Kultúrharc takaréklángon – színházi pályázatok a fővárosban

  • Hamvay Péter
  • 2014. október 9.

Színház

Tarlós István a jelek szerint nem akar a választások előtt újabb kultúrpolitikai botrányt, ezért várhatóan csak október közepe után írják ki a Centrál Színház már augusztusban esedékessé vált magánosítási pályázatát. Csúszik az Örkény István Színház vezetői pályázata is.

Mácsai Pál 2001 és 2004 között a Madách Kamara vezetője volt, majd 2004-ben elérte, hogy a  színház önálló legyen, s ő lett az Örkény István Színház alapító igazgatója. Mácsai soha nem titkolta, hogy nem rokonszenvez a jelenlegi politikai kurzussal, bár nyílt összeütközése mégsem volt vele. Sőt az Örkény vezetőjeként kiváló kapcsolatot épített ki a helyi fideszes polgármesterrel, 2014-ben pedig Kossuth-díjat kapott. Mácsai többször kijelentette, újra pályázni fog.

false

Fotó: Szkárossy Zsuzsa

Június végén határozott a Fővárosi Közgyűlés a Centrál Színház magánosításáról, a döntés szerint augusztus 31-ig kellett volna kiírni a pályázatot. Igaz, Tarlós Istvánnak november 30-ig kell a közgyűlés elé terjeszteni a szerződést, így még van idő egy pályázat lebonyolítására. A teátrum értékét a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. 192 millió forintban állapította meg: ez a minimum vételár. Bár a határozat szerint nyilvános pályázat lesz, az a kikötés, hogy a nyertesnek meg kell tartani a színház művészeti profilját, tovább kell játszani a repertoárt, továbbá igazgatói mandátumának 2016 elejei lejártáig Puskás Tamást is alkalmazni kell, egyértelművé teszi: a szintén nem épp fideszesnek tartott Puskás lehet a befutó, ha vissza nem táncol a főváros.

A Pesti Magyar Színház és az Operett esetében nem kellett félni a felhajtástól az Emberi Erőforrások Minisztériumának, hiszen inkább a jobboldalhoz köthető jelöltek között folyt a versengés. A Pesti Magyar Színház pályázata le is futott. Hiába rázta gatyába az adósságokban úszó teátrumot Őze Áron, nem ő nyert. A döntés után kiadott Nincs semmi baj című közleményéből  kiderült, Őze  nem akar frontot nyitni a kormánnyal szemben. A szeptember 30-i társulati ülésen azt is elmondta, szeretne az új vezetés alatt színészként továbbra is a színházban dolgozni, addig pedig a zökkenőmentes átadás-átvétel a legfontosabb feladata. Őze pályázata olvasható az interneten is, míg a győztes Zalán Jánosét nem kaptuk meg, így nem tudjuk a kettőt összevetni. A szakmai bizottságot mindenesetre meggyőzte Zalán elképzelése, mert őt támogatta.  Jó politikai kapcsolataira utal egyébként, hogy év elején  a miniszter kinevezettjeként tagja, sőt rögtön elnöke lett a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Színház- és Táncművészet Kollégiumának. Zalánra, bár végzett színész, csak a Kisváros Gróf András hadnagyaként emlékezhetünk. Színészi, különösen színházi múltja elhanyagolható, ellenben sikeres üzletember. Több televíziós csatorna magyarországi működtetésében vett részt, vezette a magyarországi Eurosportot, majd az Eurosport 2-t, és részt vett többek között a National Geographic Channel magyar nyelvű adásainak indításában, valamint a Hallmark Channel, az Animal Planet, a Warner Bros. Cartoon Network magyar nyelvű adásainak gyártásában. Övé a Masterfilm Digital nevű sikeres szinkronstúdió; volt olyan év, hogy egymilliárd forint fölötti bevételt könyvelt el. A céget 1998-ben hárman alapították, egyikük az a Bor Zoltán, akit Balázs Péter 2007-ben a szolnoki Szigligeti Színházba hívott produkciós vezetőnek. Ő készítette Balázsnak a Vígszínházba beadott pályázatának gazdasági fejezetét is. A Pesti Magyar Színházról korábban felröppent az a hír, hogy akár a Nemzeti Színház részeként gyermekszínházzá válhat. Zalán János január elsejével veszi át a teátrumot.

Az Operett Színházról kedden döntött az emberi erőforrások minisztere, és Kerényi Miklós Gábor eddigi direktor helyett tanácsadója, Lőrinczy György pályázta meg a posztot. November elsejével ő vezeti a színházat, a szakmai bizottság egyhangúlag támogatta Bozsó József színész, rendező és Tokody Ilona operaénekes pályázatai ellenében. Kerényi művészeti vezetőként dolgozik majd a színházban.

A többi fővárosi direktori széket a választások utáni években kell újraosztani. Eszenyi Enikőt másfél évre választották, épp azért, hogy Tarlós elkerülje a Balázs Péter kinevezésével vagy ki nem nevezésével járó csinnadrattát. Máté Gábornak a Katona, Bálint Andrásnak a Radnóti, Nemcsák Károlynak a József Attila Színház élén 2016 januárjában jár le a mandátuma. Azt már tudjuk, hogy a 71 éves Bálint András nem pályázik újra. A pletykák szerint több jobboldali színházi személyiség aspirál a Radnótira. A Madách Színház élén álló Szirtes Tamás mandátuma 2016 decemberével jár le, ahogyan Dörner Györgynek is az Új Színház élén. A Tháliát vezető  Kálomista–Bereményi párosnak is van még két éve.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.