csontzene - Goethe benyújtja a Szépléleknek a számlát

  • .
  • 2007. október 4.

Trafik

Az elmúlt két héten a múzsák dús asztalát csontig leszopogattuk; zenetermeinkben vigasztalan árvaság fogad, legfeljebb némely hárfaest (például Varvara Ivanovnáé a gödöllői kastélyban, ahol egyébként egy egész fesztivált rendeznek eme gigászian unalmas hangszer tiszteletére) kelthet izgalmat a bensőségben, de ezeket A szellem fenomenológiája kétszáz éves megjelenése alkalmából meghagyjuk a hegeli szépléleknek, ki nem képes külsővé tenni magát, ezért eloszlik mint alaktalan pára, vagy - és ezt már a Zenegyűlölő teszi hozzá - mint egy arpeggione futam a szélhárfán. De mindenképpen kiemelendő egy hangverseny (Zeneakadémia, október 5.
19.30), melyen Kocsis Zoltán sokak örömére ismét zongorázik, mégpedig éppen azt a művet (Beethoven: G-dúr zongoraverseny), melyet első lemezén játszott, miután megnyerte a rádió Beethoven-versenyét. 1970 volt ekkor, a Zenegyűlölő 16 éves, mélyen beleágyazódva a Csehszlovákia és Kreuzberg lerohanása utáni házibulik és egyebek világába; és még jól emlékszik, hogy a 18 éves Kocsis felbukkanása valahogy ellenzékien hatott. Bár semmi közvetlen köze nem volt a politikához, zongorázása, egész személyisége valamiként mégis lázítónak tűnt, és amikor most, ennél a globalizált kocsmaasztalnálÉ

"Mein Kind - vág közbe ekkor egy jól ismert zengésű hang. - Mon unglücklicher ami, ugyebár nem arra vetemedik a továbbiakban, hogy akár csak töredékes emlékiratainak előterjesztésével untassa egyébként is derekasan fogyatkozó közönségét?! Ha mégis, akkor az a 17. Gozzi-féle helyzet lenne, mely nem más, mint a végzetes óvatlanság drámai szituációja. Hiszen nem könnyű dolog egy önéletrajz papírra vetése, melynek nézetem szerint legfőbb célja, hogy az egyént kora viszonyai között ábrázolja, megmutassa, miben segíti, miben gátolja őt a nagy egész, hogyan alakítja ki magában mindezek hatására a világról és az emberről alkotott képét, s hogyan tükrözi ezt ismét vissza, ha művész. Ehhez pedig szinte megvalósíthatatlan, mégis elengedhetetlen föltétel, hogy a pacák ismerje önmagát és századát. Ámde, már engedje meg, ahogy így elnézem, Kegyednél eme kettős ismeret erősen hibádzik; arról nem szólva, hogy a poharak minél élénkebb mozgatásával csak még meszszebb, még reménytelenebb távolságba kerül mindezek megszerzésétől, ha ugyan überhaupt képes rá, hogy valaha is megszerezze őket. Hegel barátom (képünkön) széplélek teóriája mintha Kegyedben példaszerűen megvalósult volna, beszéljen mégoly gunyorosan róla." Eddig a német Zeusz, aki egy intéssel utasította rendre a körénk sereglő pincérkart, némely gyors mozdulattal kiegyenlítette a számlát, hogy aztán imperátori léptekkel eltűnjön a Közvágóhíd irányába.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.