étel, hordó - GOVINDA

  • .
  • 2008. október 9.

Trafik

A Lánchíd pesti hídfőjénél található aprócska Vigyázó Ferenc utca a hatvanas évek elején került először az érdeklődés középpontjába, Komár László állítólag az itt rejtező KISZ-klubban robbantotta ki a magyar rock and roll forradalmat. Hiteles forrásaink vannak, mégis nehezen tudjuk elképzelni.
Pláne üres hassal. A nosztalgia mégsem marad el, igaz, negyvenöt év mélység helyett beérjük tizeneggyel, reméljük, épségben lejutunk a meredek pincelépcsőn. A zene lényegtelen, a 4-es számú ház földalattijában működött már borozó és magyaros étterem, 1997 azonban a fordulat évének számít. A hazai vendéglátás jellegzetes zsírgőzös, tablettás bugyrát a tisztaság és az ártatlanság váltotta föl: vegetáriánus étterem nyílt, ahol azonban szellemi táplálék is járt a menü mellé. Az akkor még Gandhinak nevezett helyen minikönyvtár is működött, ahol a névadó híres kijelentése nyomán - "Én hindu, muzulmán, keresztény, zsidó és buddhista vagyok" - a Bibliától a Koránon és Konfucius művein át Darnel Christian és más hasonszőrű kóklerek szennyeséig sok mindenbe belekarmolhatott a hitre éhező.

Mindez azért érdekes, mert a helyzet tizenegy év alatt leginkább e tekintetben változott. Gandhiból Govinda lett, s az, hogy a pincét Krisna egyik nevére keresztelték át, voltaképpen azt jelenti, hogy a nagy-nagy metafizikai általánosításból "hare, hare" lett. Mondhatnánk, kibújt a szög a zsákból, Govindaként immár egyértelmű, melyik egyház felől fújják a levest. Ennek megfelelően programok is vannak esténként, melyek közt vegán táplálkozási tanácsadást éppúgy találhatunk, mint Bhagavat-gíta ismertető sorozatot. Mi viszont ebédidőben érkezünk, kizárólag a fizikai táplálkozásra figyelhetünk.

Igaz, hogy az étkek között olyan, stílusidegennek tűnő fogásokat is felfedezhetünk, mint a pizza vagy a különféle tészták, evidens, hogy az étlap élén álló Govinda nagymenüt (1850 Ft) kérjük az önkiszolgáló pultnál. Már csak azért is, mert erre a bőségtálra szinte mindent rátesznek, ami az étterem indiai vonalán egyensúlyozik. Két leves és sokféle üdítő közül választhatunk, de a fő attrakció a nagyszabású egytálétel, ami kétféle sabjit (currys zöldségekbőlkészült fűszeres "vegapörkölt"), dahlt (lencséből készült specialitás), purit (indiai kenyér) és rizst, illetve alma- vagy paradicsomcsatnit (szószt) tartalmaz. (A hozzávalókat külön-külön is megvásárolhatjuk.) Elsőre nem tűnik hatalmas mennyiségnek, ám a leves után (a miénk ún. dahl leves volt) már sejtjük, hogy elég lett volna a Govinda kismenü (1550 Ft) a maga -1 sabjijával, de már késő. Még a felénél sem tartunk, amikor úrrá lesz rajtunk az elégedettség, az ún. teleérzés, mégsem adjuk fel. Inkább vállaljuk, hogy kipukkadunk, de semmit nem hagyunk a tányéron. Két lábon járó strandlabdaként hagyjuk el a pincét, de kisvártatva kiderül: a Govinda nagymenü hashajtóként is jelesre vizsgázott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.