Cirkusz

Lang Toi, a falum

  • - sisso -
  • 2012. február 1.

Színház

A Nouveau Cirque Du Vietnam előadása a Trafó egyedülálló Új cirkusz sorozatának legutóbbi állomása. A világ egyik legvirulensebb szórakoztató műfaja szemléjének minden darabját érdemes megnézni, mert a színházként is felfogható előadások olyan távol eshetnek egymástól stílusban, mint a csillagok.

Az előző etap, a svéd Cirkusz Cirkör kissé összetettebb, gótikus és hátborzongató darabja például a tudattalant dúlta fel David Lynch képi világával és láncfűrészszámokkal. A szóban forgó vietnami kaland egy egzotikus nép falusi mindennapjainak felidézése, borzongás nélkül, játékosan és költőien, gyerekek számára is. Mintha egy finomra hangolt színes-szélesvásznú dokumentumfilmet látnánk egy vietnami cirkuszfaluról, extrákkal. Stilizált favágók, halászok, szerelmespárok, különös állatok lépkednek pálcikákon vagy röpködnek a zsinórpadlás alatt. A dinamikusan változó színpadképet különböző méretű bambuszrudak segítségével az előadás közben építik az artisták, zsonglőrök, kígyónők, muzsikusok. A tizenöt szédítő ügyességű előadó mint egy hatalmas marokkókészletet, úgy csavargatja az óriás pálcikákat, és tol össze erdőt, házat, mocsarat, hogy ezek között a díszletek között, illetve rajtuk egyensúlyozva bemutassa gyerekkorának szép emlékképeit. A mozdulatokat autentikus élő zene kíséri, amely időnként nagyzenekari művé áll össze a zsonglőrök eszközeinek hangjával. Van, hogy énekelnek, például kontextusteremtő munkadalokat, de mégsem egy hangos skanzenben járunk, mert mindenki kizökken, amikor vakmerő mutatványokat, szaltót vagy szuperhajlékony pókasszonyt lát feltűnni a színpadon. Tuan Le rendezése zenés antropológiai cirkusz.

Trafó, január 7.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.