kertész lesek - CÁPA/VELENCE

  • .
  • 2009. július 30.

Trafik

Noha a közelmúltban komoly mozgolódás támadt a vidéken (wellnesshotel nyílt a déli parton, Sukorón Las Vegas épül), a Velencei-tó turisztikai címerében azért még az agárdi popstrand a legjellegzetesebb motívum. Pedig legalább harminc éve boldogítja a népet voltaképpen ugyanazokkal a szereplőkkel (Pataky Attila, Szikora Robi, Nagy Feró, Lord [!] stb.), mint a múlt századi nyitás idején.
Mi azonban ennél is messzebbre tekintünk, amikor a környék idegenforgalmának egy olyan, emblematikus pontját keressük fel, amely immár negyvenöt éve dacol rutibutik-tulajdonosokkal, kínai büfésekkel és autókereskedőkkel, nemcsak hogy étterem maradt, de a neve sem változott a hosszú esztendők során. A 7-es út mentén, a Velence és Gárdony határán álló Cápáról van szó, melynek túlélési képességeit még Bicska Maxi is megirigyelhetné.

Ráadásul a Cápa sohasem kiváló konyhájával vívott ki elismerést, inkább magával az épülettel, amely afféle szabályt erősítő kivételként a jó ízlést testesítette meg abban a visszataszító hobbitelkes barkácsiádában, ami a környék építészetére a mai napig rányomja a bélyegét. Mindez persze nem véletlen, a Cápát az akkor 30 éves Makovecz Imre tervezte, és noha túlzásnak tűnik a mester állítása - "nyugat-európai építész ismerőseim az organikus építészet, hazai barátaim a magyar népi építészet megújítását látták benne" -, bizonyos, hogy a Cápát ma is az egyik legizgalmasabb építészeti kalandnak mondhatjuk Fejér megyében.

Egészen addig, míg be nem lépünk. Mert amit kívülről szinte érintetlenül hagytak az évtizedek, azt belül nemcsak az idő vasfoga kezdte ki, de az ismeretlen dekoratőr is, akinek festékszóróval a falra kanyarintott delfin- és cápaábrázolása láttán vélhetően nemcsak a Makovecz-rajongók hördülnének fel dühösen. Csakhogy ezen sem szabadna megrökönyödni! Hiszen hiába változatlan a cégér, a rendszerváltás óta bérlők és tulajdonosok sora próbált itt szerencsét, és hát aligha izgatták őket a letisztult vonalak, a "műemlék jelleg". A jelenlegi tulaj (bérlő?) például egyszerű grill- és bográcsvonalon próbál a vendég kedvében járni - a "rendes" mellett látványkonyha is üzemel, a választék szerény, de biztató.

A rongyszőnyeggel takart sörpados teraszon foglalunk helyet, a fiatal felszolgálót nyugodtan mondhatnánk nyeglének, mégsem tudunk rá haragudni, épp elég baja lehet az estére sem enyhülő fülledtség és az elviselhetetlen szúnyoginvázió miatt. És nemcsak neki. A csontleves (320 Ft) elől szinte elfutunk, pedig más évszakban valószínűleg jólesne, a görög gyümölcslevesnél (320 Ft) viszont azt próbáljuk megfejteni, hogy ezt a "se hús, se hal" ribizlis, meggyes, málnás, tejszínhabos keveréket miért nevezik így?

Noha a hőség nem enyhül, s a szúnyogok sem akarnak eltűnni, a folytatásban már az ételekre figyelünk, és ez tényleg annak köszönhető, hogy a grilles és a bogrács-fogások feledtetni tudják a környezeti kellemetlenségeket. A "címszereplőnek" tűnő cápasteaket mellőzzük, helyette inkább a cigánypecsenyét (1240 Ft) és Gyuri bácsi vasalt csirkéjét (1140 Ft) próbáljuk ki, amit a "feltaláló" szemünk láttára nyújt meg egy kőkorszaki gőzölős vasaló segítségével a szabadtéri sütőn. Mindkét frissensültről elmondhatjuk, hogy hibátlan, de a tökélyt mégsem ők, hanem az éttermeinkben oly ritkán fellelhető krumplis-tésztás összeolvadás, a slambuc (890 Ft) testesíti meg, amiért nemhogy Budapestről, de távolabbi helyekről is érdemes eljönni a Velencei-tóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.