Színház

Független Színház: Sin Village

  • Sisso
  • 2013. szeptember 15.

Színház

A Független Színház Sin Village című előadása egy háromórás kirándulás keretében megtekinthető szocioturisztikai színház. A gellérthegyi vízeséstől indulunk, ahol minden néző kap valami műanyag zsákból varrt ülőalkalmatosságot, hogy a különböző állomásokon, vagyis az egyes jelenetek helyszínein lepihenhessen.

A negyven fokban a színházi túra még megerőltetőbb, de a nézők kapnak elég vizet és inspirációt ahhoz, hogy végigjárják a főszereplő, Günter Canossáját a szegény magyar faluvá változtatott Gellérthegy keleti oldalán.

Güntert ejthetnénk Gyntnek is, hiszen adaptáció ez, amelyet Balogh Rodrigó és Illés Márton kulturális vállalkozása roma és nem roma fiatalokkal készített a tavaly kapott norvég Ibsen-díjból. De míg a falu korrupt polgármesterének és kliens-patrónus rendszerének története kibontakozik a nézők előtt, szépen rájönnek, hogy csőbe húzták őket. Nincsen klasszikus, veretes szöveg, nincsen beleélős gyönyörködés - testközelből kell átélniük a helyi hatalmasságok bűnszövetkezetének cseppet sem finom módszereit. Günter a nők bálványa, még a polgármester lánya is szerelmes belé, de talán pont ezért meg a szélhámosságba átcsapó szabadsága miatt üldözötté válik. Ennek az üldözésnek a stációit követjük végig úgy, hogy közben meredek sziklafalak és páratlan panoráma felett járunk. Utóbbi nem minden esetben felemelő élmény: Budapest ékköve, az UNESCO által 1987-ben a világörökség részévé nyilvánított hely ugyanis lehangolóan és hátborzongatóan rendezetlen.

Istentől, politikusoktól elhagyatott embereket játszanak a színészek, akik a játék végén vendégül látják a nézőket, hogy begyógyítsák kicsit a túra közben szerzett sebeket. A protest előadás az előző, Tollfosztás című darabjukhoz hasonlóan dokumentarista, mégis lírai. Bárhol játszódhatna, ahol a vezetők és a nép között tátongó szakadék nagyobb, mint amit egy űzött szarvas át tud ugrani.

Gellérthegy, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.