Színház

Független Színház: Sin Village

  • Sisso
  • 2013. szeptember 15.

Színház

A Független Színház Sin Village című előadása egy háromórás kirándulás keretében megtekinthető szocioturisztikai színház. A gellérthegyi vízeséstől indulunk, ahol minden néző kap valami műanyag zsákból varrt ülőalkalmatosságot, hogy a különböző állomásokon, vagyis az egyes jelenetek helyszínein lepihenhessen.

A negyven fokban a színházi túra még megerőltetőbb, de a nézők kapnak elég vizet és inspirációt ahhoz, hogy végigjárják a főszereplő, Günter Canossáját a szegény magyar faluvá változtatott Gellérthegy keleti oldalán.

Güntert ejthetnénk Gyntnek is, hiszen adaptáció ez, amelyet Balogh Rodrigó és Illés Márton kulturális vállalkozása roma és nem roma fiatalokkal készített a tavaly kapott norvég Ibsen-díjból. De míg a falu korrupt polgármesterének és kliens-patrónus rendszerének története kibontakozik a nézők előtt, szépen rájönnek, hogy csőbe húzták őket. Nincsen klasszikus, veretes szöveg, nincsen beleélős gyönyörködés - testközelből kell átélniük a helyi hatalmasságok bűnszövetkezetének cseppet sem finom módszereit. Günter a nők bálványa, még a polgármester lánya is szerelmes belé, de talán pont ezért meg a szélhámosságba átcsapó szabadsága miatt üldözötté válik. Ennek az üldözésnek a stációit követjük végig úgy, hogy közben meredek sziklafalak és páratlan panoráma felett járunk. Utóbbi nem minden esetben felemelő élmény: Budapest ékköve, az UNESCO által 1987-ben a világörökség részévé nyilvánított hely ugyanis lehangolóan és hátborzongatóan rendezetlen.

Istentől, politikusoktól elhagyatott embereket játszanak a színészek, akik a játék végén vendégül látják a nézőket, hogy begyógyítsák kicsit a túra közben szerzett sebeket. A protest előadás az előző, Tollfosztás című darabjukhoz hasonlóan dokumentarista, mégis lírai. Bárhol játszódhatna, ahol a vezetők és a nép között tátongó szakadék nagyobb, mint amit egy űzött szarvas át tud ugrani.

Gellérthegy, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.