Színház

Tapsolunk, ha kell

A lovakat lelövik, ugye?

  • Csáki Judit
  • 2012. április 29.

Színház

"Úgy érzem magam, mint töpörtyűn a koktélcseresznye" - mondja Roki, a konferanszié, vagyis Pindroch Csaba, a konferanszié A lovakat lelövik, ugye? című táncmaratonban. Én fordítva láttam: koktélcseresznyében a töpörtyűt, Vígszínházban a valóságshow-t. Erősen magyarított változat készült Horace McCoy regényéből - a helyszín Csopak, a fődíj tízmillió forint. A szöveget a színlap szerint "a Vígszínház" készítette; gondolom, ez olyasmit jelenthet, hogy a poénokat a szereplők hordták össze a megannyi valóságshow-ból, a hírekből meg a fantáziájukból. Ugyanígy keletkeztek a figurák is, mármint a táncmaraton résztvevői - kissé túlságosan ügyelve az "életszagra", melynek természete, hogy színpadon nemigen tűri az ügyelést. Vagy van, vagy nincs.

 


Fotó: Dömölky Dániel

 

 

Van vak fiú, terhes anya, a pályáról kisodródott színésznő, temetkezési vállalkozó, tanár, kalandor, külvárosi dizőz, háromgyerekes házaspár, a képviselő apukától elbitangolt tinilány - és mindnek nagy pénz a tízmillió, ez az ő közös nevezőjük. És van a stáb: a főnök, akinek minden zsebre megy, a kidobóember külsejű felügyelő meg a konferanszié.

Eszenyi Enikő szemmel láthatólag nem akarta eldönteni, hogy előadást rendez egy táncmaratonból, vagy inkább táncmaratont rendez színészekkel. Inkább az utóbbi történik: műsort kapunk, mi játsszuk a közönséget, és mikor kezdetben vonakodunk tapsolni, mert úgy viselkedünk, mintha színházban lennénk, nem tévéfelvételen vagy revüben, akkor Pindroch Csaba kedvesen, de határozottan felszólít bennünket a tapsra. Attól kezdve jók vagyunk, tapsolunk, ha kell.

És mert a tánc önmagában kevés lenne - a főnökség szerint a néző ugyanis valódi drámát, vért és szenvedést akar látni -, hát kapunk pofás szólókat. Dalolnak és táncolnak a Vígszínház színészei, igazi számokat adnak elő, még frappáns Fábry-paródia is van, kétszer is. Szőcs Artur pedig végigénekli az előadást, igen jól; bár a dalok - Cseh Tamástól a Kispálig és tovább - nem mutatnak gondos válogatást.

Színházra talán egy keret emlékeztet; az elején a végén vagyunk: megtudjuk, hogy Robi lelőtte Glóriát, mégpedig a lány saját kérésére. A két fiatal (mondanám, hogy a főszereplők, de hát nem, hisz nagy az egyenlősdi) véletlenül botlik egymásba egy út szélén. Aztán, némi párcserés támadással fűszerezve, együtt táncolják végig a versenyt.

Melyben - mintha komputer keverte volna a receptet, pedig csak a föltételezett nézői igény volt az - ritmusosan követik egymást az énekes-táncos betétek, kórusok és szólók, drámai fordulatok, kiesések, összeveszések, összeborulások. Az itt-ott kiderülő vázlatos élettörténetek legföljebb sablonos figurákat teremnek, de még ezekhez sem könnyű tartaniuk magukat a színészeknek, akik ha máskor nem, hát a szóló produkció idejére biztosan kiesnek a homályos kontúrú szerepekből. Ahogy némi külsődleges zilálódást leszámítva a kimerültség - az egyetlen, az idő múlását segítő-jelző dramaturgiai támaszték - sem látszik rajtuk: pörgős rock and rollba csapnak, ha az amúgy vidéki dizőzt játszó Herczeg Adrienn parádés számát kísérik...

Parádés az is, amikor Járó Zsuzsa - aki egyébként a mellőzött színésznőt skicceli - Járó Zsuzsaként lenyomja a Jamaicai trombitást, Telekes Péterrel együtt. Bármelyik revü vihetné már ma.

Vicces Hegedűs D. Géza és Hegyi Barbara lufis magánszáma, legföljebb nem értjük, hogy a francba kerül ide - megjegyzem, ők például legalább maguknak, afféle sorvezetőként kidolgoztak egy figurát, amelyet végig tartani tudnak, akárcsak Börcsök Enikő, Igó Éva a sajátját; igaz, egyik sem bonyolult, sőt. Bata Éva Glóriájában kevés "anyag" van; a flegmával kevert agresszív önsajnálat nem elég sem a saját sorshoz, sem a saját tragédiához; Lengyel Tamás Robija csak asszisztálni tud. Majsai-Nyilas Tünde terhesség okozta, könnyekkel kísért idegi labilitást visz a figurájába, míg a férjét játszó Molnár Áronnak csak az értetlenség jut.

Vagyis normális helyzetben azt kellene mondani, hogy a Vígszínház ezzel a produkcióval egy revüt kínál a közönségének. Mutogatja társulatának első, másod- és harmadvonalát, kínál hozzá látványt (melynek része egy videoinstalláció, amely sokszor beszédesebb, mint a színpadi sztori) és jelmezeket. Nézői reflexeinket a mindennapok rágógumijához hajlítja, futószalagon kínálja a tévés és egyéb közhelyeket, távolról némi médiakritikát. Akinek hosszú az emlékezete, fölidézheti közben a Sydney Pollack rendezte filmből Jane Fondát, eszébe juthat ama nagy világválságról eme másik, a mostani.

Csakhogy a helyzet nem normális; az előadás tokkal-vonóval drámai, mégpedig nem immanens tulajdonságai okán. Hanem mert a színház és a színházcsinálás lényegét látszik föladni: a belső, esztétikai-művészi tétet. Van helyette egy ugyancsak drámai, mondhatni, kétségbeesett erőfeszítés: túl kell élni a pénzelvonást, az egzisztenciális fenyegetettséget, és ezért semmi sem drága, ami nem kerül pénzbe. Dobálják a spárgát, táncolnak és énekelnek rendületlenül, van odaadás, nincs kímélet. De ez már nem művészi harc, nem esztétikai rizikó - a való világ maga.

Vígszínház, április 14.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”