek belépése újabb, meglepően nagy tapsot generált, ezért nem is teljesen lehetett érteni és hallani a kormányellenes kiállás ezen részét. Amikor a Nemzeti Színház igazgatója megjelent, a Mását játszó Mavie Hörbiger elhagyta a színt. Vidnyánszky kezében egy emlékplakett volt, amelyet készült volna átadni a bécsi színészeknek, ám zavartan és némiképp értetlenül állva kénytelen volt végighallgatni a bécsiek politikai véleménynyilvánítását.

A Burgtheater akciójának van előzménye: tavaly visszautasították a MITEM-en (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) való részvételt a Nemzeti Színház igazgatóváltása során kialakult magyar kultúrpolitikai helyzet miatt; válaszként így tett – információhiányra hivatkozva – a Johanna a máglyán bécsi meghívására Vidnyánszky is. Azóta már nem Matthias Hartmann a Burgtheater igazgatója, ám úgy tűnik, a színészek ettől függetlenül épp azt gondolják, mint akkor.

false

Zavarbaejtően vicces, szokatlan és bátor tett volt ez a Sirály lejátszása után – vélekedtek egyes nézők, míg mások felháborító, illetlen gesztusként értelmezték a történteket. Az akciót azért is volt igen nehéz értelmezni, mert a Vidnyánszky által átadott nemzetis kisplasztikát más előadásokon eddig nem osztották ki, így ez a fordulat is furcsa volt. (Információnk szerint eddig az előadásokat követő közönségtalálkozón adták át ezeket az emlékplaketteket, de a Burgtheater színészei nem kívántak részt venni hasonló beszélgetésen, ez lehetett az oka, hogy ők a tapsrend közben kapták meg a sajátjukat.) A tapsrend közjátékának másik furcsasága az volt, amikor a feliratok megjelenítésére alkalmas eszközökön – talán revánsként – megjelentek az aradi vértanúk nevei. Vidnyánszky számított a spontán akcióra? És ő is készült, méghozzá nem is akárhogy? Mindenesetre a levegő megfagyott, egyaránt volt taps és fütty, meglepő öröm és felháborodás, úgyhogy a Burgtheater Sirály előadása biztos emlékezetes marad. Azért rögzítsük: Budapesten bécsi (!) színészek adtak hangot nemtetszésüknek – többek között – a magyar kultúrpolitikai helyzet miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.