OSZT – Új Országos Színházi Találkozót szerveznek a POSZT után vagy helyett

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Színház

A kezdeményezésnek 2024-ben Kaposvár ad otthont. A koncepció felvet néhány kérdést.

"A hazai színházi élet egyik kiemelkedő eseménye", az Országos Színházi Találkozó 2024. június 10. és június 16. között Kaposváron kerül megrendezésre. A rendezvény házigazdája a kaposvári Csiky Gergely Színház lesz, amely izgalmas programokkal, friss lendülettel és meghitt atmoszférával várja a színházművészet iránt érdeklődőket" – közölték a szervezők.

Eszerint a több éve megszűnt POSZT után, megpróbálnak csinálni valamit helyette, de már nem Pécsen. Bár, mindezt úgy próbálják meg eladni, mintha a hagyomány folytatódna, és nem egy egészen új kezdeményezésről lenne szó, más formában.

"A kaposvári Csiky Gergely Színház örömmel vállalta a nagy múltú találkozó házigazdaságát, és a színházi élet meghatározó pillanatainak új megvilágítását ígéri a résztvevőknek. A rendezvény keretében lehetőség nyílik színházaknak, érdeklődőknek és a Kárpát-medencei színházi szakmának egyaránt, hogy megmutassák tehetségüket és találkozzanak az ország különböző pontjairól érkező kollégáikkal" – áll a közleményben.

A találkozóra hazai és határon túli állandó játszóhellyel rendelkező, kőszínházi társulatok jelentkezését várják az Országos Színházi Találkozó szakmai válogatói. A színházaktól olyan műsoron lévő vagy jelenleg készülő előadások jelölését várják a szervezők, amelyek bemutatójának dátuma legkésőbb 2023. december 31. A korábbi évadokban bemutatott, de műsoron tartott előadások szintén jelölhetők. Egy színház esetén egy nagyszínpadi és egy kamaraszínpadi előadás ajánlására van lehetőség, műfaji megkötés nélkül.

Vagyis a korábbi szakmai válogatók munkája helyett az intézmények saját előadásaikat nevezik, amiket aztán egyelőre nem világos, milyen módon, vélhetően szelektálnak, vagy nem.

A rendezvény célja a színházi sokszínűség megünneplése, a szakmai kapcsolatok erősítése, amely – nem utolsó sorban -felejthetetlen élményt nyújt a közönség részére is. Az Országos Színházi Találkozó 2024-es eseménye új korszakot nyit a színházi világban. A szervezők különös figyelmet fordítanak arra, hogy az Országos Színházi Találkozó ne csupán egy rendezvény legyen, hanem egy valós találkozásokra és szakmai eszmecserékre alkalmas tér. A programok teljesen megújulnak, és reagálnak az elmúlt évek rendezvényeinek tapasztalataira, egy kifinomultabb és még gazdagabb élményt ígérve a résztvevőknek és látogatóknak – közölték a szervezők.

"A 2024-es Találkozó azt képviseli, hogy a Színház nemcsak a művészi kifejezés kiállítótere, hanem egy olyan hely, ahol az alkotók megoszthatják gondolataikat és tapasztalataikat, együtt építve a színházi közösségek közötti erősödést."

Már csak az a kérdés, mely intézmények fogják nevezni az előadásaikat, vagy ha távol maradnak, miért teszik. Megmarad-e az esemény a Teátrumi Társaság belső körének, vagy szélesebb körben tartanak egy nem szakmai alapú seregszemlét.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.