étel, hordó - FÜLEMÜLE

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Trafik

Ritka dolog, hogy egy rendszerváltás előtti, nem különösebben felkapott étterem ma is ugyanazzal a névvel és ugyanott működjön. A Fülemüle lehetne a szabályt erősítő kivétel, de nem az, mivel az egykori és mostani között akkora különbség van, hogy az ezredforduló táján átépített éttermet elnevezhették volna akár Rétisasnak.
Vagy Marabunak.

A régi egység a hetvenes-nyolcvanas évek hagyományosan olajgőzös, zsírpecsétes létesítményeinek volt a tipikus példánya, amit leginkább a Rókus Kórházból kiszökdöső betegek, illetve a Hírlapkiadó Vállalat Gyulai Pál utcai fotólaborjából menekülő fényképészek látogattak - elsősorban italozási céllal. A rendszerváltás után valamelyest felkapaszkodott, mára viszont teljesen megváltozott a helyzet.

A Fülemüle hangulatosra vett, azonban füstmentes (!) étteremmé változott. A falra vélhetően feltették az összes 20 centinél kisebb átmérőjű képkeretet - tartalomtól függetlenül, de mellettük megcsodálhatunk szocializmusból megmaradt táblákat, madarat ábrázoló hímzést, faliszőnyeget. Úgy tűnik, itt bármi dekoráció lehet, ami 20 évnél idősebb. Leszámítva a bútorzatot. A modern/régies garnitúra vitrines szekrényeiben főleg nippek, az asztalok és székek viszont masszív, mégis elegáns darabok. A teríték tökéletes, a személyzet: egy férfi és egy nő. Mindketten fiatalok, de látszik rajtuk, hogy megtanulták a leckét.

Az étlap egyik fejezete a budapesti zsidó konyha jellegzetességeivel kecsegtet, nem is lapoznánk tovább. Már csak azért sem, mert a libaleves maceszgombóccal (750 Ft/csésze) repülőrajt. A serpenyőben érkező főtt tojásos sóletre (1800 Ft) csak azért nem alkalmazzuk a legfényesebb jelzőket, és azért nem méricskéljük, mert a hazai vendéglátásban eddig azt tapasztaltuk, hogy legtöbbször csak valami híg babfőzeléket kínálnak ilyen névvel. Nos, a Fülemülében valóban sóletet adnak, így a "megszokottal" összehasonlítani rangon aluli lenne. A aszalt szilvás-mézes csirkét sárgarépás cimeszszel (2500 Ft) viszont nincs mihez mérni, bár a kifejezetten édes csirkecombot inkább azoknak ajánljuk, akik nagyon szeretik a meglepetéseket.

A desszertként felszolgált dióval töltött, bundázott macesz csokimártással (850 Ft) különös ízű kombináció, s ha létezne közös nevező a baklava meg egy bécsi cukrászda választéka között, nos, ez lenne az.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.