étel, hordó - TIME OUT CORNER

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

Hallottunk már olyat, hogy a Trafót (Kortárs Művészetek Házát) "a budapesti kulturális színtér zászlóshajójának" nevezték. Ebben a hangnemben maradva mi a vele szemközti épületet mondanánk a "ferencvárosi lakásrehabilitáció gumimatracának", már csak azért is, mert a környék alaposabb vizsgálata után - bár csöppet sem voltunk elragadtatva - azt kellett megállapítanunk, hogy a Tűzoltó és a Liliom utca sarokházánál rémesebbet nem találni.
A lakótelepek fehérjét megidéző négyemeletes valójában jelentéktelen objektum, de mivel tervezője egy toronnyal bolondította meg, úgy fest, mint egy 1960-as években kiadott geometria-tankönyv címlapja.

És akkor most képzeljék el, hogy ennek a félreértésnek a földszintjén fabetétes "corner" tanyázik, klasszicizáló műkő kerítéssel, virágtartókkal.

Belépünk a kilencvenes évek elejébe, akkoriban mondták az ilyen helyekről, hogy "igényes kialakítású": meleg árnyalatú "pubhangulat", régi kereskedelmi plakátok reprói, petróleumlámpa-utánzatok a falon. A személyzet a bárpultnál tömörül, nem véletlen, hogy kifejezetten hálásak vagyunk a dohányzási tilalom miatt.

A nyakunkat tennénk rá, hogy a választékot a szokásos rántott/töltött, a különféle ananászos, no meg a grillezett zöldségfronton tartják erős kézzel, ehhez képest kellemes meglepetésekkel - meglehetősen szolid áron - van teli az étlap. A bazsalikomos paradicsomleves (430 Ft) jó ötlet, de az alapanyagok mintha külön-külön lennének benne, arról nem is szólva, hogy a rászórt Tesco-trappistával szó szerint küzdelem alakul ki. A rántott tökre (880 Ft) viszont nem lehet rossz szavunk. Igaz, hogy egy magára valamit is adó vegavurstliban nem osztanának szerepet neki, de oda se neki, végül is olyan helyen vagyunk, ami "magyaros ízekkel és családias légkörrel" pozicionálja magát. Nos, ennek leginkább a gyanús nevű, viszont remekül eltalált Krúdy kedvence (1680 Ft) felel meg: a fűszeres sertéssültet omlettba csomagolták, ami a hagymás tört krumplival minden várakozásunkat felülmúlja. Stílszerűen "Édes befejezéssel" (690 Ft) zárjuk sorainkat, amit annak ellenére sem küldenénk a cukrász-világbajnokságra, hogy maximálisan egyetértünk a felszolgáló hölgy közlésével: "Olyan, mint a tiramisu, csak nem annyira gejl!"

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.