Tánc

Pataky Klári Társulat: CsendÉlet

  • Sisso
  • 2015. május 3.

Színház

Az előadás jó egy éve készült, aztán nagy szünet után felújította a koreográfus, átrendezte kicsit, szóval tulajdonképpen egy újrabemutatót láthattunk, táncos elmélkedést egy korábbi elgondolásról. Maday Kinga Tímea, Hámori József és Jellinek György előadása a mozdulatlannak és csendesnek hitt tárgyak világát festi le, tele érzelmekkel, filozofikusan és parádémentesen.

Maday és Hámori, a Gangaray Dance Company koreográfusai egy párt alakítanak, kapcsolatuk tele van fájdalmas klisékkel, talán már el is romlott, és azért ölik egymást. De mint egy romantikus csendéleten, tökéletesnek tűnhet, kerek egész, szépek a formák. Jellinek, a Magyar Nemzeti Balett táncosa a furcsa házibarátot alakítja, békítő szinkrontáncokba bocsátkozik a főfigurákkal, illetve nyugtalanító rezonőr is tud lenni. Van, hogy együttműködik könnyedén, van, hogy egy fekete esernyő a partnere, mintha egy elegáns Magritte-figura perdült volna táncra, és örömében önmagát ugrálná körül.

Gyanús és kicsit kényelmetlen az egész. A karcos nőfigura és a légies férfiak ellensúlyozzák egymást. Zene helyett időnként fülsértő varjúkárogás vagy mechanikus gépzaj hallható, ami Pataky mozdulatrendszerével együtt szövevényes, misztikus világot alkot, még akkor is, ha füllel nehezen elviselhető. El kell gondolkodnunk, hol a másik ember határa, mibe nem szólhatunk bele, és merre érdemes menni, amikor már nem önmagunk vagyunk. Szép a színpadra alkalmazott rendszer, ugyanakkor nem egyenletes a kivitelezés, meg-megtörik a lendület is. Szóval megér egy újra-újragondolást: lehet ez egy örök darab.

Bethlen Téri Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.