Továbbpörög a POSZT-bojkott: Az Örkény Színház visszalép a versenytől

Színház

A Csáki Judit zsűritagságának elmeszelése miatt kirobbant POSZT-botrány újabb hírei: az Örkény Színház visszalép a versenytől, s kilép a Magyar Színházi Társaságból.

Bár az Örkény Színház lejátssza az előadásait a POSZT-on, a versenyben nem vesz részt, és a jövőben újabb beválogatásuk esetén sem fognak szerepelni egészen addig, amíg a legnagyobb hazai színházi fesztivál viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé. Az Örkény Színház társulata felszólította a POSZT szakmai tulajdonosait, hogy tegyék rendbe, amit „elrontottak”.

false

Még egy hete sincs, hogy színikritikusok nyílt levelet tettek közzé, miután kiderült: a POSZT szakmai tulajdonosai – a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság közösen – nem fogadták el a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt zsűritagot, Csáki Juditot.

Sok víz lefolyt mára a Dunán

Színikritikusok egy csoportja – mások mellett a Magyar Narancs munkatársainak kezdeményezésére – bojkottot hirdettek, s felhívásukhoz azóta is folyamatosan csatlakoznak kritikusok, újságírók, a színházi szakma képviselői, de civil magánemberek vagy akár más művészek is.

Miután a POSZT szakmai tulajdonosai visszautasították Csáki jelölését, megkérdeztük mindkét társaságot, és míg a Színházi Társaság a Teátrumi Társaságra hárította a felelősséget, addig a Teátrumi Társaság csak simán mellébeszélt.

Ezt követően a Színházi Kritikusok Céhe kilépett a Magyar Színházi Társaságból.

A POSZT szakmai tulajdonosai pedig gyorsan találtak Csáki helyére mást. Választásuk Zsigmond Andreára esett, aki először nem igazán értette, mi meglepő van azon, hogy Csákit nem fogadta el az egyik szervezet: „azt hiszem, köztudomású, hogy nincs túl jó viszony közöttük”. Ám nem sokkal később mégiscsak érteni vélte, mi folyik itt, mert nemcsak visszamondta zsűritagságát, de a Játéktér szerzőjeként a bojkotthoz is egyértelműen csatlakozott.

Első fecske

Ezek után már tényleg csak az az izgalmas kérdés maradt, amit Urfi Péter tett fel lapunkban, hogy miután színészek, rendezők és más színházi szakemberek is csatlakoztak a bojkotthoz, vajon mit lépnek a színházak, és mi lesz a POSZT programjába válogatott előadásokkal? Vajon végre egyszer rendesen felháborodik-e a szakma, és lépéseket is tesz, vagy tovább tűr?

És lám, meg is van az első: az Örkény Színház csatlakozott a bojkotthoz, és kilép a Magyar Színházi Társaságból. Noha a POSZT-on részt vesz a Bagossy László rendezte Hamlettel és a Mohácsi János rendezte e föld befogad című előadással, de csak „lejátsszák” azokat, a versenyben nem vesznek részt. Vonatkozó közleményük itt olvasható:

Az Örkény Színház társulatának közleménye

Nem értünk egyet azzal, hogy a 2015. évi POSZT szakmai zsűrijének összeállításakor a Magyar Teátrumi Társaság indoklás nélkül visszautasította a jelölésre felkért Kritikus Céh delegáltját, és nem értünk egyet azzal sem, hogy a Magyar Színházi Társaság ezt szó nélkül tudomásul vette.

Különösen szíven üt bennünket, hogy világossá vált, a háttérben a személyekről szóló alkudozás, a szakmai szervezetek ajánlásainak negligálása évek óta bevett gyakorlat, és ezt mindkét társaság természetesnek tartja.

Tiltakozásul az Örkény István Színház kilép a Magyar Színházi Társaságból.

A 2015. évi POSZT-tal kapcsolatban felállt az a helyzet, hogy nyugodt lélekkel sem részt venni, sem kimaradni nem lehet. Mert nemcsak azért van felelősségünk, hogy a legfontosabb magyarországi színházi seregszemle tisztességesen működjön, de felelősséggel tartozunk a pécsi színházi közönség felé is.

A POSZT műsora a technikai egyeztetés hetei után mára összeállt, a jegyárusítás napokon belül megkezdődik. Ezért meghívott előadásainkkal fellépünk a pécsi közönség előtt, de a versenyben nem veszünk részt, és bejelentjük, hogy a jövőben esetleges beválogatásunk esetén sem kívánunk szerepelni a fesztiválon, mindaddig, amíg annak viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé.

Felszólítjuk a két társaságot, hogy hozzák rendbe, amit elrontottak. Tegyék világossá, milyen alapon döntenek személyi kérdésekről, és kezdeményezzenek nyílt párbeszédet a fesztivál jövőjéről.

Hogy is van a folytatás?

Lesz vajon még más is bátor? Vagy mások számára elfogadható, hogy a POSZT szakmai zsűrijének összeállítása alkudozás tárgya, amely során – látszólag? – még csak érvelni sem kell elutasítás vagy támogatás esetén? A szakmát negligálni és mellébeszélni mások számára erény lenne tán?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.