Színház

Most már tudja

Koma: cyberbully; kattogas@por.no

  • Tompa Andrea
  • 2016. március 4.

Színház

Ha a Koma társadalmi szerepvállalásának, közösségformáló erejének felmérése nem is a kritikus feladata, hanem, mondjuk, egy szociológusé, az bárki számára látható, hogy e kettő jelen van ebben a színházban.

Létezik, mint feladat és küldetés, s ez már elég ok arra, hogy az ember ellátogasson Pestújhely egyik csendes utcájába, egy volt iskolaépületbe, a bázisra. A periférián van, de nem a világvégén, a 7-es busz is megáll arrafele. Tágas, nyugodt épület fogad, nem pezseg, nem valami hub kifinomult étteremmel, mégis eleven, természetes és közvetlen. Talán egyike a megkérdőjelezhetetlen fontosságú kerületi színházaknak. Valódi társadalmi, szociális küldetése kevés színháznak van ma Budapesten, itt viszont öt éve tudatot akarnak formálni, közösséget építeni: színházzal, filmklubbal, még könyvtárral is, meg csomó közös programmal. Ez közösségi színház, helyi értékekből és célokkal.

A nagy múltú, saját útját hosszan kereső Koma (a név a „kortárs magyar” rövidítése), mely Zrinyi Gál Vince nevével fonódott össze, olyan emlékezetes, nagyszerű előadások létrehozója volt, mint a Fédra Fitness. Ma elsősorban XV. kerületi fiatal (sokszor középiskolás) játszók és közönségének találkozóhelye. Előadásaik szorosan tapadnak a valósághoz, abból indulnak ki és oda térnek vissza: akár egy kerületi panel életét térképezik fel a fiatalokkal (ilyen volt a Blokkoló című darabjuk), akár a pornófüggőséget vagy az internetes zaklatást két mostani darabjukban.

Az új darab a cyberbullying jelenségéből indul ki; az internetes zaklatás áldozatairól a Koma Bázis előterében olvashatunk négy megrendítő élettörténetet, ebből három kamaszok öngyilkosságával végződött. Mattyasovszky Zsolnay Bálint fordulatos, gyors vágásokkal élő, bonyolult darabot szerkesztett az amőbaszerűen összekapcsolt fiatalok viszonyaiból, ahol kölcsönös függések, valódi és fiktív karakterek kerülnek fizikai és virtuális közös térbe. Zrinyi Gál Vince rendezésének egyik izgalmas döntése, hogy a szereplőkről sose tudjuk pontosan, mikor beszélgetnek a valóságban, telefonon, chaten vagy egy zárt/nyitott közösségi oldalon, valóság és fikció egymásba folyik, hisz drámájuk éppen ez: a kettő közötti különbségtétel hiányán buknak el. Mégis könnyen el tudunk igazodni, és a történet mindvégig érdekes. A fiatalok – játszók és karaktereik egyaránt középiskolások – pontosan olyan hatalmi harcokba bonyolódnak, mint a felnőtt világ, ugyanannyi kegyetlenség és empátiahiány van bennük, csak sokkal törékenyebbek, kiszolgáltatottabbak, és gyorsabban sodródnak valami végzetes felé. A darab egy roma fiú megalázásával indul, hogy aztán a csoportfüggés eljusson oda, hogy Facebookon mocskol, „gáz” képeket, videókat oszt meg, vagy kitalált karakterrel ébreszt szerelmet a magányos fiatalban.

Az előadás hatása akár rendkívülinek is mondható: egy, a felnőtt világból láthatatlan problémának hitelesen megy a mélyére, bár nem lélektani magyarázatokkal szolgál, csak (és ez a „csak” nekem elég) színházi eszközökkel feltár egy viszonyrendszert. A játszó fiatalok és környezetük valami olyan történet megtapasztalásában vesznek részt, aminek ők saját életükben már aligha lesznek áldozatai, hiszen megismerték a mechanizmusokat. Talán nincs nagy hatósugara egy játéknak, de épp a közvetlen környezetre gyakorolt hatás a lényege.

A fiatal játszók közt eltérő teljesítmények láthatóak: van, akinek a színpadi megszólalása, civilsége finom, természetes, közvetlen (például Sczigel Dóra Cintiáé), ők rendszerint egy tömbből vannak faragva, és ez a tömb jó és emberi. Van, aki színészkedni akar, valamit eljátszani, ez kevésbé hatásos, néha kínos. A díszlet inspiráló: absztrakt, afféle cybertérre utaló, egy számítógép belsejének elemeiből áll, a világítás pedig irányítja a figyelmet, lehetővé teszi, hogy bárki bárkivel kapcsolatban lehessen, hiszen a tér már nem fizikai.

A kattogas [at] por [dot] no két fiatal felnőtt történetét meséli el, a szerző-rendező ugyanaz, mint a fenti darabé. Itt azonban meglehetősen iránytalan a darab, avagy inkább túl sokat markol és a lényeget kiaknázatlanul hagyja: egyszerre akarja elmesélni a két ember közt létrejövő, majd kihűlő intimitást és a pornófüggőség problémáját, amit inkább a játékidő utolsó harmadára tartogat. Az előadás érdekessége a színpadi szituáció és a közönséghez való kibeszélés váltakozása és az ebből adódó váltások szerep és civil lét között. Ugyanakkor sok minden az általánosság szintjén ragad meg, arra alig van válasz, hová tűnik két, egymást szerető ember közül az érdeklődés, a türelem, magyarán a szeretet. A szereplők saját nevükön szerepelnek, és Zrinyi Gál Vince megszólalásai egyre erősebben személyesek, valódiak, az ő személyiség(vissza)fejlődése a darab során megragadható, sokféle emberi arca van. Partnere Patocskai Katalin, akinek kevesebb szereplehetősége van, megírva sincs nagyon, és keveset tud mutatni civil önmagából, egyféle tud csak lenni. Ezzel együtt fontos, érvényes problémát kínál az előadás: a pornófüggő srác, aki végképp elvesztette képességét az intimitásra, egyszer csak azt állítja magáról, nem is tudta, hogy létezik ilyen függés, és miket okoz az agyban. Most már tudja. Ő is, mi is.

Koma Bázis, január 23., január 30.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.