kulthírek

  • .
  • 2009. október 22.

Trafik

A PRÁTER UTCA BÜSZKESÉGE Kis Péter és Építészműterme kapta az idei Ugo Rivolta-díjat, melyre 2005-2008 között elkészült, szociális lakásokat kínáló épületekkel lehetett pályázni. A 42 pályázat közül fődíjat nyert épületet a budapesti Práter u.
30-32. szám alatt lebontott ház helyére húzták fel, a környezethez illeszkedő, de megújult külső és belső tereket képezve, számos pályaműnél jóval olcsóbb, 550 euró/m2 költséggel. A díj a szociális lakásépítésért sokat tett olasz építész nevét viseli. Minderről részletesen, fotókkal együtt számol be a zsűriben részt vett Kerekes György építész az epiteszforum.hu címen.

ÁZSIAI FILMDÍJ Az iraki Shawkat Amin Korki és a dél-koreai So Sang-Min megosztva nyerte a 14. Ázsiai Nemzetközi Filmfesztivál fődíját a dél-koreai Pusanban: az előbbi filmje (angol címén: Kick Off) az amerikai invázió után játszódik Kirkuk városában, a futballstadionban elszállásolt menekültek között, az utóbbié (ismét angol címen: I'm In Trouble) bájos vígjáték egy szerelmet kereső költőről.

NEUES MUSEUM Berlinben megnyílt a háborús találatok miatt 70 éven át zárva tartó Neues Museum: az Unesco világörökségi helyszínei között számon tartott Múzeumszigeten lévő épületet 212 millió eurós költséggel újították fel, 8000 m2 kiállítófelületén mintegy 9000 műtárgyat mutatnak be - köztük Nefertiti mellszobrát, s a legújabb szerzemények közé tartozó szögesdrótdarabot a húsz éve ledöntött berlini falról.

DÉRY-DÍJ Aczél Géza és Kőrizs Imre költőnek, Bozsik Péter író-szerkesztőnek, Péterfy Gergely írónak és Vallasek Júlia kritikusnak ítélték az idei Déry Tibor-díjat.

KÖZEL-KELETI FILMDÍJ Elia Suleiman palesztin rendező nyerte Abu-Dzabiban a nemzetközi filmfesztivál közel-keleti kategóriájának Fekete Gyöngy-díját: műve (angol címén: The Time That Remains) a Nazaret városában élő izraeli arabok között játszódik. A fesztivál nemzetközi fődíját az orosz Valerij Todorovszkij vehette át (Hipsters).

HIRST PILLANGÓI Ázsiában még sohasem ért el olyan magas árat aukcióra felkínált műtárgy, mint most Szöulban Damien Hirst The Importance of Elsewhere - The Kingdom of Heaven című alkotása: 17,22 millió hongkongi (2,22 millió amerikai) dollárnál csapott le a kalapács. Ezzel saját rekordját döntötte meg Hirst: májusban, ugyancsak Szöulban 13,37 hongkongi dollárért kelt el a Pillangó-sorozat egy másik darabja, a Tranquility. A kisméretű reprodukción valószínűleg nem látszik, de a gótikus üvegablakra emlékeztető, 2,9x2,4 méteres mű mintázatát többezernyi, pompázatos pillangó adja ki, melyeket állítólag maga a brit művész tenyésztett, aki a rovarhoz kapcsolódó gazdag szimbolikára építvén az élet és halál kérdésével kívánt foglalkozni művében. Röviddel a szöuli árverés után nyílt meg a londoni Wallace Collection képtárban Damien Hirst új kiállítása: No Love Lost - Blue Paintings címmel mutatja be 2006 és 2008 között készült festményeit (a művészt is ábrázoló képünk itt készült). A régi mesterek munkáinak közelségében látható képeket több kritika erősen levágta, amatőrösnek minősítve festői kvalitásukat.

A MONTY PYTHON 40 ÉVE Negyven éve debütált a BBC-ben a Monty Python's Flying Circus: az angol tévéhumor klasszikus csapatának öt tagja - képünkön balról John Cleese, Terry Jones, Terry Gilliam, Eric Idle és Michael Palin (a hatodik, Graham Chapman már nem él) - New Yorkban jött öszsze, hogy átvegye a BAFTA, a brit film- és televízós akadémia díját, s egyúttal hírverést csapjon a róluk készült új, hatrészes, tévés dokumentumfilmnek: Monty Python: Almost The Truth (The Lawyers's Cut).

VAN GOGH LEVELEI Holland kutatók tizenöt évi munkájának eredményét tették közkinccsé nemrég egy impozáns, hatkötetes gyűjteményben és az interneten: immár bárki végigolvashatja, végignézheti Vincent Van Gogh rajzokkal is illusztrált leveleit, a bennük említett művekkel, a sajátjaival és másokéival egyetemben. Az 1872-90 között általa írt 819 és kapott 83 levél a hozzájuk tartozó 4300 illusztrációval együtt több mint 2000 oldalt tölt meg. A legtöbb levél címzettje öccse, Theo, akinek rendszeres pénzküldeményeiből tartotta fenn magát élete utolsó hat évében, de olyan kollégáknak is írt, mint Gauguin, Signac, Emile Bernard vagy Anthon Van Rappard; neki szóló egyik levele a Magyar Lettre 63. számában olvasható. Ez és a többi egyaránt arról tanúskodik, hogy Van Gogh nemcsak a vizuális, hanem a verbális kifejezésnek is mestere volt. A leveleket bemutató, Van Goghs brieven - De kunstenaar aan het woord című kiállítás január 3-ig tart nyitva az amszterdami Van Gogh Museumban; minderről bővebben: vangoghletters.org.

FRANKFURT UTÁN A hivatalos kínai delegáció tagjai úgy abszolválták a 61. Frankfurti Nemzetközi Könyvvásár négy napját, hogy elkerüljenek minden kerekasztal-beszélgetést, mely az önkifejezési szabadság kérdéseit feszegette volna. Az emigrációban élő, s Frankfurtba szintén meghívott kínai írók persze elmondták a magukét, de odahaza mindez aligha idéz elő alapvető változásokat. Az e-book, a képregény és a kulinária területére komoly hangsúlyt helyező, a tavalyinál valamivel kevesebb, 6900 kiállítót és 290 ezer látogatót vonzó könyvvásár díszvendége jövőre - Mexikó (1992) és Brazília (1994) után harmadik latin-amerikai országként - Argentína lesz. Az ezt jelképező könyvtekercset Wang Meng kínai író nyújtotta ált Osvaldo Bayer argentin írónak.

A könyvvásár alkalmával vehette át az esszéit elismerő Jean Améry-díjat Kertész Imre. A német könyvkereskedők békedíját az olasz Claudio Magris kapta, a német könyvdíjat pedig Kathrin Schmidt: saját tapasztalatai alapján írott Du stirbst nicht című regénye egy agyvérzés után kómából felébredő asszonyról szól.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.