Színház

Független Színház: Sin Village

  • Sisso
  • 2013. szeptember 15.

Színház

A Független Színház Sin Village című előadása egy háromórás kirándulás keretében megtekinthető szocioturisztikai színház. A gellérthegyi vízeséstől indulunk, ahol minden néző kap valami műanyag zsákból varrt ülőalkalmatosságot, hogy a különböző állomásokon, vagyis az egyes jelenetek helyszínein lepihenhessen.

A negyven fokban a színházi túra még megerőltetőbb, de a nézők kapnak elég vizet és inspirációt ahhoz, hogy végigjárják a főszereplő, Günter Canossáját a szegény magyar faluvá változtatott Gellérthegy keleti oldalán.

Güntert ejthetnénk Gyntnek is, hiszen adaptáció ez, amelyet Balogh Rodrigó és Illés Márton kulturális vállalkozása roma és nem roma fiatalokkal készített a tavaly kapott norvég Ibsen-díjból. De míg a falu korrupt polgármesterének és kliens-patrónus rendszerének története kibontakozik a nézők előtt, szépen rájönnek, hogy csőbe húzták őket. Nincsen klasszikus, veretes szöveg, nincsen beleélős gyönyörködés - testközelből kell átélniük a helyi hatalmasságok bűnszövetkezetének cseppet sem finom módszereit. Günter a nők bálványa, még a polgármester lánya is szerelmes belé, de talán pont ezért meg a szélhámosságba átcsapó szabadsága miatt üldözötté válik. Ennek az üldözésnek a stációit követjük végig úgy, hogy közben meredek sziklafalak és páratlan panoráma felett járunk. Utóbbi nem minden esetben felemelő élmény: Budapest ékköve, az UNESCO által 1987-ben a világörökség részévé nyilvánított hely ugyanis lehangolóan és hátborzongatóan rendezetlen.

Istentől, politikusoktól elhagyatott embereket játszanak a színészek, akik a játék végén vendégül látják a nézőket, hogy begyógyítsák kicsit a túra közben szerzett sebeket. A protest előadás az előző, Tollfosztás című darabjukhoz hasonlóan dokumentarista, mégis lírai. Bárhol játszódhatna, ahol a vezetők és a nép között tátongó szakadék nagyobb, mint amit egy űzött szarvas át tud ugrani.

Gellérthegy, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.