csontzene - Kripke új szövetsége a fizetőpincérrel

  • .
  • 2008. május 1.

Trafik

Április 23-án este, a Ránki házaspár koncertjére igyekezvén a Zenegyűlölőnek olyasféle túlvilági erejű megvilágosodása támadt, mint Nietzsche élménye lehetett - aki köztudomásúan egy kocsisa által ostorozott ló nyakába borult zokogva 1889 januárjában, Torinóban -, amikor a Zeneakadémia kapujában megpillantott az utcára kirakott két (!) nyalka, lábas hamutartót.

Április 23-án este, a Ránki házaspár koncertjére igyekezvén a Zenegyűlölőnek olyasféle túlvilági erejű megvilágosodása támadt, mint Nietzsche élménye lehetett - aki köztudomásúan egy kocsisa által ostorozott ló nyakába borult zokogva 1889 januárjában, Torinóban -, amikor a Zeneakadémia kapujában megpillantott az utcára kirakott két (!) nyalka, lábas hamutartót. Ellentétben a jeles német tébolyodottal zokogógörcse nem támadt, és nem is vonta kebelére egyik hamuedényt sem, ám ebben feltehetően csak régi vágású neveltetése akadályozta. Beérett, mindössze két hét alatt beérett hát a hadjárat gyümölcse! Ezentúl a dohányzó közönségnek nem kell bepiszkítania az utcát! Szóval kalaplengetés és köszönet (hogy kiknek pontosan, azt persze nem tudjuk), noha egy olyan, minden mondatban kákát kereső analitikus filozófus, mint Saul Kripke (lásd képünkön) nyilván azt mondhatná, hogy korántsem biztos az összefüggés az itt hetek óta közölt követelések-kérések, valamint a hamutartók látomásszerű megjelenése között. Rendben, ezt aláírjuk, de ne legyünk folyton ünneprontók, és azt még a nagy Kripke is elismeri, hogy "ha egy tényellentétes helyzet leírásához hozzátartozik, hogy benne mindannyian németül beszélünk, erről a tényellentétes helyzetről akkor is magyarul beszélünk" (és noha az eredetiben nyilván "angolul" áll a "magyarul" helyett, az ebből következő filozófiai bonyodalmakba nem mennénk bele, egyrészt mivel totál amatőrök vagyunk a szakmában, másrészt mivel itt mindössze az volt a célunk, hogy felhívjuk a figyelmet Kripke Megnevezés és szükségszerűség című alapművére, mely immár fél éve hozzáférhető magyarul is kedves bedolgozónk, Bárány Tibor fordításában). Magyarul szólva: a tényállás az, hogy április 23-án volt két hamutartó a Zeneakadémia előtt, bármi is lett légyen annak az oka, hogy odakerültek; és hogy mi a helyzet a kripkei "lehetséges világokban", arra ez esetben nagy ívben teszünk.

És ezentúl a megszokottnál is peckesebb léptekkel sietünk a Zeneakadémiára, ahol Keller András dirigálásával a megújult Magyar Telekom Zenekar ad koncertet, a szólista, a Kurtág-előadásokból jól ismert csodálatos Juliane Banse Richard Strauss Négy utolsó ének című sírnivalóan szép dalciklusát adja elő, a második részben a nálunk sajnos alig játszott kortárs lengyel, az 1933-ban született Henryk Górecki 3. szimfóniája szólal meg (május 4., 19.30). És hogy ne legyen elég a lengyelekből (Nietzsche annyira utálta a németeket, hogy azzal a feltehetően tényellentétes állítással hencegett, hogy voltaképpen lengyel származású), megnézzük még a Nemzeti Filharmonikusok élén Stanislav Skrowaczewski produkcióját is, aki a mostanában állandóan műsorra tűzött Bruckner 7. szimfóniával jön (MűPa, május 8. 19.30). És mit szól mindehhez a fizetőpincér, amikor elénk terjeszti a pontosan 6684 forintra rúgó számlát? Előrántja Kripkét: "A Goldbach-sejtés azt mondja, hogy minden kettőnél nagyobb páros szám felírható két prímszám összegeként. Ha ez igaz, feltehetően szükségszerűen igaz, ha hamis, feltehetően szükségszerűen hamis. Szóval, mon ami, ha minden segédeszköz igénybevétele nélkül három percen belül megadja azt a két prímszámot, mely a számla összegét teszi, akkor szükségszerűen a ház vendége két palack Ch‰teau Lafitte-ra! A számokat mondhatja németül vagy angolul is! "ra indul."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.