Tánc

Pataky Klári Társulat: CsendÉlet

  • Sisso
  • 2015. május 3.

Színház

Az előadás jó egy éve készült, aztán nagy szünet után felújította a koreográfus, átrendezte kicsit, szóval tulajdonképpen egy újrabemutatót láthattunk, táncos elmélkedést egy korábbi elgondolásról. Maday Kinga Tímea, Hámori József és Jellinek György előadása a mozdulatlannak és csendesnek hitt tárgyak világát festi le, tele érzelmekkel, filozofikusan és parádémentesen.

Maday és Hámori, a Gangaray Dance Company koreográfusai egy párt alakítanak, kapcsolatuk tele van fájdalmas klisékkel, talán már el is romlott, és azért ölik egymást. De mint egy romantikus csendéleten, tökéletesnek tűnhet, kerek egész, szépek a formák. Jellinek, a Magyar Nemzeti Balett táncosa a furcsa házibarátot alakítja, békítő szinkrontáncokba bocsátkozik a főfigurákkal, illetve nyugtalanító rezonőr is tud lenni. Van, hogy együttműködik könnyedén, van, hogy egy fekete esernyő a partnere, mintha egy elegáns Magritte-figura perdült volna táncra, és örömében önmagát ugrálná körül.

Gyanús és kicsit kényelmetlen az egész. A karcos nőfigura és a légies férfiak ellensúlyozzák egymást. Zene helyett időnként fülsértő varjúkárogás vagy mechanikus gépzaj hallható, ami Pataky mozdulatrendszerével együtt szövevényes, misztikus világot alkot, még akkor is, ha füllel nehezen elviselhető. El kell gondolkodnunk, hol a másik ember határa, mibe nem szólhatunk bele, és merre érdemes menni, amikor már nem önmagunk vagyunk. Szép a színpadra alkalmazott rendszer, ugyanakkor nem egyenletes a kivitelezés, meg-megtörik a lendület is. Szóval megér egy újra-újragondolást: lehet ez egy örök darab.

Bethlen Téri Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.