Továbbpörög a POSZT-bojkott: Az Örkény Színház visszalép a versenytől

Színház

A Csáki Judit zsűritagságának elmeszelése miatt kirobbant POSZT-botrány újabb hírei: az Örkény Színház visszalép a versenytől, s kilép a Magyar Színházi Társaságból.

Bár az Örkény Színház lejátssza az előadásait a POSZT-on, a versenyben nem vesz részt, és a jövőben újabb beválogatásuk esetén sem fognak szerepelni egészen addig, amíg a legnagyobb hazai színházi fesztivál viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé. Az Örkény Színház társulata felszólította a POSZT szakmai tulajdonosait, hogy tegyék rendbe, amit „elrontottak”.

false

Még egy hete sincs, hogy színikritikusok nyílt levelet tettek közzé, miután kiderült: a POSZT szakmai tulajdonosai – a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság közösen – nem fogadták el a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt zsűritagot, Csáki Juditot.

Sok víz lefolyt mára a Dunán

Színikritikusok egy csoportja – mások mellett a Magyar Narancs munkatársainak kezdeményezésére – bojkottot hirdettek, s felhívásukhoz azóta is folyamatosan csatlakoznak kritikusok, újságírók, a színházi szakma képviselői, de civil magánemberek vagy akár más művészek is.

Miután a POSZT szakmai tulajdonosai visszautasították Csáki jelölését, megkérdeztük mindkét társaságot, és míg a Színházi Társaság a Teátrumi Társaságra hárította a felelősséget, addig a Teátrumi Társaság csak simán mellébeszélt.

Ezt követően a Színházi Kritikusok Céhe kilépett a Magyar Színházi Társaságból.

A POSZT szakmai tulajdonosai pedig gyorsan találtak Csáki helyére mást. Választásuk Zsigmond Andreára esett, aki először nem igazán értette, mi meglepő van azon, hogy Csákit nem fogadta el az egyik szervezet: „azt hiszem, köztudomású, hogy nincs túl jó viszony közöttük”. Ám nem sokkal később mégiscsak érteni vélte, mi folyik itt, mert nemcsak visszamondta zsűritagságát, de a Játéktér szerzőjeként a bojkotthoz is egyértelműen csatlakozott.

Első fecske

Ezek után már tényleg csak az az izgalmas kérdés maradt, amit Urfi Péter tett fel lapunkban, hogy miután színészek, rendezők és más színházi szakemberek is csatlakoztak a bojkotthoz, vajon mit lépnek a színházak, és mi lesz a POSZT programjába válogatott előadásokkal? Vajon végre egyszer rendesen felháborodik-e a szakma, és lépéseket is tesz, vagy tovább tűr?

És lám, meg is van az első: az Örkény Színház csatlakozott a bojkotthoz, és kilép a Magyar Színházi Társaságból. Noha a POSZT-on részt vesz a Bagossy László rendezte Hamlettel és a Mohácsi János rendezte e föld befogad című előadással, de csak „lejátsszák” azokat, a versenyben nem vesznek részt. Vonatkozó közleményük itt olvasható:

Az Örkény Színház társulatának közleménye

Nem értünk egyet azzal, hogy a 2015. évi POSZT szakmai zsűrijének összeállításakor a Magyar Teátrumi Társaság indoklás nélkül visszautasította a jelölésre felkért Kritikus Céh delegáltját, és nem értünk egyet azzal sem, hogy a Magyar Színházi Társaság ezt szó nélkül tudomásul vette.

Különösen szíven üt bennünket, hogy világossá vált, a háttérben a személyekről szóló alkudozás, a szakmai szervezetek ajánlásainak negligálása évek óta bevett gyakorlat, és ezt mindkét társaság természetesnek tartja.

Tiltakozásul az Örkény István Színház kilép a Magyar Színházi Társaságból.

A 2015. évi POSZT-tal kapcsolatban felállt az a helyzet, hogy nyugodt lélekkel sem részt venni, sem kimaradni nem lehet. Mert nemcsak azért van felelősségünk, hogy a legfontosabb magyarországi színházi seregszemle tisztességesen működjön, de felelősséggel tartozunk a pécsi színházi közönség felé is.

A POSZT műsora a technikai egyeztetés hetei után mára összeállt, a jegyárusítás napokon belül megkezdődik. Ezért meghívott előadásainkkal fellépünk a pécsi közönség előtt, de a versenyben nem veszünk részt, és bejelentjük, hogy a jövőben esetleges beválogatásunk esetén sem kívánunk szerepelni a fesztiválon, mindaddig, amíg annak viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé.

Felszólítjuk a két társaságot, hogy hozzák rendbe, amit elrontottak. Tegyék világossá, milyen alapon döntenek személyi kérdésekről, és kezdeményezzenek nyílt párbeszédet a fesztivál jövőjéről.

Hogy is van a folytatás?

Lesz vajon még más is bátor? Vagy mások számára elfogadható, hogy a POSZT szakmai zsűrijének összeállítása alkudozás tárgya, amely során – látszólag? – még csak érvelni sem kell elutasítás vagy támogatás esetén? A szakmát negligálni és mellébeszélni mások számára erény lenne tán?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.