csontzene - Izgatottan és mérsékelten

  • .
  • 2008. január 24.

Trafik

Mily egyszerű lelkek is voltak a régiek! Claudio Monteverdi (1567- 1643) például ezt írja a Nyolcadik madrigálkötetének előszavában: "Megállapítottam, hogy a lélek szenvedélyei közt három a legfontosabb, mégpedig a Harag, a Mérséklet és az Alázat vagy Könyörgés, mint ahogy azt a legjobb gondolkodók is állítják, sőt magának az emberi hangnak a természete is bizonyítja, amely magas, mély és középfekvésű, és mint a Zenei Művészet is világosan értelmezi ezekkel a terminusokkal: izgatott, lágy és mérsékelt."

Mily egyszerű lelkek is voltak a régiek! Claudio Monteverdi (1567- 1643) például ezt írja a Nyolcadik madrigálkötetének előszavában: "Megállapítottam, hogy a lélek szenvedélyei közt három a legfontosabb, mégpedig a Harag, a Mérséklet és az Alázat vagy Könyörgés, mint ahogy azt a legjobb gondolkodók is állítják, sőt magának az emberi hangnak a természete is bizonyítja, amely magas, mély és középfekvésű, és mint a Zenei Művészet is világosan értelmezi ezekkel a terminusokkal: izgatott, lágy és mérsékelt." E felfedezések jegyében írja egyik legnagyobb művét; a Tankréd és Klorinda párviadala tökéletes példája a Gozzi-féle, már szinte az unalomig taglalt listán az 1. ("Könyörgés"), a 28. ("Akadályokba ütköző szerelem") és a 29. ("Ellenségek szerelme") számnak. A Torquato Tasso eposzából kihasított szövegben arról van szó, hogy Tankréd, a keresztes lovag tudatlanságában megöli páncélba öltözött és ellene harcoló, pogány szerelmét, Klorindát, ám a lány halála előtt még sietve felveszi a keresztény hitet. Monteverdi a műhöz írt előszavában részletesen leírja, hogyan képzeli el a jelenet színpadi ábrázolását: "Klorinda a teremnek arról az oldaláról, ahol a zenészek helyezkednek el, meglepetésszerűen lépjen be talpig fegyverben, őt kövesse Tankréd felfegyverkezve, lóháton. Aszerint lépkedjenek és gesztikuláljanak, amit a szöveg kifejez, egy jottányival se többet, se kevesebbet, gondosan ügyelve a tempókra, a kardvágásokra és a lépésekre, a hangszeresek az izgatott és a lágy hangokra." (Lax Éva fordításai) Na, aligha hisszük, hogy a Fischer Ádám dirigálta koncerten (Magyar Rádió Márványterme, január 30., 18.00) szigorúan betartják e szerzői óhajokat, ugyanis nemigen láttunk lovat mostanában arrafelé. A műsorban elhangzik még Bach Ach wie flüchtig, ach wie nichtig (BWV 26) szövegkezdetű kantátája is - szóval mindenki a fedélzetre, zenegyűlölők!

Mint Fischer Ádám, Kocsis Zoltán sem képes pihenni, e heti koncertjén (MűPa, január 29., 19.30) a Magyar Telekom Zenekar élén megint egészen új műsort dirigál; Brahms, Bartók és Ravel darabjai mellett egy remek kortárs zeneszerző, Soproni József 1. gordonkaversenye is megszólal, a szólista Fenyő László lesz.

És még, még a kortársak, a magyarok! Klenyán Csaba (klarinét) és Csalog Gábor (zongora) például Kondor Ádám Variations of a Double című művét játssza (Nádor terem, XIV., Ajtósi Dürer sor 39., január 25., 19.30). És akinek nem elég a hajmeresztésből, az menjen el az UMZE hangversenyére, ahol Rácz Zoltán vezényli Gadó Gábor és Dukay Barnabás műveit (Trafó, január 26., 19.00).

És már csak azt kívánhatjuk magunknak és a művészeknek, amit Monteverdi ír műve fogadtatásáról, igaz, az még 1624-ben történt: "Ily módon mutattuk be a nagyságos és excellenciás Girolamo Mozzenigo úr palotájában, egészen kifogástalanul, mivel a lovag úr igen kitűnő és kifinomult ízlésű férfiú, mégpedig farsang idején, éjszakai időtöltésképpen, az egész nemesi társaság jelenlétében, amely a szánalom érzésétül annyira megindult, hogy csaknem könnyekre fakadt." Ha csak fele ilyen szépen muzsikálnak, a Zenegyűlölő megígérheti, hogy a koncert után a kocsmában lágy, izgatott és mérsékelt lesz egyidejűleg. Noha jól tudjuk, ez embert próbáló feladat.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.