Cirkusz

Lang Toi, a falum

  • - sisso -
  • 2012. február 1.

Színház

A Nouveau Cirque Du Vietnam előadása a Trafó egyedülálló Új cirkusz sorozatának legutóbbi állomása. A világ egyik legvirulensebb szórakoztató műfaja szemléjének minden darabját érdemes megnézni, mert a színházként is felfogható előadások olyan távol eshetnek egymástól stílusban, mint a csillagok.

Az előző etap, a svéd Cirkusz Cirkör kissé összetettebb, gótikus és hátborzongató darabja például a tudattalant dúlta fel David Lynch képi világával és láncfűrészszámokkal. A szóban forgó vietnami kaland egy egzotikus nép falusi mindennapjainak felidézése, borzongás nélkül, játékosan és költőien, gyerekek számára is. Mintha egy finomra hangolt színes-szélesvásznú dokumentumfilmet látnánk egy vietnami cirkuszfaluról, extrákkal. Stilizált favágók, halászok, szerelmespárok, különös állatok lépkednek pálcikákon vagy röpködnek a zsinórpadlás alatt. A dinamikusan változó színpadképet különböző méretű bambuszrudak segítségével az előadás közben építik az artisták, zsonglőrök, kígyónők, muzsikusok. A tizenöt szédítő ügyességű előadó mint egy hatalmas marokkókészletet, úgy csavargatja az óriás pálcikákat, és tol össze erdőt, házat, mocsarat, hogy ezek között a díszletek között, illetve rajtuk egyensúlyozva bemutassa gyerekkorának szép emlékképeit. A mozdulatokat autentikus élő zene kíséri, amely időnként nagyzenekari művé áll össze a zsonglőrök eszközeinek hangjával. Van, hogy énekelnek, például kontextusteremtő munkadalokat, de mégsem egy hangos skanzenben járunk, mert mindenki kizökken, amikor vakmerő mutatványokat, szaltót vagy szuperhajlékony pókasszonyt lát feltűnni a színpadon. Tuan Le rendezése zenés antropológiai cirkusz.

Trafó, január 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.