ZSIBONGÓ melléklet - rés a présen

Nagy fába vágtuk a fejszénket

Szomolányi Janina fesztiváliroda-vezető

  • rés a présen
  • 2018. április 22.

Színház

rés a présen: Március 30-án kezdődik a 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál. A Müpa és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ közös szervezésében a legkülönbözőbb műfajokban közel 40 helyszínen több mint 150 program várja a nézőket. Milyen tematika várható az idei fesztiválon? Milyen szempontok voltak a fontosak az összeállításában?

Szomolányi Janina: Ha nagyon röviden szeretném összegezni a fesztiválszervezőket motiváló szempontokat, világsztárok és legendás alkotók meghívása, pályakezdő fiatal tehetségek bemutatása, rendhagyó koprodukciók, továbbá izgalmas köztéri aktivitások megvalósítása a cél. Minden fesztiválon – állandó motívumként – tisztelgünk Liszt Ferenc alakja és életműve előtt. Ebben az évben – ráadásul pont nagypénteken – Liszt monumentális oratóriumával, a Szent Erzsébet legendájával nyitjuk a fesztivált, de számtalan kamarazenei koncerten is megjelennek a szerző művei. Az idei szezonban kiemelt szerepet kap a zongora. A hangszer nemzetközi és hazai kiválóságai követik egymást a fesztiválprogramban, köztük Danyiil Trifonov, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Yuja Wang, Farkas Gábor és Martha Argerich is.

rap: Mik a kiemelkedő programok?

SZJ: Nincs fesztivál nagy karmesterek és nagy zenekarok nélkül, az idén Sir Roger Norrington és a Felvilágosodás Korának Zenekara különleges Mozart-esttel érkezik a Müpába. Első budapesti koncertjét Natalie Dessay a Zeneakadémián adja, de nagy izgalommal várjuk a Neue Oper Wien Bernstein-bemutatóját és a Company Wayne McGregor új előadását is. A jazz- és könnyűzene-rajongók számára is gazdag a kínálat. A teljesség igénye nélkül: Kurt Elling a Müpában, The Bad Plus a Budapest Jazz Clubban, a Balázs Elemér Group az Urániában és Lukács Miklós a Pesti Vigadóban koncertezik. A magyar könnyűzene ikonjai is megtalálhatók a fesztivál programján, Ákos kettős évfordulót ünnepel, DJ Bootsie az ütőhangszerek virtuózával, a Talambával lép fel a Várkert Bazárban.

rap: Van-e újdonság a fesztivál életében?

SZJ: Új programelemként indítjuk útjára a Zsabó Fesztivált, amelynek középpontjában a furulya, illetve a régmúlt és napjaink flamand zeneművészete áll. A programokon a régi zene olyan kíválóságai lépnek fel, mint Anneke Boeke, Lucie Horsch és a La Cetra d’Orfeo. Bár a karmesteri pálca nők számára sokáig elérhetetlen volt, mostanra egyre többen veszik kezükbe a zenei irányítást. A fesztivál programján mutatkozik be Budapesten korunk két meghatározó női karmestere, Mirga Graži­nytė-Tyla és Emmanuelle Haïm. Nem csak a fesztiválprogramokon készülünk újításokra, a fesztivált felvezető időszakra is tartogatunk meglepetéseket. Nagy fába vágtuk a fejszénket, tíz nappal fesztiválkezdés előtt, március 20-án jelenik a Budapesti Tavaszi Fesztivál történetének első magazinja.

rap: Melyek a jól bevált, hagyományőrző programpontok, amelyek biztosan népszerűek lesznek?

SZJ: Folytatjuk a tavaly útjára indított, a vi­lág­örökség részeként védett zenei és egyéb művészeti hagyományokat felvonultató PONT Fesztivált március 30. és április 1. között a Várkert Bazárban. Az Akvárium klubbal közös szervezésben indítottuk útjára az Akvárium Tavasz Terasz programját, ahol a hazai popélvonal, feltörekvő dalszerzők és egy világhírű külföldi dj, José Padilla adnak majd koncertet. Elmaradhatatlan része a tavaszi programkínálatnak a Promenád, ahol több száz hivatásos és amatőr táncos, énekes, zenész vonul végig a város emblematikus utcáin és terein: az idén rendhagyó módon az esemény a fesztivál záróakkordja lesz.

rap: Miben rejlik a fesztivál turisztikai vonz­ereje?

SZJ: Egyrészt Budapest összetéveszthetetlen hangulatában, a város turisztikai és kulturális sokszínűségében, másrészt az időzítésben. A nemzetközi fesztiválszezon gyakorlatilag a Budapesti Tavaszi Fesztivállal kezdődik. Természetesen mindez nem elegendő, fontos stratégiai döntés volt a nemzetközi együttműködések megerősítése, így a fesztiválon ma már rengeteg olyan, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó produkció valósul meg, amely csak itt látható. Ez mind a budapestiek, mind az idelátogató külföldiek számára különleges élmény.

rap: Melyek a szívedhez legközelebb álló programok?

SZJ: Ez a legnehezebb kérdés, hiszen a szervezés során a fesztivál minden programja, az összes nehézséggel, vicces pillanattal a mindennapjaink részévé válik. 2004-ben Kovalik Balázs asszisztenseként kezdtem el fesztivál-pályafutásomat a Budapesti Fesztiválközpontban. Az első igazán nagy szervezési feladatom a Mozart-maraton volt, amelyet Balázs rendezett. Hatalmas kihívás és fantasztikus élmény volt. Talán minden művész, partner és produkció elnézi nekem, ha azt mondom, ebben az évben Kovalik Balázs Hasse-rendezését különösen várom a fesztiválon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.