csontzene - Bábokkal

  • .
  • 2007. január 11.

Trafik

- kezdődik ez az év, rögtön 12-én este a Műpában, ahol ismét a verhetetlen páros, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső lép pódiumra (utóbbi a Bartók 1. zongoraverseny szólistájaként).

- kezdődik ez az év, rögtön 12-én este a Műpában, ahol ismét a verhetetlen páros, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső lép pódiumra (utóbbi a Bartók 1. zongoraverseny szólistájaként). A Nemzeti Filharmonikusok pedig először Csajkovszkij nagyon ritkán előadott Vihar című szimfonikus költeményét, záró számként pedig Igor Stravinsky ifjúkora egyik fő művét (Petruska) játssza - bábokkal. Ami érthető, hiszen a balett főszereplői bábok, noha érző lélekkel feldrótozva. És Csajkovszkij idetársítása ugyancsak világos; Stravinsky mindig is rajongott zenéjéért, élete első és egyben utolsó személyes "találkozását" a szentpétervári Mariinszkij Színházban így írja le, mutatva, hogy a celebrity spotting már akkoriban sem volt ismeretlen fenomén, pláne nem egy tizenegy éves gyereknek: "Az előadást anyám nyeles gyöngyház távcsövén át néztem. Az első szünetben a páholyunkból a mögötte lévő kis foyer-ba mentünk. Egyszer csak anyám felkiáltott: Nézd, Igor, ott megy Csajkovszkij! És ekkor megláttam egy ősz, széles vállú, széles hátú férfit, és ez a kép örökre bevésődött emlékezetembe." Nagy élmény lehetett.

De hagyjuk az agg mestert a maga becses emlékeivel, és térjünk vissza az e sorozatban részben már domesztikált német vadromantikusainkhoz, bár nem Hoffmannhoz, de a képünkön megcsodálható, még nála is tébolyultabb Heinrich von Kleisthez, akinek A marionettszínházról című értékezését mindenki el fogja olvasni a bábos Petruska előtt. Mely dialógusban kifejtődik, hogy a bábok összemérhetetlen előnye az emberrel szemben, hogy antigravitánsok, azaz nem ismerik a nehézségi erőt, ráadásul nem képesek szenvelegni, mórikálni magukat. Vagyis nincs tudatuk, míg az emberi táncosok rendelkeznek ilyesmivel. Ezért a bábok gráciája felülmúlhatatlan, és a rendes balett-táncosok még csak meg sem közelíthetik őket - így Kleist egyik beszélgetője. A mozgás kecsessége abban tűnik elő legtisztábban, aki vagy semmilyen (a bábu), vagy végtelen (isten) tudattal rendelkezik. Mindezt meghallgatva, a beszélgetés másik meghökkent szereplője a végén felteszi a kérdést: Eszerint ismét ennünk kellene a tudás fájáról, hogy az ártatlanság állapotába visszatérjünk? Hát mindenesetre az a világ történetének utolsó fejezete lesz, hangzik a pofonegyszerű válasz. Látjuk, Kleisten kívül ilyen messzire még senki sem ment néhány ócska fabábu esetlen mozgását figyelve. Hogy aztán bennünk mennyi grácia marad a koncert utáni semmiféle tudattal nem rendelkező állapotunkban, azt majd a számlát összeállító pincértől kellene megkérdezni. Ha ugyan lesz még, aki kérdi. De - egy nagy bécsi őrülttől tudjuk - egyszer elfogynak a kérdések, és akkor éppen az lesz a válasz.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.