csontzene - Nehéz napok éjszakái

  • .
  • 2008. június 5.

Trafik

Rettentő, mert egyrészt lelkesítő, másrészt rémisztő napok és azok éjszakái következnek minden zenegyűlölő számára a következő hetekben. Fischer Ádám spiritusz rektori irányításával megkezdődnek ugyanis a Wagner-napok, mégpedig a Ring második estéjével, a Siegfried előadásával (MűPa, június 7., 16.00!), 14-én az Istenek alkonyával, hogy aztán 19.
és 22. között a teljes Ring is színre kerüljön. Az előadások délután négykor kezdődnek, szóval teljes menetfelszerelésben érkezzen mindenki, négynapi hideg élelemmel, bár az étterem ilyenkor (tavaly legalábbis így volt) meglehetősen kedvező áron ígér vacsorát a házban. Na de ki akar egy komolyabb marhapörköltadaggal a gyomrában belerohanni a Tűzvarázsba, vagy végignézni, amint Brünnhilde jó Grane lovával a világégésbe vágtat? Régi annalesek leírják, hogy az első bayreuthi előadásra e szerepre egy Cocotte nevű fekete csődör, Ludwig bajor király, a közismert tébolyodott ajándéka volt leszerződtetve, állítólag remekül viselte a szerző utasításait. Most - a gyönyörű nevű Hartmut Schörghofer hiperposztmodern rendezésében - ilyesmire ne számítson senki, legfeljebb fényekből és árnyakból áll majd az a nemes paripa. A világhírű énekesgárda legnagyobb sztárjait még felsorolni is képtelenség; nagy dolog ez az egész, csak ne legyen dögmeleg.

1872-ben, május 22-én, Bayreuthban inkább nyűgös idő volt, ám maga Wagner nem kis derűvel és önelégültséggel térhetett meg szállására a bayreuthi színház alapkövét lerakó ünnepségről; és ezt a pillanatot ugyan ki más írhatta volna le ihletettebben, mint Nietzsche, a szemtanú, ekkor még a zeneszerző megszállott híve, hogy aztán nem sokkal később acsarkodó ellenfele legyen. Zoltai Dénes fordításában így szólnak a nemes nyugalmú sorok: "Amikor 1872. év ama májusi napján a bayreuthi dombon lerakták az alapkövet, zuhogó esőben és borús ég alatt, Wagner néhányunkkal visszahajtatott a városba; hallgatott, és szavakkal le nem írható tekintettel, hosszan nézett maga elé. Hatvanadik életévébe lépett azon a napon, minden addigi csak előkészület volt erre a pillanatra. (...) Hogy Wagner mit látott, maga elé nézve, azon a bizonyos napon - azon töprengve, hogyan lett azzá, akivé lett, s akivé majdan lesz -, azt mi, a hozzá legközelebb lévők bizonyos fokig el tudjuk képzelni. Csakis ebből a wagneri pillantásból érthetjük meg Wagner nagy tettét - hogy ez a megértés garantálja: a tett nem marad terméketlen." Persze Nietzsche már itt is elárulja magát, ám ezt csak későbbi művei leplezik le, ugyanis Wagner szerepében feltehetően önmagán töprengett már ekkor is, így aztán szükségszerű, hogy utolsó befejezett műve, az önéletrajzi Ecce homo alcíme így szól: "Hogyan lesz az ember az, ami."

De hagyjuk ezt. Inkább azon gondolkodjunk el, hogyan lesz a Wagner-hallgató az, ami, vagyis egy, a bódító-zsongító hangzásoktól és a színpadi tébolyoktól végletekig kifacsart, valami egyszerűre, netán egy sima tonika-szubdomináns váltásra epedve szomjazó, hullaszerűen merev befogadó.

Figyelmébe ajánljuk