Tánc

Pataky Klári Társulat: CsendÉlet

  • Sisso
  • 2015. május 3.

Színház

Az előadás jó egy éve készült, aztán nagy szünet után felújította a koreográfus, átrendezte kicsit, szóval tulajdonképpen egy újrabemutatót láthattunk, táncos elmélkedést egy korábbi elgondolásról. Maday Kinga Tímea, Hámori József és Jellinek György előadása a mozdulatlannak és csendesnek hitt tárgyak világát festi le, tele érzelmekkel, filozofikusan és parádémentesen.

Maday és Hámori, a Gangaray Dance Company koreográfusai egy párt alakítanak, kapcsolatuk tele van fájdalmas klisékkel, talán már el is romlott, és azért ölik egymást. De mint egy romantikus csendéleten, tökéletesnek tűnhet, kerek egész, szépek a formák. Jellinek, a Magyar Nemzeti Balett táncosa a furcsa házibarátot alakítja, békítő szinkrontáncokba bocsátkozik a főfigurákkal, illetve nyugtalanító rezonőr is tud lenni. Van, hogy együttműködik könnyedén, van, hogy egy fekete esernyő a partnere, mintha egy elegáns Magritte-figura perdült volna táncra, és örömében önmagát ugrálná körül.

Gyanús és kicsit kényelmetlen az egész. A karcos nőfigura és a légies férfiak ellensúlyozzák egymást. Zene helyett időnként fülsértő varjúkárogás vagy mechanikus gépzaj hallható, ami Pataky mozdulatrendszerével együtt szövevényes, misztikus világot alkot, még akkor is, ha füllel nehezen elviselhető. El kell gondolkodnunk, hol a másik ember határa, mibe nem szólhatunk bele, és merre érdemes menni, amikor már nem önmagunk vagyunk. Szép a színpadra alkalmazott rendszer, ugyanakkor nem egyenletes a kivitelezés, meg-megtörik a lendület is. Szóval megér egy újra-újragondolást: lehet ez egy örök darab.

Bethlen Téri Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.