csontzene - Bábokkal

  • .
  • 2007. január 11.

Trafik

- kezdődik ez az év, rögtön 12-én este a Műpában, ahol ismét a verhetetlen páros, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső lép pódiumra (utóbbi a Bartók 1. zongoraverseny szólistájaként).

- kezdődik ez az év, rögtön 12-én este a Műpában, ahol ismét a verhetetlen páros, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső lép pódiumra (utóbbi a Bartók 1. zongoraverseny szólistájaként). A Nemzeti Filharmonikusok pedig először Csajkovszkij nagyon ritkán előadott Vihar című szimfonikus költeményét, záró számként pedig Igor Stravinsky ifjúkora egyik fő művét (Petruska) játssza - bábokkal. Ami érthető, hiszen a balett főszereplői bábok, noha érző lélekkel feldrótozva. És Csajkovszkij idetársítása ugyancsak világos; Stravinsky mindig is rajongott zenéjéért, élete első és egyben utolsó személyes "találkozását" a szentpétervári Mariinszkij Színházban így írja le, mutatva, hogy a celebrity spotting már akkoriban sem volt ismeretlen fenomén, pláne nem egy tizenegy éves gyereknek: "Az előadást anyám nyeles gyöngyház távcsövén át néztem. Az első szünetben a páholyunkból a mögötte lévő kis foyer-ba mentünk. Egyszer csak anyám felkiáltott: Nézd, Igor, ott megy Csajkovszkij! És ekkor megláttam egy ősz, széles vállú, széles hátú férfit, és ez a kép örökre bevésődött emlékezetembe." Nagy élmény lehetett.

De hagyjuk az agg mestert a maga becses emlékeivel, és térjünk vissza az e sorozatban részben már domesztikált német vadromantikusainkhoz, bár nem Hoffmannhoz, de a képünkön megcsodálható, még nála is tébolyultabb Heinrich von Kleisthez, akinek A marionettszínházról című értékezését mindenki el fogja olvasni a bábos Petruska előtt. Mely dialógusban kifejtődik, hogy a bábok összemérhetetlen előnye az emberrel szemben, hogy antigravitánsok, azaz nem ismerik a nehézségi erőt, ráadásul nem képesek szenvelegni, mórikálni magukat. Vagyis nincs tudatuk, míg az emberi táncosok rendelkeznek ilyesmivel. Ezért a bábok gráciája felülmúlhatatlan, és a rendes balett-táncosok még csak meg sem közelíthetik őket - így Kleist egyik beszélgetője. A mozgás kecsessége abban tűnik elő legtisztábban, aki vagy semmilyen (a bábu), vagy végtelen (isten) tudattal rendelkezik. Mindezt meghallgatva, a beszélgetés másik meghökkent szereplője a végén felteszi a kérdést: Eszerint ismét ennünk kellene a tudás fájáról, hogy az ártatlanság állapotába visszatérjünk? Hát mindenesetre az a világ történetének utolsó fejezete lesz, hangzik a pofonegyszerű válasz. Látjuk, Kleisten kívül ilyen messzire még senki sem ment néhány ócska fabábu esetlen mozgását figyelve. Hogy aztán bennünk mennyi grácia marad a koncert utáni semmiféle tudattal nem rendelkező állapotunkban, azt majd a számlát összeállító pincértől kellene megkérdezni. Ha ugyan lesz még, aki kérdi. De - egy nagy bécsi őrülttől tudjuk - egyszer elfogynak a kérdések, és akkor éppen az lesz a válasz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.