étel, hordó - GYORSÉTTEREM

  • .
  • 2009. október 22.

Trafik

Ne ijedjenek meg, szó sincs lexikoncikkről! De mit tegyünk, a Móricz Zsigmond körtéren található létesítményhez más név nem tapad, a tulajdonosi kreativitás kimerült a harsány cégtábla elkészítésében, melyen szikrázó villanykörték veszik körbe a vörösben pompázó "Gyorsétterem" feliratot. Aki nem ért a szóból, inkább kaszinónak vagy night clubnak gondolná, de az utcára zúduló illatok nem hagynak kétséget afelől, mivel állunk szemben.
Kissé zavarba ejtő ez a fölényeskedés.

Főleg azután, hogy az ajtón belépve döbbenten tapasztaljuk: a gyorsétterem szóval kapcsolatos összes negatív kisugárzást sikerült egy pontba sűríteni. Az egészen kis teremben alig néhány asztal, a gyros/hamburger- és a tálcás önkiszolgáló pult több helyet foglal el, mint a vendégek számára fenntartott részleg. Természetesen az összes asztalnál ülnek, főleg diákok, de inkább csak melegednek a borzalmas klímában, előttük az asztalon szalvétában ázó salátamaradék, üres műanyag flakon. A pult mögött állók egy hajléktalannal szórakoznak: "Kávé csak elvitelre van, kétszáz lesz." Egy bőrzakós, munkásnadrágos, aktatáskás férfi az 560 forintos sztrapacska felől érdeklődik. "Elfogyott." Mintha Tarr Béla színesre váltott volna és legkedvesebb Dosztojevszkij-kocsmajeleneteit gyúrná filmbe. Mert szeszes italt is kapni, bár aki részegeskedni szeretne, inkább átmegy a nyáron kerthelyiségként szolgáló fóliasátorba. Ott dohányozni is szabad.

Ahogy tévésmaci mondaná: "Ereszkedjünk le a pokolba!" - pedig nem is az RTL Klub esti kínálatáról van szó. De nyolc óra már elmúlt, a "happy hours" idejét kapjuk el. Majdnem minden étel féláron (tehát a sztrapacska 280 Ft lenne), a gombaleves, rakott kel és gyümölcsrizs menüért összesen 1005 forintot fizetünk. A pokoljárás azonban elmarad. A leves - pár órával hamarabb - még egészen kiváló lehetett, de még így, melegítve sem kifogásolhatjuk, a rakott kel pedig bármelyik hasonló egységnek - bár a körtérihez hasonlót nehezen találni - a specialitása lehetne. Ráadásul elfogyasztása után sem érezzük gyomrunkban azt a rémes puffadást, amit általában az ilyen jellegű ételek szoktak előidézni. Mielőtt azonban jóra fordulnának a dolgok, a gyümölcsrizzsel visszazuhanunk a valóságba. Természetesen "hozott anyag", íze leginkább a cukrozott magnókazettára emlékeztet. Cseppet sem lennénk meglepve, ha kiderülne: valamelyik vegyi kombinátban készítették.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.