csontzene - Szkrjabin: Csúcspont vagyok. Semmi vagyok

  • .
  • 2007. március 8.

Trafik

Lang Lang, Mitsuko Uchida fellépései után - mint immár évek óta - ismét Grigorij Szokolovon a sor, hogy helyreállítsa a világ zongoristarendjét.
Már-már hisztérikusan várt koncertje (az interneten vadul licitálnak a jegyekre) kissé furcsa műsort hoz, Schubert posztumusz c-moll szonátája után, Alekszandr Szkrjabin (1872-1915) műveiből játssza a második félidőt (Zeneakadémia, 10-én, 19.30). Akinek megvan Szokolovnak az opus 111 kiadónál megjelent, 1988-ban (!!) készült Szkrjabin-lemeze, az tudja, nagyjából mire számíthat: téboly az összes húron és pedálon. De hát ehhez nem is kell sok, az orosz misztikusnál elmebajosabb zenét aligha alkotott más. 1913-ban írt kései, kilencedik szonátája nemes egyszerűséggel és orosz bestialitással a "Fekete mise" melléknévre hallgat. Szkrjabin a teozófia és egyéb hagymázak hatása alatt a zene és az összes művészet egyesítésére törekedett, az érzékek misztikus uniójára. Fekete és fehér miséi nemcsak szagosak, de színesek is. Meggyőződése volt ugyanis, hogy a hangok színekkel rendelkeznek - ezek szkrjabini eloszlását lásd képünkön. Richter szerint muzsikája nem mindennapi fogyasztása való, mámorító likőr, melytől néhanap lerészegedik az ember. Tiszteljük, sőt imádjuk Richtert, de likőrt még az ő kedvéért sem iszunk, marad a bor. Lehetőleg vörös, ha már színekről is szó esett.

Egy magyar zongorista, Csalog Gábor is erősen foglalkoztatja képzeletünket, annál inkább, mivel remek Szkrjabin-pianista - lemeze két éve jelent meg a BMC kiadásában. Kamarakoncertjén a Benczúr-házban (VI., Benczúr utca 27.) (11-én, délelőtt 11.00) Klenyán Csaba, Somogyi Péter, Konrád György társaságában hallunk ritkán játszott (Berg, Brahms, Schumann, Webern) műveket. A másik meghirdetett est (9-én, 19.30) sajnos elmarad.

Zárásul pár mondat Szkrjabin odavetett feljegyzéseiből: "Én vagyok az isten! Én vagyok a virágzás és az üdvösség. Én az univerzumot elborító tűz, amely káosszá redukálja." Ennyi nagyzási hóbort olvastán csakis egy másik orosz mételyes, Nyizsinszkij juthat eszünkbe, aki az általa feltalált töltőtollat e szerényke néven kívánta szabadalmaztatni: Isten.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.