Megszólalt Máté Gábor a Gothár-ügyben: "könnyebb lenne, ha több mindent elmondhatnék"

  • narancs.hu
  • 2019. november 27.

Színház

A 24.hu-nak adott interjúban mindent elmond. Vagy nem teljesen.

Egy hete tudható, hogy Gothár Péter a Katona József Színház munkatársa az a személy, akit a színház azonnali hatállyal kirúgott "erkölcsi határokat átlépő" viselkedése miatt. A színház eddig csupán egy szűkszavú közleményt adott ki. Sokféle történetet, információt lehetett hallani, de az intézmény, élén Máté Gáborral elzárkózott a válaszadás elől, pedig kérdése sokaknak volt és van a zaklatási ügyben.

Máté Gábor igazgató most a 24.hu-nak adott interjút, amiben igyekszik válaszolni a felmerülő kérdésekre.

Az igazgató a jogi szituációt vázolja. Elmondja, hogy az érintett védelme érdekében nem mondtak eddig a közleményen túl többet, és lényegében most sem oszt meg különösebb részleteket a történtekről. "Tudom, hogy ez kívülről nézve gyanúsnak tűnik és bosszantó, higgye el, nagyon megszenvedjük. Sokkal könnyebb lenne nekünk, ha több mindent elmondhatnák" – magyarázkodik az igazgató.

Azt mondta, az eset után értesült az általa csak kéretlen közeledésként megfogalmazott esetről. Akkor az érintettől Gothár bocsánatot kért, és az ügyet, mivel az érintett nem akart jogi eljárást kezdeményezni, lezártnak tekintették. Ám 11 hónappal később az érintett mégis az üzemi tanács elé akarta vinni az ügyét. Ennek összehívását követően történt meg Gothár elbocsátására, majd a szűk szavú közlemény kiadására.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Máté megmagyarázza, miért nem nevezték meg először Gothárt. Szerinte személyiségi jogait nem lehetett megsérteni. Gothárhoz fűződő személyes viszonyáról is vall az intézmény vezetője, hisz' 41 éve ismerik egymást. Máté Gábor szerint ezelőtt "konkrét" zaklatási történetet nem hallott a rendezővel kapcsolatban:

"Az „évek óta mindenki mindent tudott” fordulat jól hangzik, de nem igaz."

Máté Gábor utólag úgy látja, lehet, hogy másképp kellett volna kezelnie a történteket. "Sajnálom, hogy akkor nem vontam be azonnal az ügy kezelésébe az üzemi tanácsot, vagy hogy nem tettem azonnal drasztikusabb lépéseket az elkövetővel szemben. Megbántam ezt."

De azt is elmondja, "...meg kell mondjam őszintén, hogy nem voltunk felkészülve ilyen mértékű támadásokra". Vagyis az igazgató az alapvető információigényt, a kérdésfeltevést, az érdeklődést ismét csak támadásként értékeli.

Közlése szerint nem merült fel, hogy lemond igazgató posztjáról.

"A történtek az egész társulatot mélyen megrázták, az utána következő reakciók erre még rátettek. Idő kellett, hogy túl legyünk az első sokkon."

A Magyar Narancs egy héttel az ügy kirobbanása előtt készített nagyinterjút a Katona igazgatójával. A sors iróniája, hogy az interjú nagy részében a #Metoo mozgalomról, illetve egy fiktív zaklatási történetet feldolgozó új, a Szép csendben című filmjéről beszélgettünk. Mint utólag kiderült, a Gothár-ügyben már rég folyt a belső vizsgálat, Máté Gábor pedig erről egy szót sem szólt az interjúban – utólagos magyarázat szerint nem akarták kommunikálni az ügyet, amíg a feltáró munka le nem zárult. Viszont sok mindent mondott arról, mit gondol általában a zaklatási ügyekről.

A Gothár-ügyről csütörtökön megjelenő legfrissebb lapszámunkban a szerk. ír.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."