Cirkusz

Lang Toi, a falum

  • - sisso -
  • 2012. február 1.

Színház

A Nouveau Cirque Du Vietnam előadása a Trafó egyedülálló Új cirkusz sorozatának legutóbbi állomása. A világ egyik legvirulensebb szórakoztató műfaja szemléjének minden darabját érdemes megnézni, mert a színházként is felfogható előadások olyan távol eshetnek egymástól stílusban, mint a csillagok.

Az előző etap, a svéd Cirkusz Cirkör kissé összetettebb, gótikus és hátborzongató darabja például a tudattalant dúlta fel David Lynch képi világával és láncfűrészszámokkal. A szóban forgó vietnami kaland egy egzotikus nép falusi mindennapjainak felidézése, borzongás nélkül, játékosan és költőien, gyerekek számára is. Mintha egy finomra hangolt színes-szélesvásznú dokumentumfilmet látnánk egy vietnami cirkuszfaluról, extrákkal. Stilizált favágók, halászok, szerelmespárok, különös állatok lépkednek pálcikákon vagy röpködnek a zsinórpadlás alatt. A dinamikusan változó színpadképet különböző méretű bambuszrudak segítségével az előadás közben építik az artisták, zsonglőrök, kígyónők, muzsikusok. A tizenöt szédítő ügyességű előadó mint egy hatalmas marokkókészletet, úgy csavargatja az óriás pálcikákat, és tol össze erdőt, házat, mocsarat, hogy ezek között a díszletek között, illetve rajtuk egyensúlyozva bemutassa gyerekkorának szép emlékképeit. A mozdulatokat autentikus élő zene kíséri, amely időnként nagyzenekari művé áll össze a zsonglőrök eszközeinek hangjával. Van, hogy énekelnek, például kontextusteremtő munkadalokat, de mégsem egy hangos skanzenben járunk, mert mindenki kizökken, amikor vakmerő mutatványokat, szaltót vagy szuperhajlékony pókasszonyt lát feltűnni a színpadon. Tuan Le rendezése zenés antropológiai cirkusz.

Trafó, január 7.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.