tévésmaci - A sül attribútum

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Trafik

Õróla is azt hinné a mából gyanútlanul visszarévedő, hogy különösebb előképzettség nélkül lökte vászonra a proletárdiktatúra, mert külleme, kiállása (pontosabban jellegzetesen "nyegle" testtartása), pimasz képe, örökös, letörölhetetlen vigyora arra predesztinálta, hogy a fiatal közellenség, a huligán, a munkakerülő vagy épp az üzemi szarka stabil szerepét játssza, mígnem eljönnek a nyugdíjasszínész-otthonok villanyrezsóval fűthető évei. De nem, 1944-ben végzett a színiakadémián; 49-ig kabarétruppokkal haknizgatott mint táncos-komikus.
1951-től a Magyar Néphadsereg Színházának a tagja (a Vígé), aztán 1953-ban Szolnokra szerződik.

A közönsége is rossznak szerette, romlottnak és esendőnek, mindközönségesen javíthatatlannak, akin a fess katonafiú, Bitskey Tibor jól irányzott fülese sem segít, hogy megtalálja a szocializmus építésének helyes útját (ejtsd: út-ját) az Egy pikoló világosban. Nem, őt a jó példák láttán is csak az ital, a tánc, a könnyű nőcik és persze az acélműből eltulajdonítható szögvasak érdeklik. Mondhatnánk, hogy némi enyhet A csodacsatár hozott neki 1956-ban, de szépítenénk a valóságot, hisz' a közönség körében hírhedt filmbéli (Dalolva szép az élet) nevén, Szving Tóniként ismert Pongrácz Imre itt is egy grandiózus szélhámosság központi figuráját adja; magát (a tökéletesen botlábú) "csodacsatárt". A csodacsatárt szombaton 19.25-kor adja a Filmmúzeum.

Pénteken (18-án) a jó nevű Johnny To Száműzöttek című filmjét vetíti 22.45-kor a Duna tévé. A 2007-es darabban Macaón bérgyilkosok lépnek fel, s a kihívás nem csekély. Meg kell ölni egy további bérgyilkost. Maguk szerint is a hajdan volt társukat? Másfelől a jó nevű Johnny To legújabb filmjét is várjuk nagyon, mert abban meg Johnny Hallyday a főszereplő, az meg nem semmi csóka (miszerint énekes madár).

Szombaton kimosom a vombatom. Lesz délben (13.05) az m1-en Robert Taylorral és Lilli Palmerrel egy 1963-as műalkotás, A lipicai mének csodája - alig várom. Öt előtt öt perccel Modern idők az m2-n, hm? Este tizenegykor pedig megversenyeztetjük a Csungking expresszt a Forró záporral. Wong Kar-vai 1994-es filmjét az m2 nyomatja, Antonio Banderas 2006-os rendezése meg a Dunán csorog.

Vasárnap az m2-n kilenckor megkereshetik a t a szénakazalban, egy 1981-es adaptációban. A komplikált nevű rendező két évvel később A jedi visszatérrel vétette észre magát, nem mintha ez sokat számítana. Jelen körülmények között Donald Sutherland intézkedik, zömmel Az Onedin családból ismerős Kate Nelligan rovására, akinek viszont nagyon jól áll az esőkabát. Egy órával korábban volt Erőszakik az HBO-n, de én azt már a moziban sem bírtam, egy ibuszos alapú jófejfesztivál annyira ciki bír lenni. Még jut félresikerült adaptáció mára, az MGM 22.10-kor kezdi az 1985-ös 1984-et.

Hétfőn a belvárosi értelmiség kedvencének (Jeles András) számos megkésett kísérlete közül 20.55-kor a Duna tévé az Angyali üdvözletet játssza le - felteszem, sűrű tömegeknek.

Kedden Robert Wise barátocskánkkal az a helyzet, hogy a napokban kijött DVD-n egy négyrészes miniszéria Az Androméda törzsből, abból a Michael Crichton-sci-fiből, amit ő is filmre vitt 1971-ben. Ellenben 22.20-kor az m1 a 2000-es Viharos vakációt tolja, az meg tíz hektó cukorlé a zsörtölődő Peter Falkkal és egy színes bőrű kisfiúval.

Szerdán Volt egyszer egy Amerika éjjel (0.55-kor) a tv2-n, aki eddig nem látta, most örülhet. De jobb, ha megőrzi korábbi jó szokásait. A párizsi tolvaj az MGM-en fél kilenckor egy 1967-es Belmondó-buli, én biztos megnézem.

Csütörtökön melyik csatornán, hánykor láthatjuk Whistler anyját? A helyes megfejtők között belépőket sorsolok ki a Musée d'Orsay-ba. A kevésbé helyes megfejtőknek Szörnycsütörtököt tart 21.25-kor a Duna tévé. A 2004-es norvég filmben az élet királya és lúzer játszik. Szerintem az élet királya elköveti majd azt a hibát, hogy elhúz szörfözni, s a lúzertől elszeretett csaját a deddel hátrahagyja a lúzer martalékául.

Maguk viszont soha ne tévézzenek, nincs az a múzeumjegy, amiért megérné!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.