csontzene - Szkrjabin: Csúcspont vagyok. Semmi vagyok

  • .
  • 2007. március 8.

Trafik

Lang Lang, Mitsuko Uchida fellépései után - mint immár évek óta - ismét Grigorij Szokolovon a sor, hogy helyreállítsa a világ zongoristarendjét.
Már-már hisztérikusan várt koncertje (az interneten vadul licitálnak a jegyekre) kissé furcsa műsort hoz, Schubert posztumusz c-moll szonátája után, Alekszandr Szkrjabin (1872-1915) műveiből játssza a második félidőt (Zeneakadémia, 10-én, 19.30). Akinek megvan Szokolovnak az opus 111 kiadónál megjelent, 1988-ban (!!) készült Szkrjabin-lemeze, az tudja, nagyjából mire számíthat: téboly az összes húron és pedálon. De hát ehhez nem is kell sok, az orosz misztikusnál elmebajosabb zenét aligha alkotott más. 1913-ban írt kései, kilencedik szonátája nemes egyszerűséggel és orosz bestialitással a "Fekete mise" melléknévre hallgat. Szkrjabin a teozófia és egyéb hagymázak hatása alatt a zene és az összes művészet egyesítésére törekedett, az érzékek misztikus uniójára. Fekete és fehér miséi nemcsak szagosak, de színesek is. Meggyőződése volt ugyanis, hogy a hangok színekkel rendelkeznek - ezek szkrjabini eloszlását lásd képünkön. Richter szerint muzsikája nem mindennapi fogyasztása való, mámorító likőr, melytől néhanap lerészegedik az ember. Tiszteljük, sőt imádjuk Richtert, de likőrt még az ő kedvéért sem iszunk, marad a bor. Lehetőleg vörös, ha már színekről is szó esett.

Egy magyar zongorista, Csalog Gábor is erősen foglalkoztatja képzeletünket, annál inkább, mivel remek Szkrjabin-pianista - lemeze két éve jelent meg a BMC kiadásában. Kamarakoncertjén a Benczúr-házban (VI., Benczúr utca 27.) (11-én, délelőtt 11.00) Klenyán Csaba, Somogyi Péter, Konrád György társaságában hallunk ritkán játszott (Berg, Brahms, Schumann, Webern) műveket. A másik meghirdetett est (9-én, 19.30) sajnos elmarad.

Zárásul pár mondat Szkrjabin odavetett feljegyzéseiből: "Én vagyok az isten! Én vagyok a virágzás és az üdvösség. Én az univerzumot elborító tűz, amely káosszá redukálja." Ennyi nagyzási hóbort olvastán csakis egy másik orosz mételyes, Nyizsinszkij juthat eszünkbe, aki az általa feltalált töltőtollat e szerényke néven kívánta szabadalmaztatni: Isten.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.