rés a présen

Imádnak a kulisszák mögé pillantani

Bálint András színigazgató

  • rés a présen
  • 2012. április 29.

Színház

rés a présen: Mitől különleges program a március 31-i színházak éjszakája? Bálint András: El akarjuk csábítani a közönséget erre a különleges éjszakára. Egyszeri és megismételhetetlen estének hiszem. Az emberek imádnak a kulisszák mögé pillantani, és eddig nem látott helyzetben találkozni kedvenc színészeikkel. Hagyományteremtőnek remélem.

rap: Miért tartod jónak az ilyen "népszerűsítő", fesztiválszerű programsorozatokat?

BA: A fővárosi színházakról szól ez az éjszaka. Pécsett a POSZT-on Jordán Tamásnak minden évben új és új ötletei voltak: nyilvános casting, zongorák versenye, filmszínészképzés, élő szinkronizálás, főzőverseny... A közönség imádta.

rap: Mivel járul hozzá a Radnóti Színház az eseményhez?

BA: Délután 4-től a Bárány Boldizsár szereplőivel találkozhatnak a gyerekek, este 7-kor Vámos Miklós felidézi a legendás Lehetetlen című műsorát, én pedig 8-tól bemutatom új partneremet, Bajuszt, aki egy ötéves labrador. Az előcsarnokban pedig Kováts Adél, Szervét Tibi, Szávai Viki, Csányi Sanyi, Gazsó Gyuri új oldalukról mutatkoznak meg.

rap: Melyek ezeken kívül azok a programok, amelyeket különlegességként ajánlanál?

BA: Szívesen bekukkantanék a Katona peep-showjába, felülnék az Örkény Szellemvasútjára, és éjfél után meghallgatnám a Madách új tehetségeit.

rap: Mik az eddigi tapasztalatok? Hogyan fogadja a közönség, hogyan reagál a szakma, illetve a politika?

BA: Ezek a programok a nagyközönségnek szólnak, kevésbé a szakmának. Remélem, politikusok is megjelennek, és egyszerű közönséggé válnak erre az éjszakára.

rap: Van-e nemzetközi tapasztalatod ilyen téren?

BA: A kollégáim meséltek egy ilyen varázslatos berlini éjszakáról.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."