kulthírek

  • .
  • 2009. október 1.

Trafik

AEGON-TÁRSDÍJ Jónás Tamás, az Aegon Művészeti Díj idei kitüntetettje jelölése nyomán Juhász Gábor zeneszerző, jazzgitáros veheti át október 20-án az Aegon Művészeti Társdíjat. Együtt írták Marozsán Erika Szakíts, ha tudsz című albumát, s ő volt Szalóki Ági, Herczku Ágnes és Bognár Szilvia Szájról szájra című közös projektjének zenei vezetője.
Együttese, a Juhász Trió legújabb lemeze a napokban jelent meg 1978 címmel.

TÖRÖK FERENC RETROSPEKTÍV Október 1-4. között, a Spiró György Koccanás című drámájából készített tévéfilm moziverziójának premierjéhez időzítve Török Ferenc eddigi filmes életműve látható a Kinóban, korai rövidfilmjeitől az egész estés darabokon (Moszkva tér, Szezon, Overnight) át a Koccanásig, amelynek október 2-i vetítése után a rendező és az író beszélget a pódiumon.

Törőcsik Mari élete képekben Keleti Éva fotóművész Törőcsik Mariról készített képeiből nyílt kiállítás hétfő este a budapesti Symbol Art Galériában. A megnyitón bemutatták a Kossuth-díjas színművész életéről készült fotóalbumot is, amelynek felvételeit Keleti Éva az MTI Fotóarchívumából válogatta. Az október 8-ig látható tárlaton 42 kép szerepel; az első még Törőcsik Mari főiskolás éveiben készült, 1955-ben, az utolsó pedig 1988-ban. (MTI)

KÍNAI KULTÚRA A diplomáciai kapcsolatok felvételének 60. évfordulója alkalmából október 25-ig Kínai Kulturális Fesztivált rendeznek Budapesten és Kecskeméten. Az Uránia mozi kínai filmhete után, október 2-3-án az ELTE Botanikus Kertjében a kínai kertművészet titkaiba vezetnek be, egy héttel később akrobaták és énekesek lépnek fel a Jogi Kar dísztermében, majd a Kínai Nemzetiségek Ének- és Táncegyüttese szerepel a Madáchban és a kecskeméti Katonában. A Mezőgazdasági Múzeumban kortárs kínai tintafestményeket állítanak ki.

FESZTIVÁLHETEK

BUDAPESTI ÕSZ Három hét múlva tán kiderül, hogy a keserű csokiba harapó nagyi fancsali plakátarca felébresztette vagy lelohasztotta a kortárs művészet közönségének kedvét, de akár így, akár úgy, az október 9-18. közötti Budapesti 'szi Fesztivál menetrendszerűen megpróbál kizökkenteni a mindennapok rutinjából. A Zebraszínház például két délután színházi térré változtatja az Andrássy út öt gyalogos átkelőhelyét, a Kino a szexualitást művészi módon értelmező, itthon még nem vetített filmeké lesz (Sex in Art on Film), a Tháliát magyar zsidókat érintő, 1945-ös rettenettel tölti meg a Münchner Kammerspiele egy új Elfriede Jelinek-dráma, a Rechnitz előadásával, míg a Millenárison a mai köznapi nácizmussal szembesít a belga Muziektheater Transparant (Ruhe). A Trafó olyan vendégeket fogad, mint a Bálint Eszterrel fellépő Ceramic Dog, azaz Marc Ribot együttese, az Eötvös Péter kamaraműveit játszó francia Ensemble Linea, vagy az új produkcióval jelentkező belga koreográfus, Wim Vandekeybus. Gergye Krisztián Társulata a Bárkában és a MU Színházban Nádas Péter Találkozását és Temetését viszi át a mozgás világába, a Maladype Alfred de Musset Lorenzaccióját adja elő, az Artus KakasKakasKakas című ősbemutatóját a japán festőművész, Hokuszai ihlette. A Goethe Intézetben fotókiállítás idézi fel az idén elhunyt Pina Bausch tíz évvel ezelőtti magyarországi munkaheteit, Typopass címmel tipográfiai kiállítást kínál a Dorottya Galéria, Perényi Miklós és az UMZE Kamaraegyüttes közös koncertet ad, az Amadinda pedig újdonságokkal ünnepli 25 éves jubileumát. Részletek: bof.hu.

Design HÉT "A kreativitás és innováció európai éve" programjának részeként a kreatív energiák tematikája köré szerveződött az idei, hatodik Design Hét rendezvénysorozata, október 2-11. között. Ekkor osztják ki immár 30. alkalommal a Magyar Formatervezési Díjat, s a köznapi halandó is újra beteheti lábát az Erzsébet téri Design Terminálba, ahol Versenyben - Magyar design a világpiacon címmel látható kiállítás november 1-jéig. A kiállítások, divatbemutatók és egyéb események gazdagságához képest e szűkös helyről csak továbbirányítani tudjuk az érdeklődőt: designhet.hu.

KÜLHONI MAGYAROK Október 14-31. között az Égtájak Iroda másodszor rendezi meg Biennále címmel a külhoni magyarok kulturális fesztiválját. A nyitókoncertet az 1956-os emigránsokból alakult Philharmonica Hungarica adja Vásáry Tamás vezényletével. Asaf Roth izraeli marimbaművész Palya Beával, illetve saját zenekarával, Roby Lakatos hegedűművész gyerekkori barátaival együtt lép fel, a szatmárnémeti Rappert Gábor pedig Cseh Tamás-dalokat ad elő. A budapesti és a bukaresti Operett közös produkcióban, magyarul és románul, kétnyelvű feliratozással játssza Presgurvic Rómeó és Júlia musicaljét Kerényi Miklós Gábor rendezésében, a Kolozsvári Magyar Opera Álarcosbálját Ascher Tamás rendezte, ugyanonnan az Állami Magyar Színház a Három nővért hozza Tompa Gábor rendezésében. A magyarkanizsai Nagy József Regionális Kreatív Műhely a névadó rendezésében mutatja be Száz tű hossza című előadását. No Pass címmel öt helyszínen látható kortárs képzőművészek kiállítása, ezen túlmenően a Fészek Művészklubban a londoni Bolygó Bálint alkotásait és a budapesti Kaiser Ottó fotóit állítják ki, s ugyanitt mutatkozik be a kolozsvári Koinónia, a pozsonyi Kaligram és a zentai zEtna könyvkiadó. Részletes program: egtajak.com.

BRIGITTE BARDOT ÉS SOPHIA LOREN 75 éves lett az 50-es, 60-as évek két ragyogó mozicsillaga. Mindketten címlaplányként kezdték, filmes karrierjük fellendítésében mindkettejüknél kulcsszerepet játszott első férjük - Brigitte Bardot-nál Roger Vadim rendező, Sophia Lorennél Carlo Ponti producer -, de míg Loren a mai napig aktív, mozi- és tévéfilmszerepeket vállal, sőt három éve még félmeztelenül pózolt egy Pirelli-naptárban, s életművéért Oscar-díjat is kapott, Bardot 40 éves kora előtt felhagyott a filmezéssel, s legutóbb kijelentette: soha nem volt nagy színésznő. Visszavonulása óta állatvédőként vett részt a közéletben, az utóbbi években pedig iszlámellenességével keltett feltűnést, különben viszszavonultan él, mankóval jár, a napfényes éveit felidéző kiállítás megnyitóján sem jelent meg. A Les années "insouciance" január 31-ig tart nyitva Párizs mellett, az Espace Landowski termeiben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.