csontzene - Szkrjabin: Csúcspont vagyok. Semmi vagyok

  • .
  • 2007. március 8.

Trafik

Lang Lang, Mitsuko Uchida fellépései után - mint immár évek óta - ismét Grigorij Szokolovon a sor, hogy helyreállítsa a világ zongoristarendjét.
Már-már hisztérikusan várt koncertje (az interneten vadul licitálnak a jegyekre) kissé furcsa műsort hoz, Schubert posztumusz c-moll szonátája után, Alekszandr Szkrjabin (1872-1915) műveiből játssza a második félidőt (Zeneakadémia, 10-én, 19.30). Akinek megvan Szokolovnak az opus 111 kiadónál megjelent, 1988-ban (!!) készült Szkrjabin-lemeze, az tudja, nagyjából mire számíthat: téboly az összes húron és pedálon. De hát ehhez nem is kell sok, az orosz misztikusnál elmebajosabb zenét aligha alkotott más. 1913-ban írt kései, kilencedik szonátája nemes egyszerűséggel és orosz bestialitással a "Fekete mise" melléknévre hallgat. Szkrjabin a teozófia és egyéb hagymázak hatása alatt a zene és az összes művészet egyesítésére törekedett, az érzékek misztikus uniójára. Fekete és fehér miséi nemcsak szagosak, de színesek is. Meggyőződése volt ugyanis, hogy a hangok színekkel rendelkeznek - ezek szkrjabini eloszlását lásd képünkön. Richter szerint muzsikája nem mindennapi fogyasztása való, mámorító likőr, melytől néhanap lerészegedik az ember. Tiszteljük, sőt imádjuk Richtert, de likőrt még az ő kedvéért sem iszunk, marad a bor. Lehetőleg vörös, ha már színekről is szó esett.

Egy magyar zongorista, Csalog Gábor is erősen foglalkoztatja képzeletünket, annál inkább, mivel remek Szkrjabin-pianista - lemeze két éve jelent meg a BMC kiadásában. Kamarakoncertjén a Benczúr-házban (VI., Benczúr utca 27.) (11-én, délelőtt 11.00) Klenyán Csaba, Somogyi Péter, Konrád György társaságában hallunk ritkán játszott (Berg, Brahms, Schumann, Webern) műveket. A másik meghirdetett est (9-én, 19.30) sajnos elmarad.

Zárásul pár mondat Szkrjabin odavetett feljegyzéseiből: "Én vagyok az isten! Én vagyok a virágzás és az üdvösség. Én az univerzumot elborító tűz, amely káosszá redukálja." Ennyi nagyzási hóbort olvastán csakis egy másik orosz mételyes, Nyizsinszkij juthat eszünkbe, aki az általa feltalált töltőtollat e szerényke néven kívánta szabadalmaztatni: Isten.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.