étel, hordó - SABOTAGE

  • .
  • 2009. október 1.

Trafik

A Bosnyák tér környékére a piaci hangulat jellemző, így hát az étkezési szokásokat a lángosozással, csirkézéssel, lacizással és dohányzással jellemezhetnénk. A képzavarosban halászva bátran kijelenthetjük, hogy a módszeres evészet üli torát, szabályt erősítő kivételnek az eperjoghurtjába forduló közértes lányt mondanánk.
De kicsivel odébb, a Nagy Lajos király út és a Gyarmat utca sarkán már elfogynak a súlyos illatok. A hatvanas évek végének luxusa vet árnyékot a villamossínre, valaha komoly stílustörésnek számíthatott a ipari-családi házas környék hangulatától eltérő sokemeletes ház, de ennyi év (évtized) után már csak a földszintjére telepített vendéglátóhely bontja a formát, legalábbis elnevezésében. Nemzedékfüggő, kinek mi jut eszébe a szabotázs hallatán. Apánknak a selejt bosszúja, nekünk meg a Black Sabbath, a borítón Ozzy és haverjai egy "rosszul működő" tükör előtt állnak, rémes...

Azonban elképzelésünk sincs, hogy miért hívják így ezt az éttermet. Az átlagoshoz képest jó ízléssel berendezett, kimondottan visszafogott miliő, kedves felszolgálóval, átlagos választékkal. Legfeljebb a sztereóhatás tér el a megszokottól: komolynak tűnő ládák a magasban, s ennek megfelelően jelentősebb hangerő. De a dj - most is, mint oly sokszor - valamelyik kereskedelmi rádió zenei szerkesztője.

A háromféle mártogató focacciával (1190 Ft) viszont a napnál is világosabb. A szétvagdosott pizzatészta "feltétlenül" és a három, nem túl meggyőző szósz a fokhagyma-tejföl-ketchup vidékéről álmos kezdet, amit a májgombócleves (690 Ft) alapja fellendít, tartalma - a henger alakú és teljesen íztelen "gombóc" - viszont a mélybe ránt. A kiegyenlítődés a Sabotage-salátával (990 Ft) folytatódik: a friss zöldséggel, főtt tojással és sajttal megrakott tányér - ha már a ház nevét viseli - lehetne érdekesebb is. Kezdjük azt hinni, hogy a Sabotage specialitása a kiszámíthatóság, de a Guinness bélszíncsíkok burgonyás tappanccsal (2990 Ft) végre meglepetést okoz. A hús kitűnő, a sörös/mézes (?) mártástól kellően különlegessé válik, és örömmel állapítjuk meg, hogy a tappancs (másutt tócsninak mondják) elkészítésénél remekül működött az olajszűrő. E jóra fordulást az epervelős fehércsokis mousse-szal (690 Ft) igyekszünk még hangsúlyosabbá tenni, de a betetőzés (ha úgy tetszik, megkoronázás) elmarad, ez a desszert csak hab a tányéron.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.