Mit keres Bodolay Géza az Újszínházban? – Interjú a rendezővel

Színház

Bár neve szerepelt Dörner György botrányos pályázatában, akkor az igazgató nem kereste meg. Bodolay nyílt levélben tiltakozott, hogy nevét összemossák a pályázat szövegével, most mégis Móricz-rendezésével kezdik az évadot a Paulay Ede utcában. Több levélváltásban készült interjúnkban megpróbáltuk megtudni, hogy is van ez.
false

magyarnarancs.hu: 1998 óta nem ad élő szóban interjút írott sajtónak. Mi ennek az oka?

Bodolay Géza: Valójában már 1994 óta, mikor az akkori Nemzeti Színházat érintő folyamatos elmebaj keretében a Menyegző Wajda-féle előadatása körül zajlott a happáré, s néhány „interjú” tökéletesen átferdítette az elhangzottakat.

magyarnarancs.hu: Mikor és milyen formában kérte fel Dörner György a Nem élhetek muzsikaszó nélkül rendezésére?

BG: Az igazgató valamikor idén márciusban fölhívott: volna-e kedvem s időm a nyáron létrehozni az előadást az őszi bemutatóra. Gyávaság lett volna azt mondanom, hogy Móriczot nem rendezek.

magyarnarancs.hu: Előbb nem keresték az Újszínházból?

BG: De igen, pár hónappal korábban Jókai Mór Bolondok grófja című darabját ajánlották. Ugyan nagyon tetszett a címe, ám a darabbal sajnos nem tudtam volna érdemben mit kezdeni, ezért nem vállaltam.

magyarnarancs.hu: Dörner botrányos pályázatában az ön neve is szerepelt azon rendezők között, akikkel együtt kíván dolgozni. Akkor emiatt – némi unszolásra – nyílt levélben magyarázkodni kényszerült. Mi változott azóta?

BG: Nem magyarázkodtam, hanem helyesbítettem. Levelem minden szava érvényes ma is, örülök, ha újra elolvassák, akiket érint. Nem unszolt senki, ha csak az egyik kritikus néni brigádozó fölszólítását nem tekintjük unszolásnak. A pályázati dolgozattal továbbra sem értek egyet: annak szövege részben vállalhatatlan, részben tűrhetetlen. Ám a játszó színművészek és Móricz színvonalát ez ugyebár nem érinti: mindannyian nagyszerűek. Nem tudom, adódott volna-e máshol lehetőség együtt dolgoznom Esztergályos Cilivel, Tordai Terivel és Császár Angelával. Hasonló öröm a találkozás az ifjú főszereplőkkel: Nemes Wandával és Jánosi Dáviddal is. S ami változott: eltávozott az a szellemi drámaszerző (Csurka István – Cz. D.), akinek darabját én már 1991-ben sem voltam hajlandó megrendezni Kecskeméten, Lendvai Ildikó édesapjának színházában. Lendvai direktor úr e bejelentésemet nagyvonalúan kezelte, és átadta a művet egy korosabb rendezőhölgynek.

magyarnarancs.hu: Ha a pályázattal semmilyen mértékben nem ért egyet, nem azonosul vele, miért rendez ebben a színházban? Vagy Csurka halálával minden megváltozott?

BG: A régen lefutott pályázat szövegét nem tudom, ki írta és ki látta. Nem tanultam meg, nem is olvasnám újra. Elképesztőnek tartanám, ha a rendezőknek és a színészeknek azonosulni kellene bármelyik igazgató pályázatával. Csak a saját szövegeimmel és legfőképp az előadásaimmal azonosultam mindenkor. Móriczot rendezek, színészeket rendezek. A másik drámaíróhoz nincs közöm, vele és műveivel soha nem beszéltem.

magyarnarancs.hu: A pályázatban az is szerepelt, hogy egy-egy magyar szerző műve kapcsán „a néző ne a rendező tehetségét vagy tehetségtelenségét ismerje meg, hanem az adott mű szellemiségét, mondandóját, fájdalmát”. Ilyen lesz a Móricz-előadása?

BG: Nem igazodtam soha életemben senkihez és semmihez. Volt is elég bajom belőle. A fenti idézett mondat például jellegzetesen a színházi ökörségek kategóriájába tartozik, de nem kell nekünk egyetértenünk az igazgató úrral: alapvetően nem értettem egyet semelyikkel, viszont adtam esélyt, hogy sok türelemmel elviseljenek.

magyarnarancs.hu: Mennyi iránymutatást kapott, voltak elvárásai a direktornak az előadással szemben?

BG: Lehet, hogy voltak, ám igen intelligensen hallgatott róluk – nekem mindenesetre nem jelezte. Játszott az előadásaimban a Komédiumban, illetve Kecskeméten, tudhatta, hogy mire számíthat. Ahogy Pozsgai Zsolt, a kiváló darabszerző is. A szerződtetésem előtt részletes levélben leírtam, hogy mire készülök, nehogy utóbb vita támadjon a direkcióval arról, vajon szerzői, avagy rendezői szándék-e a leghíresebb anarcho-punk együttes bejátszása, a vörös zászló, vagy a bécsi Munkásinduló. Harminc éve írtam utoljára hasonlókat mint kötelező föladatot Mesteremnek a főiskolán, de lám, mint ez az interjúnk is bizonyítja: kellő körültekintéssel köll nekimenni a falnak.

magyarnarancs.hu: Ezek szerint teljes alkotói szabadságot kapott, választhatott darabot, azokkal dolgozik, akikkel akar, minden szép és jó?

BG: Teljes alkotói szabadságot kaptam, igen, bár ez nem újdonság: 1984 óta ez a helyzetem. A darabot a Móricz-életmű választotta, s mivel a Nemzetiben egyszer már elkerült, másodszor nem térhettem ki előle. Akad, ami szép, van, ami jó – és van, ami ocsmány, és van, ami rossz. Ha nem így lenne, akkor nem lenne érdemes színházat csinálni.

 

Névjegy

Bodolay Géza Jászai Mari-díjas rendező, színházigazgató, egyetemi oktató. 1984-ben szerzett diplomát színházrendező szakon a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 2003-ban ugyanitt DLA fokozatot. 1984–1989 között a Szegedi Nemzeti Színház, 1989–1992 között a kecskeméti Katona József Színház, 1992–1998 között a Nemzeti Színház rendezője, majd 1998–2008 között a kecskeméti Katona József Színház igazgató-főrendezője. 2009 óta a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője. Tanított a JATE-n, a Nemzeti Színiakadémián, a berlini Művészeti Főiskolán, jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem és a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem előadója. 2007 óta  az MTA színház- és filmtudományi bizottságának tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.