Színház

Hauptmann-menza

Gerhart Hauptmann: Bernd Róza

Színház

Igazán nem állítható, hogy a magyar színházművészetnek meg a hazai közönségnek mindennapi kenyere lenne Gerhart Haupt­mann 1903-as drámája, az ötfelvonásos Rose Bernd. Mert habár egyetlen kurta esztendő leforgása alatt eljutott a Nemzeti Színházba, ott sajna nem talált lelkes fogadtatásra, és ha minden igaz, ezt követően mindössze egyetlen, ám annál balcsillagzatúbb bemutatója volt Budapesten e színműnek: 1944 októberének közepén, Kiss Ferenc rendezésében, a nyilaspárti Madách Színházban, sorozatos légiriadóktól meg-megszakítva.

75 évnyi szünet után most Tarnóczi Jakab és a Thália társulata vállalkozott arra, hogy újabb tétellel gyarapítsa a Bernd Róza merőben hézagos magyarországi előadás-történetét. A legkevésbé sem valamiféle Hauptmann-reneszánsz szembeötlő burjánzása közepette, inkább csak a fiatal rendező delikát személyes ízlésének eredményeképpen. Ő egy előzetes interjúban így sommázta a csecsemőgyilkossághoz elvezető drámai cselekményt: „A történet a vidéki társadalom sűrű lenyomatát adja, azt láthatjuk, hogy egy közösség hogyan teszi tönkre szinte észrevétlen módon, szándékoltság nélkül az egyik tagját. Mindenki a saját morális elveit igyekszik megvédeni, a terjengő félinformációkból és kétes tudásokból mindenki konstruál magának egy igazságot, és ezáltal valódi tettlegesség nélkül is megtörténik a tragédia. Nincs szó fizikai bántalmazásról, mégis beleszakad egy ember, aki nem ártatlan, nem hős, de különös és különleges lány, egy öntudatára ébredt, erős személyiség.”

Nem vitás, az ekképp vázolt és értelmezett drámából ma is erős, érvényes, jelen idejű előadás – válhatna. Csakhogy ami a Thália Arizona Stúdiójában színre került (a produkciót az eredetileg meghirdetett, akkor még félkész új játszóhely, a Télikert helyett ott láthattuk), az legfeljebb részben fedte a rendező rokonszenvesen érvelő szavait. A közönséget pedig, minek is tagadnánk, zavarba hozta az előadás, méghozzá nem amolyan jóféle, hanem inkább csak szimplán értetlen zavarba. Persze készen kínálkozik a felmentő hivatkozás a Bernd Rózával szemben nálunk, lám, hagyományosan megmutatkozó affinitáshiányra, ha a sikerültebb szakaszok nem sejtetnék mégiscsak elszalasztott lehetőségnek ezt a produkciót.

Sajnos, az előadás számára gondosan kimunkált stílus a vizuális elemektől a vokális betétekig jobbára csak távolít a drámára való rácsodálkozás oly kívánatos közönséghatásától. „Legelöl egy kis darab burgonyaföld” – áll a dráma Hevesi-féle, formálisan itt is alapszövegül szolgáló fordításában az első felvonás helyszínleírása, mely látvány ma bizonnyal komikusan keresettnek hatna a színpadon. De azért korántsem annyira, mint a szünet nélküli, másfél órás előadás Kálmán Eszter által tervezett díszlete: a kórházi-uszodai színekkel hökkentő tér, amely talán egy üzemi étkező közönségforgalmi részét mutatja a kiadóablakkal, ahol azonban eszcájgot is mosogatnak – szabvány szocreál mosdókagylóban. Aztán a munkaruhában mozgatott szereplők olykor énekelnek is, kifinomult ízléssel válogatva a német vokális zeneirodalom múltjából: elegyes nívón, szét-szétszólva, s egyszersmind nyitva hagyva a kérdést, hogy ez vajon koncepcionális okokból történt-e így, vagy inkább a honi színészképzés esetlegességeit kellene itt bekalkulálnunk.

Az öncélúnak tetsző keresettség jegyei a szereplők kiválasztásában is megmutatkoznak. Merthogy hiába hódolunk ezúttal is Molnár Piroska színpadi jelenlétének csodája előtt, arra nem­igen tudunk magyarázatot lelni, hogy voltaképp miért is játszatnak naiv kislányt (vagyis konyhás néninek öltöztetett kishúgot) vele. Molnár természetesen hiba nélkül megfelel akár oktondi leánykának is, és a színészekre egyebekben sem lehet komoly panasz. Igaz, a címszerepet, a két férfikapcsolata, valamint mamlasz kérője és prédikáló apja között felőrlődő Bernd Rózát megformáló Mentes Júlia Virginia olyan intenzitással koncentrál a szenvedésre, hogy az némiképp monoton jelleget kölcsönöz amúgy a jövőre sokat ígérő színpadi jelenlétének. Játéka leginkább akkor válik oldottá, s egyúttal az előadás is akkor jut a legközelebb az érintésre felvérző drámaisághoz, midőn a két csábító valamelyikével, Flamm bíróval (Zayzon Zsolt) vagy Streckmann gépésszel (Mózes András) lép interakcióba. Kettejük közül különösen Zayzon Zsolt bizonyul rövid úton és félreismerhetetlenül valóságos dú- és nagyvadnak, erős kisugárzású, ámde gyenge tartású férfiúnak – és a Thália jelentős nyereségének. A vőlegényt játszó, rövidnadrágos Bán Bálint az izgulékony félszegségre, a Róza apját adó Tamási Zoltán a légüres val­lás­erkölcsi lózungok komikumára, míg a Flamm mozgásképtelen feleségét alakító Schell Judit az elszigeteltség érzékeltetésére és a kárpáló hangütésre összpontosítja színészi energiáit.

Thália Színház, Arizona Stúdió, szeptember 29.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.