tévésmaci - Ökrök, tulkok egymás hegyén-hátán

  • .
  • 2011. július 21.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché nyomát ütöttük bottal, s épp az egyszarvúeset megoldásának a küszöbén állottunk leesett állal, Öreg Hal, a Hermina útiak, na jó, a városligetiek kapitánya mesz-sze benn tartózkodott az ellenséges területen. Orkánkabátjának gallérját feltűrve dohányzott egy kapualjból olykor ki-kikémlelve a Szugló utca és az Angol utca sarkán.
Este kilenc volt, de még épp csak sötétedett, Hal a Danuvia tízes műszakváltását várta, volt még egy órája. Még gyerekként, a törökőriek elleni háborúban megtanulta, hogy mindig neki kell előbb érkeznie, még ha ez gyakran órákat, rosszabb esetben akár félnapokat is jelentett. Nem teltek hasztalan ezek az idők, Hal figyelt, figyelt minden lehulló levélre, minden dolga után behúzott nyakkal siető alakra, figyelt a hangokra és minden hirtelen felszálló madárra - s mire eljött az idő, mindenkinél többet tudott, mire eljött az idő, mindent tudott. Nem lehetett átverni, nem lehetett csapdába csalni. Erős lett és félelmetes, csak attól, hogy mindig ő érkezett korábban, ám ezt nem tudta róla senki, csak azt tapasztalták az ilyen-olyan felei, nemritkán a bőrükön, hogy mindent tud. Most viszont már unatkozott kicsit, keserű volt a Symphonia, fülledt a levegő, egy sör jólesett volna, ott ordított szemben, a sarkon a kocsma, a Motoros, de nem gondolt rá. Ilyenkor nem iszunk. Elment egy alak a kapu előtt; a jobb karjára fektetett táskarádióból, mint eszelős hurkapálca meredt ki az antenna. Szólt is valami sláger benne, talán Magay Klementina Elmúlt már az első szerelem. Ja, az elmúlt, de a műsor csak most kezdődik.

Pénteken este tíznél is tovább (22.40-ig) kell várnunk a Friss levegőre, de megéri az m2-re kapcsolni, mert az utóbbi idők oly felette szerény magyar filmcsinálásának egy viszonylag üdébb fuvallatáról beszélünk. Éjjel megint egy ezerszer játszott klasszikus, a Gázláng, fél egy előtt a Filmmúzeumon.

Szombaton menjenek a friss levegőre!

Vasárnap már nagyobb lesz a zenebona! Hét után kezdhetünk a Filmmúzeumon. A Robin és Mariant, mint kedvenc Lesterünk talán egyetlen fércművét már számos ízben ajánlottuk, de most képzeljenek el egy estét, amit ezzel nyitnak, aztán jön, mit jön, hasad a Vörös hajnal, John Milius 1984-es (hah, minő beszédes szám, már-már emblematiküsz!) filmjében a vörösök lerohanják Amerikát, és roppant faragatlan fickóknak bizonyulnak. És még mindig nem kapcsolhatnak el a Filmmúzeumról, mert jön Carl Bernstein és Bob Woodward, akik az 1976-os Az elnök emberei c. filmben - ami nem tévesztendő össze a hasonlóan magyarított The West Wing c. sorozattal - úgy elintézik Trükkös Dicket, ahogy arra csak a szabad sajtó képes. Na, ugye, észre sem vettük, s már el is múlt éjfél, sőt, egy óra is. Aki nem vállalja e maratont, tíz után mehet az m2-re, bár a Bolondos vakáció kétségkívül nem Makk Károly főműve, de palackba zárt üzenetnek megteszi, íme, ennek kellett volna örülnünk 1967-ben. Anyám, add el a házat: Sztankay és Ernyey egy piros, sűrűn lerobbanó old timerrel zúznak csajozni a román tengerpartra, borzasztó ciki volt, már a bemutatáskor is. Vannak mindenféle legendák, melyek szerint eredetileg Bán Frigyes rendezte volna, és akkor még Felhőtlen vakáció volt a címe, de ezek nem érdekesek, inkább a csodaautó, ami úgy érkezik meg Bukarestbe, hogy Erdélyt előtte átugorja. A tv2-n 23.45-kor lesz az El Mariachi, a zenész című film, 1992-ből, amikor Robert Rodriguez még csak ígéret volt, és nem bizonyíték.

Végre hétfő: délután (14.40-kor) Tűzszekerek az RTL Klubon, este (23.35-kor) pedig Egymillió dolláros zsákmány, 1952-ből az m1-en. Nevezett mű annak a cáfolhatatlan igazolása, hogy már akkor is volt B mozi. Nota bene: a nagy Tarantino is a Kutyaszorítóban direkt előzményének tartja.

Kedden éjjel Chaplin az m2-n.

Szerdán megyek vidékre.

Csütörtökön éjfél után a Filmmúzeumon a világ leghíresebb filmkritikájának az előzménye, a Szereti ön Brahmsot? Aki lemásolja nekem az egész kritikát, borokat nyer, Smaci Cuvée meg ilyenek. De inkább ne tévézzenek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.