Színház

Kit zavar száz civil?

casaBranca: Atlas Budapest

  • Tompa Andrea
  • 2014. október 11.

Színház

Nincs is annál vonzóbb semmi, mint nagyszerű színészeket nézni, de nem kevésbé izgalmas, ha a színpadon mindennapi embere­ket látunk.

A színészek nem hibázhatnak, a civilek biztosan fognak. A színészeket sokféle szerepben láthatjuk, a civileket rendszerint csak egyetlen előadásban. De sok színházba járó ma sem tekinti érvényesnek a hétköznapi emberek, amatőrök színpadi jelenlétét, ahogy sokaknak talán a valamilyen mássággal felruházott, kisebbségi, sérült, speciális helyzetű játszók sem elfogadhatók. Az emberi tökéletlenség, esetlenség és főleg egyszeriség valahogy a színészettel van ellentétben, gondolják.

Az Atlas Budapest szereplői kivétel nélkül tökéletlenek, mert mind civilek. A maguk módján azonban sokan, ha nem is mind, de profik saját magukban, saját egyediségük képviselőiként. Jóformán mindenki csak egy, jobbára bővített mondatot mond a színpadon: ennyi ideje van magát felmutatni. Egy profinak is komoly kihívás lenne. Főként, ha a mondat megalkotója is magad vagy. A tét az, hogy vajon abban az egy mondatban sikerül-e ez a felmutatás: önmaguk belső formájának, emberi lényegének megfogalmazása.

Százan vannak, azaz százan jönnek a színpadra egyenként. És hozzá még számolnak is.

Nincs idegesítőbb, mint az ilyesfajta kiszámíthatóság. Ugyanakkor ez a bizonyosság – mondhatnám szerkezetnek vagy gépezetnek, amelyet működésbe hoznak – monotóniájában és változatosságában igen érdekfeszítő. A játszók mindig eggyel többen lesznek, mindig ugyanazt a típusú mondatot ismételik, de más ember és más tartalommal. A mondat szerkezete pedig egyszerű, valahogy így hangzik: „Ha egy kortárs művész sok embert zavar, akkor két kortárs művész még több embert zavar.” Utána jön a három, a négy stb. A mondat elmondása után a játszó személy kimegy, és visszatér egy új emberrel. Ez történik kb. másfél órán át, kis eltérésekkel. A mondat mindig a konkrét beszélőre vonatkozik, de ha a személyességének ereje van, akkor már rögtön a közösségről beszél. Ha egy hajléktalan sok embert zavar, akkor hány embert zavar a thrashmetal-gitáros, a nyugdíjas tornatanár, a szenvedélybetegségből felépülő munkás, a külföldön dolgozó fiatal, az elégedetlen nyugdíjas, az oktalanul vigyorgó kamasz, vagy a művészettörténész, aki rossznak tartja az emlékművet?

Sokaknak ebben az egy mondatban olyan életsűrítményt sikerül megfogalmazniuk, ami szinte valóságos találkozás, megismerés a néző számára. Nemcsak életük lényegéről fogalmaznak, de ahogy képviselik saját mondataikat, azzal a pontossággal, szenvedéllyel, zavarral, elszántsággal, megbicsakló fogalmazással – sok-sok megrendítő és mulatságos jelenet kínálkozik. A hibák felértékelődnek: a zavarban lévő tini, a saját mondatát elfelejtő hajléktalan, akinek súgni kell, az akadozó nagymama, a harcos, mégis kicsit trampli egyetemista. Ezeket a „hibákat”, esetlenséget nem lehetne „eljátszani”: a civilség, az „amatőrség” egyedisége, megismételhetetlensége és bizony: szépsége ez. És végül nincsenek is százan, mert páran kiesnek, tudatja egy producer. Ez is a helyén van, ez maga az élet.

Ami egyszeri, emberi és hitelesen képviseli önmagát (mondhatnánk: önazonos), az mindjárt a közösségre is jellemzővé válik. Egyre politikusabb előadást nézünk, anélkül, hogy az közvetlenül politizálna. Bár vannak politikai tartalmú megnyilatkozások is (lásd emlékmű, hajléktalanok), mindezek a mondatok, amelyek a „zavaró másokról” szólnak, egy nagy, színes (valóban színesen öltözött) antik kórusként összegződnek. Nagy magyar panaszkórus helyett az egyéniségek, egyéni identitások, vágyak, elvárások gazdag palettája. Az ember nem egy szürke, monokróm országban érzi magát az előadás láttán, hanem gazdag és tehetséges világban, ahol egyéni hangok, valódi emberek vannak.

Az elhangzó mondatok lassan magunk felé fordítanak minket, és végül két kérdést tehetünk fel magunknak: mi volna a mi belső lényegünk, amit megfogalmaznánk, a mi mondatunk, és kettő: mi az, ami zavar minket másokban.

Kevés efféle közösségteremtő, a közösség mentálhigiénéjét karbantartó, politikusan játékos előadást látni minálunk. Nem tartjuk színháznak, nem veszünk szívesen részt benne; itt is sokkal több, legalább 70 százalék a női szereplő, ez az önkéntes jelentkezőktől függ, s ez a genderkülönbség is fontos üzenetet hordoz a mai magyar közösségről, civilségről. Szinte alig van férfi, aki nem kamasz vagy nyugdíjas. Nem fogadjuk el a horizontális szerkezeteket, amelyben mindenki egyenlő, és senki sem emelkedik ki; ezért is zavaró elem ebben a darabban Molnár Péter szólásszabadság-kutató hosszú slam poetry megnyilvánulása; túl sok figyelmet követel magának, túl nyilvánvalóvá tesz valami politikai tartalmat, ki akar magasodni a tömegből.

A Sín Kulturális Központ projektjeként, uniós támogatással és sok partnerországgal létrejött, sok helyütt bemutatott projekt, melyet két portugál művész, Ana Borralho és João Galante vezetett, mindenhol helyi résztvevőkkel kerül színre. A helyi, a konkrét, az egyedi – ez a kulcs. Egyetlen hibája, hogy keveset játsszák.

Mu Színház, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.