étel, hordó - TIME OUT CORNER

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

Hallottunk már olyat, hogy a Trafót (Kortárs Művészetek Házát) "a budapesti kulturális színtér zászlóshajójának" nevezték. Ebben a hangnemben maradva mi a vele szemközti épületet mondanánk a "ferencvárosi lakásrehabilitáció gumimatracának", már csak azért is, mert a környék alaposabb vizsgálata után - bár csöppet sem voltunk elragadtatva - azt kellett megállapítanunk, hogy a Tűzoltó és a Liliom utca sarokházánál rémesebbet nem találni.
A lakótelepek fehérjét megidéző négyemeletes valójában jelentéktelen objektum, de mivel tervezője egy toronnyal bolondította meg, úgy fest, mint egy 1960-as években kiadott geometria-tankönyv címlapja.

És akkor most képzeljék el, hogy ennek a félreértésnek a földszintjén fabetétes "corner" tanyázik, klasszicizáló műkő kerítéssel, virágtartókkal.

Belépünk a kilencvenes évek elejébe, akkoriban mondták az ilyen helyekről, hogy "igényes kialakítású": meleg árnyalatú "pubhangulat", régi kereskedelmi plakátok reprói, petróleumlámpa-utánzatok a falon. A személyzet a bárpultnál tömörül, nem véletlen, hogy kifejezetten hálásak vagyunk a dohányzási tilalom miatt.

A nyakunkat tennénk rá, hogy a választékot a szokásos rántott/töltött, a különféle ananászos, no meg a grillezett zöldségfronton tartják erős kézzel, ehhez képest kellemes meglepetésekkel - meglehetősen szolid áron - van teli az étlap. A bazsalikomos paradicsomleves (430 Ft) jó ötlet, de az alapanyagok mintha külön-külön lennének benne, arról nem is szólva, hogy a rászórt Tesco-trappistával szó szerint küzdelem alakul ki. A rántott tökre (880 Ft) viszont nem lehet rossz szavunk. Igaz, hogy egy magára valamit is adó vegavurstliban nem osztanának szerepet neki, de oda se neki, végül is olyan helyen vagyunk, ami "magyaros ízekkel és családias légkörrel" pozicionálja magát. Nos, ennek leginkább a gyanús nevű, viszont remekül eltalált Krúdy kedvence (1680 Ft) felel meg: a fűszeres sertéssültet omlettba csomagolták, ami a hagymás tört krumplival minden várakozásunkat felülmúlja. Stílszerűen "Édes befejezéssel" (690 Ft) zárjuk sorainkat, amit annak ellenére sem küldenénk a cukrász-világbajnokságra, hogy maximálisan egyetértünk a felszolgáló hölgy közlésével: "Olyan, mint a tiramisu, csak nem annyira gejl!"

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.