Máté Gábor a Narancsnak: "Bizonytalanság van a jövőt illetően"

Színház

Bár 6 millióval több a tao helyébe lépő többlettámogatást kapott a Katona, mint amennyit a 2018. évi jegybevétel alapján lehívhatott volna, (más intézményekhez hasonlóan) még nem jutott a teljes összeghez. Az önkormányzati választás fővárosi eredménye után a balliberálisnak bélyegzett színház életében "elvben majd most jön az aranykor", ám az igazgató ilyesmit a rendszerváltás óta még nem tapasztalt.

Nagy Zoltán Szép csendben című filmjében egy 60 éves karmestert játszik, aki problémás viszonyba keveredik egy 14 éves lánnyal. #MeToo-ról, tanításról, filmezésről, a taotámogatás megszűnésének előzményeiről és következményeiről, a Katona helyzetéről, valamint a főváros új politikai vezetéséről beszélgettünk Máté Gáborral.

Ízelítő az interjúból:

Magyar Narancs: #MeToo-film a Szép csendben?

Máté Gábor: Úgy tűnik, #MeToo-film. Miután mindenki ezt nyaggatja, azt gondolom, azzá válik. A mostani helyzetben az. De a #MeToo-mozgalom nélkül is elkészült volna a film, a rendező már régóta dédelgette ezt a sztorit, s a botrányok kirobbanásától függetlenül csinálta meg.

MN: Ha nem a #MeToo címkét kapja, mit mondana róla?

MG: Különös, érzékeny történet arról, milyen nehéz sorsa van egy iskolai közösségnek, ha egy meghatározó tanár valamilyen hatást gyakorol a gyerekekre.

(...)

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Beszéljünk a taotámogatás megszüntetéséről! Tarlós István közbenjárásával valamennyi fővárosi fenntartású színház valamivel több taokompenzációt kapott, mint amennyit a 2018-as jegybevétel alapján lehívhatott volna. Így ez évre biztosítottá vált a Katona működése. Mi lesz jövőre?

MG: Pontosítsunk a nagyságrend érzékeltetése miatt. A Katona 6 millióval kapott többet, mint amit nem „lehívhatott volna”, hanem össze kellett volna gyűjtenie a gazdasági igazgatónak. Továbbá még nem kaptuk meg a tao helyébe lépő többlettámogatás teljes összegét. Bizonytalanság van a tao helyettesítését, a jövőt illetően. Azt ígérték a döntéshozók, hogy fognak változtatni, javaslatokat fogadnak el. De nem tudom, valójában mi történik. Nincs szabályozva az eljárásrend, és a döntéshozatal folyamatáról sem lehet semmit tudni.

(...)

MN: Új vezetése van a fővárosnak. Mit szól az önkormányzati választás eredményéhez?

MG: Szeretném tudni, Budapest kulturális életére nézve, a színházakat tekintve, milyen következményei lesznek mindennek. Remélem, pezsegni fog a teljes kulturális és színházi élet a városban. Igen jól állunk kultúra dolgában, de majd meglátjuk, pénzügyileg mi fog történni. Természetesen fogalmunk sincs, még az ígéretek szintjén sem vagyunk. Az első közgyűlés megvolt, tudjuk már, ki felel ezért a területért, de még nem találkoztunk vele. Én csak a konkrétumokra vágyom. Ha a színház boldogul, akkor nekem jó, ha nem, akkor nekem sem jó. Elvégezzük a dolgunkat, azt remélem, a fenntartó is abban fog elöl járni, hogy jól tudjunk dolgozni.

A Magyar Narancs 2019. november 14-i lapszámában olvasható teljes interjút és sok más érdekes tartalmat keresse az újságárusoknál.  Ha előfizetne az újságra, itt megteheti.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."