kertész lesek - CÁPA/VELENCE

  • .
  • 2009. július 30.

Trafik

Noha a közelmúltban komoly mozgolódás támadt a vidéken (wellnesshotel nyílt a déli parton, Sukorón Las Vegas épül), a Velencei-tó turisztikai címerében azért még az agárdi popstrand a legjellegzetesebb motívum. Pedig legalább harminc éve boldogítja a népet voltaképpen ugyanazokkal a szereplőkkel (Pataky Attila, Szikora Robi, Nagy Feró, Lord [!] stb.), mint a múlt századi nyitás idején.
Mi azonban ennél is messzebbre tekintünk, amikor a környék idegenforgalmának egy olyan, emblematikus pontját keressük fel, amely immár negyvenöt éve dacol rutibutik-tulajdonosokkal, kínai büfésekkel és autókereskedőkkel, nemcsak hogy étterem maradt, de a neve sem változott a hosszú esztendők során. A 7-es út mentén, a Velence és Gárdony határán álló Cápáról van szó, melynek túlélési képességeit még Bicska Maxi is megirigyelhetné.

Ráadásul a Cápa sohasem kiváló konyhájával vívott ki elismerést, inkább magával az épülettel, amely afféle szabályt erősítő kivételként a jó ízlést testesítette meg abban a visszataszító hobbitelkes barkácsiádában, ami a környék építészetére a mai napig rányomja a bélyegét. Mindez persze nem véletlen, a Cápát az akkor 30 éves Makovecz Imre tervezte, és noha túlzásnak tűnik a mester állítása - "nyugat-európai építész ismerőseim az organikus építészet, hazai barátaim a magyar népi építészet megújítását látták benne" -, bizonyos, hogy a Cápát ma is az egyik legizgalmasabb építészeti kalandnak mondhatjuk Fejér megyében.

Egészen addig, míg be nem lépünk. Mert amit kívülről szinte érintetlenül hagytak az évtizedek, azt belül nemcsak az idő vasfoga kezdte ki, de az ismeretlen dekoratőr is, akinek festékszóróval a falra kanyarintott delfin- és cápaábrázolása láttán vélhetően nemcsak a Makovecz-rajongók hördülnének fel dühösen. Csakhogy ezen sem szabadna megrökönyödni! Hiszen hiába változatlan a cégér, a rendszerváltás óta bérlők és tulajdonosok sora próbált itt szerencsét, és hát aligha izgatták őket a letisztult vonalak, a "műemlék jelleg". A jelenlegi tulaj (bérlő?) például egyszerű grill- és bográcsvonalon próbál a vendég kedvében járni - a "rendes" mellett látványkonyha is üzemel, a választék szerény, de biztató.

A rongyszőnyeggel takart sörpados teraszon foglalunk helyet, a fiatal felszolgálót nyugodtan mondhatnánk nyeglének, mégsem tudunk rá haragudni, épp elég baja lehet az estére sem enyhülő fülledtség és az elviselhetetlen szúnyoginvázió miatt. És nemcsak neki. A csontleves (320 Ft) elől szinte elfutunk, pedig más évszakban valószínűleg jólesne, a görög gyümölcslevesnél (320 Ft) viszont azt próbáljuk megfejteni, hogy ezt a "se hús, se hal" ribizlis, meggyes, málnás, tejszínhabos keveréket miért nevezik így?

Noha a hőség nem enyhül, s a szúnyogok sem akarnak eltűnni, a folytatásban már az ételekre figyelünk, és ez tényleg annak köszönhető, hogy a grilles és a bogrács-fogások feledtetni tudják a környezeti kellemetlenségeket. A "címszereplőnek" tűnő cápasteaket mellőzzük, helyette inkább a cigánypecsenyét (1240 Ft) és Gyuri bácsi vasalt csirkéjét (1140 Ft) próbáljuk ki, amit a "feltaláló" szemünk láttára nyújt meg egy kőkorszaki gőzölős vasaló segítségével a szabadtéri sütőn. Mindkét frissensültről elmondhatjuk, hogy hibátlan, de a tökélyt mégsem ők, hanem az éttermeinkben oly ritkán fellelhető krumplis-tésztás összeolvadás, a slambuc (890 Ft) testesíti meg, amiért nemhogy Budapestről, de távolabbi helyekről is érdemes eljönni a Velencei-tóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.