chili&vanília - Kettőből egy

  • .
  • 2011. július 21.

Trafik

Amennyiben tökéletesen érett, piros, napfényes, igazán mély ízű paradicsommal (álmodozás) és krémes, lágy, bivalytejből készülő mozzarellával, buffalával (hozzáférhető), na meg persze néhány levél friss bazsalikommal és kiváló olívaolajjal készül a salátának alig nevezhető, ám annál nagyobb népszerűségnek örvendő minimalista kompozíció, akkor akár a világ legfenségesebb ételei között is számon tarthatjuk. Ha ehhez még egy olasz falu, netán egy kockás terítős asztal is társul, egyenesen feledhetetlen.
Ha ellenben se íze, se bűze paradicsom, pattogó gumigolyó mozzarella és szárított bazsalikom alkotja, akkor hirtelen megfordul a kocka, a kedvelt fogás pedig villámgyorsan kullogó unalommá válik. ACaprese, azaz mozzarella paradicsommal gyakorlatilag minden étterem étlapján szinte kötelező elemmé avanzsált, teljesen mindegy, hogy olasz vagy nem olasz. (A Cézár saláta mellett talán ez a második, amely nélkül mintha manapság nem létezne étlap.) Pedig ez is az ételek azon csoportjába tartozik, ahol kizárólag a hozzávalók minőségén múlik, hogy a végeredmény végül középszerű vagy zseniális fogás. Az alábbi receptben a fenti veszélyt elkerülendő, egyesül apanzanella, vagyis a toszkán kenyérsaláta, amelyautentikusanáztatott, kifacsart kenyérből és paradicsomból készül, valamint a caprese - és így lesz két klasszikus étel házasságából egy bombabiztos, tízperces nyáresti saláta.

Paradicsomos-mozzarellás kenyérsaláta

Hozzávalók (2-4 adag)

2 nagy szelet szikkadt magos kenyér

(fehér is lehet)4 nagy szem érett paradicsom2 mozzarellagolyó, lehetőség szerint bivalytejes4 szem szárított paradicsom

fél dl balzsamecetsó, frissen őrölt bors 1 dl extraszűz olívaolaj

8-10 friss bazsalikomlevél, tépkedve5-6 szál petrezselyem, durvára aprítva

A kenyeret falatnyi kockákra vágjuk vagy tépkedjük. Ha friss a kenyér, megpirítjuk (ha nagyobb mennyiségben készül, sütőben 200 fokon 10 percig pirítjuk). Felkockázzuk a paradicsomot és a mozzarellát. Elkeverjük a balzsamecettel a sót és borsot, majd fokozatosan hozzáadjuk az olívalajat. Összekeverjük a paradicsomot, a pirított kenyeret, a mozzarellát, hozzáadjuk a felaprított bazsalikomot és petrezselymet, végül ráöntjük az olívaolajos-ecetes öntetet. Szükség szerint sózzuk, borsozzuk. 10 percig állni hagyjuk, hogy a kenyér beszívja az öntetet és a paradicsom levét. Természetesen tovább variálható: hozzá lehet adni pl. szardellát, parmezánt, olajbogyót, más zöldségeket, sült paprikát, articsókaszívet stb.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.