mi a kotta? - Örömnap és búcsú

  • .
  • 2009. október 1.

Trafik

A soros Mancs-ciklus ezúttal a Zene Világnapjával indul, az ünneppel, mely létezését nem a virág- és ajándékboltosok bűnös összeszövetkezésének köszönheti, hanem a Yehudi Menuhin kezdeményezése köré csoportosuló UNESCO-nak. 1975 óta október első napja tokkal-vonóval a muzsikáé, s az idei hivatalos jelszótól ("Hallgass át!") sarkallva a Művészetek Palotájában grandiózus, Baráti Kristófék trióját, a Szent Efrém Férfikart és a hazai dzsessz jeleseit egyként felvonultató Haydn-crossover ünnepli majd a jubiláns komponistát és a zenét úgy általában (Nemzeti Hangversenyterem, október 1., fél nyolc).
Ugyancsak csütörtökre esik, s az örömnap fényét szintúgy emelni fogja az MR Szimfonikusok Mesterbérlet-indító hangversenye, melynek teljes második részét Mahler IV. szimfóniája alkotja majd (Zeneakadémia, október 1., fél nyolc). Az első új mű, amelyet Mahler álmai városába, Bécsbe és álmai állásába, a bécsi opera élére eljutva írt, s amely szimfóniának - Batta András szavaival - minden üteméből "aranykori kiegyensúlyozottság és derű sugárzik". A kedélyesség és "Bécs apoteózisa" előtt a műsoron felhangzik egy másik nagy bécsi opus, Mozart 1785-ös d-moll zongoraversenye is, mely művét - mint Mozart papa leveléből tudjuk - közvetlenül a meghirdetett bemutató előtt fejezte be a csodafelnőtté cseperedett komponista. A zongoraszóló Ránki Dezsőé lesz, aki az elkövetkező napokban két másik Mozart-versenyművet is eljátszik majd nekünk A-dúrban, méghozzá a MÁV Zenekar Erdélyi Miklós-bérletének új színhelyén, az Operettszínházban (október 6., hét óra).

Vasárnap, a Nemzeti Filharmonikusok estjén egyébiránt Kocsis Zoltán is elénk vezeti majd az egyik A-dúr zongoraverseny, a korábbi, 1783 húsvétjára szánt, a sorban 12. versenymű magánszólamát, s a bécsi klasszika jegyében fogant program két szimfóniája ugyancsak köti magát az emlegetett hangnemhez: Haydn utolsó párizsi szimfóniája, a 87., illetve Beethoven Hetedikje (Nemzeti Hangversenyterem, október 5., fél nyolc). Szintén egy hangnemű koncertet kínál a komolyzenei játszóhelyek sorában most feltűnő Royal szálló, teljes nevén a Corinthia Grand Hotel Royal: Bach 3. D-dúr szvitjét követően Mozart és Beethoven hegedűversenyeit húzza majd itt a Budapesti Vonósok társaságában fellépő Szabadi Vilmos (október 3., hét óra).

"Pénz és taps nélkül, de elszánt, kitartó hazafiságtól lelkesítve... bölcsőjét kereste a Magyarnak és végre összeroskadt fáradalmai alatt" - búcsúztatta Széchenyi a "szegény árva magyart", Körösi Csoma Sándort, aki e héten Szemző Tibor és Sári László különleges műfajú alkotásának (opéra cinématique) legendabéli hőseként lép elénk. Már az elmúlt őszön vártuk a Törőcsik Mari (képünkön) mesélői közreműködésével hirdetett produkciót, ám most elérkezett a bemutató, mely a nagy színésznővel való találkozás egyszerre felszabadult és meghatott örömét ígéri (Nemzeti Hangversenyterem, október 7., fél nyolc).

S bár az e heti koncertprogram különösen zsúfolt, befejezésül mégis hadd álljon itt egy búcsú, még ha a leadási határidők okán némiképp megkésve is: szeptember közepén, 85 éves korában elhunyt Pándi Marianne, a magyar zenetörténet-írás egyik leghasznosabb alakja. Hangversenykalauzát vagy épp a XIX. századi magyar zenekritikákból szemelgető Hangászati mulatságok című gyűjtését eddig is, ezután is gyakran citálni fogjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.