kulthírek

  • .
  • 2009. október 1.

Trafik

AEGON-TÁRSDÍJ Jónás Tamás, az Aegon Művészeti Díj idei kitüntetettje jelölése nyomán Juhász Gábor zeneszerző, jazzgitáros veheti át október 20-án az Aegon Művészeti Társdíjat. Együtt írták Marozsán Erika Szakíts, ha tudsz című albumát, s ő volt Szalóki Ági, Herczku Ágnes és Bognár Szilvia Szájról szájra című közös projektjének zenei vezetője.
Együttese, a Juhász Trió legújabb lemeze a napokban jelent meg 1978 címmel.

TÖRÖK FERENC RETROSPEKTÍV Október 1-4. között, a Spiró György Koccanás című drámájából készített tévéfilm moziverziójának premierjéhez időzítve Török Ferenc eddigi filmes életműve látható a Kinóban, korai rövidfilmjeitől az egész estés darabokon (Moszkva tér, Szezon, Overnight) át a Koccanásig, amelynek október 2-i vetítése után a rendező és az író beszélget a pódiumon.

Törőcsik Mari élete képekben Keleti Éva fotóművész Törőcsik Mariról készített képeiből nyílt kiállítás hétfő este a budapesti Symbol Art Galériában. A megnyitón bemutatták a Kossuth-díjas színművész életéről készült fotóalbumot is, amelynek felvételeit Keleti Éva az MTI Fotóarchívumából válogatta. Az október 8-ig látható tárlaton 42 kép szerepel; az első még Törőcsik Mari főiskolás éveiben készült, 1955-ben, az utolsó pedig 1988-ban. (MTI)

KÍNAI KULTÚRA A diplomáciai kapcsolatok felvételének 60. évfordulója alkalmából október 25-ig Kínai Kulturális Fesztivált rendeznek Budapesten és Kecskeméten. Az Uránia mozi kínai filmhete után, október 2-3-án az ELTE Botanikus Kertjében a kínai kertművészet titkaiba vezetnek be, egy héttel később akrobaták és énekesek lépnek fel a Jogi Kar dísztermében, majd a Kínai Nemzetiségek Ének- és Táncegyüttese szerepel a Madáchban és a kecskeméti Katonában. A Mezőgazdasági Múzeumban kortárs kínai tintafestményeket állítanak ki.

FESZTIVÁLHETEK

BUDAPESTI ÕSZ Három hét múlva tán kiderül, hogy a keserű csokiba harapó nagyi fancsali plakátarca felébresztette vagy lelohasztotta a kortárs művészet közönségének kedvét, de akár így, akár úgy, az október 9-18. közötti Budapesti 'szi Fesztivál menetrendszerűen megpróbál kizökkenteni a mindennapok rutinjából. A Zebraszínház például két délután színházi térré változtatja az Andrássy út öt gyalogos átkelőhelyét, a Kino a szexualitást művészi módon értelmező, itthon még nem vetített filmeké lesz (Sex in Art on Film), a Tháliát magyar zsidókat érintő, 1945-ös rettenettel tölti meg a Münchner Kammerspiele egy új Elfriede Jelinek-dráma, a Rechnitz előadásával, míg a Millenárison a mai köznapi nácizmussal szembesít a belga Muziektheater Transparant (Ruhe). A Trafó olyan vendégeket fogad, mint a Bálint Eszterrel fellépő Ceramic Dog, azaz Marc Ribot együttese, az Eötvös Péter kamaraműveit játszó francia Ensemble Linea, vagy az új produkcióval jelentkező belga koreográfus, Wim Vandekeybus. Gergye Krisztián Társulata a Bárkában és a MU Színházban Nádas Péter Találkozását és Temetését viszi át a mozgás világába, a Maladype Alfred de Musset Lorenzaccióját adja elő, az Artus KakasKakasKakas című ősbemutatóját a japán festőművész, Hokuszai ihlette. A Goethe Intézetben fotókiállítás idézi fel az idén elhunyt Pina Bausch tíz évvel ezelőtti magyarországi munkaheteit, Typopass címmel tipográfiai kiállítást kínál a Dorottya Galéria, Perényi Miklós és az UMZE Kamaraegyüttes közös koncertet ad, az Amadinda pedig újdonságokkal ünnepli 25 éves jubileumát. Részletek: bof.hu.

Design HÉT "A kreativitás és innováció európai éve" programjának részeként a kreatív energiák tematikája köré szerveződött az idei, hatodik Design Hét rendezvénysorozata, október 2-11. között. Ekkor osztják ki immár 30. alkalommal a Magyar Formatervezési Díjat, s a köznapi halandó is újra beteheti lábát az Erzsébet téri Design Terminálba, ahol Versenyben - Magyar design a világpiacon címmel látható kiállítás november 1-jéig. A kiállítások, divatbemutatók és egyéb események gazdagságához képest e szűkös helyről csak továbbirányítani tudjuk az érdeklődőt: designhet.hu.

KÜLHONI MAGYAROK Október 14-31. között az Égtájak Iroda másodszor rendezi meg Biennále címmel a külhoni magyarok kulturális fesztiválját. A nyitókoncertet az 1956-os emigránsokból alakult Philharmonica Hungarica adja Vásáry Tamás vezényletével. Asaf Roth izraeli marimbaművész Palya Beával, illetve saját zenekarával, Roby Lakatos hegedűművész gyerekkori barátaival együtt lép fel, a szatmárnémeti Rappert Gábor pedig Cseh Tamás-dalokat ad elő. A budapesti és a bukaresti Operett közös produkcióban, magyarul és románul, kétnyelvű feliratozással játssza Presgurvic Rómeó és Júlia musicaljét Kerényi Miklós Gábor rendezésében, a Kolozsvári Magyar Opera Álarcosbálját Ascher Tamás rendezte, ugyanonnan az Állami Magyar Színház a Három nővért hozza Tompa Gábor rendezésében. A magyarkanizsai Nagy József Regionális Kreatív Műhely a névadó rendezésében mutatja be Száz tű hossza című előadását. No Pass címmel öt helyszínen látható kortárs képzőművészek kiállítása, ezen túlmenően a Fészek Művészklubban a londoni Bolygó Bálint alkotásait és a budapesti Kaiser Ottó fotóit állítják ki, s ugyanitt mutatkozik be a kolozsvári Koinónia, a pozsonyi Kaligram és a zentai zEtna könyvkiadó. Részletes program: egtajak.com.

BRIGITTE BARDOT ÉS SOPHIA LOREN 75 éves lett az 50-es, 60-as évek két ragyogó mozicsillaga. Mindketten címlaplányként kezdték, filmes karrierjük fellendítésében mindkettejüknél kulcsszerepet játszott első férjük - Brigitte Bardot-nál Roger Vadim rendező, Sophia Lorennél Carlo Ponti producer -, de míg Loren a mai napig aktív, mozi- és tévéfilmszerepeket vállal, sőt három éve még félmeztelenül pózolt egy Pirelli-naptárban, s életművéért Oscar-díjat is kapott, Bardot 40 éves kora előtt felhagyott a filmezéssel, s legutóbb kijelentette: soha nem volt nagy színésznő. Visszavonulása óta állatvédőként vett részt a közéletben, az utóbbi években pedig iszlámellenességével keltett feltűnést, különben viszszavonultan él, mankóval jár, a napfényes éveit felidéző kiállítás megnyitóján sem jelent meg. A Les années "insouciance" január 31-ig tart nyitva Párizs mellett, az Espace Landowski termeiben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.