kertész lesek - IMI/PALATINUS

  • .
  • 2008. augusztus 14.

Trafik

Láttunk már remekbe szabott ügyészségi önkiszolgáló éttermet, lábszárcsonton forgó lacikonyhát a ravatalozó mellett, üzemi étkezdét a vegyipar fellegvárában. De csupán szabályt erősítő ritka kivétel: bizonyos helyszínek határában csak nagy ritkán álldogál a kulináriai vámos illatozó őrbódéja.
Mindez nemcsak komor terepen igaz, a népszórakoztatás olyan örökzöldjét, mint a strand, is ide sorolhatjuk. A szinte mindenütt jellemző lángos/hamburger/palacsinta háromszöget élvezeti cikknek mondani merészség. Inkább legyen hangszer: a tiszti főorvos trianguluma.

Ne higgyék, hogy zenés jókedvünkben kerestük fel Budapest fürdőkádját, a Palatinus strandot. Csupán hétköznapi indokkal szolgálhatunk a vasárnap ellenére: olyan meleg volt, mint a habszifonban, ha kiteszik a napra. De a mosoly mégsem fagy le arcunkról, sőt - lupé segítségével - még egy dalra is rágyújtottunk. "A Pala-Pala-Palatinus / hív a hullámmedence / divat a lastex és a fecske / hancúrozzunk, míg leszáll az este". Fenyő Miklós árnyéka azonban mégsem vetődik ránk: fecskét nem látunk, viszont valóban hív a hullámmedence, meg a csúszdák légiója - két emelet magasságból. Csoda, hogy hamar kifulladunk és megéhezünk?

Az étolajmezők, a bódék övezete felé vesszük az irányt, ám a végállomás előtt - csodák csodájára - restaurant felirat bukkan fel, meg egy árnyas terasz, még nevet is adtak neki: Imi. Praktikus berendezése - sárga műanyag kerti bútorok - a legszerényebbnek mondható, de mindenképpen az alkalomhoz illő, tekintettel arra, hogy a közönség többsége vizes úszógatyában foglal helyet.

Az étlapon lényegesen nagyobb a választék, mint a valóságban. Nincs szükség az egyébként igen kedves felszolgáló hölgy kommentárjára, az ételek többsége mellett nem szerepel az ár. Ellenben van A és B menü, az előbbi - csontleves, rántott hús, sült krumpli (900 Ft) - mellett tesszük le a bilétánkat. Mellette jöhet egy harcsapaprikás (1300 Ft) mint heti ajánlat. Desszert nincs, tessék elmenni a szomszédba fagyizni.

Nos, a menü se nem jobb, se nem rosszabb, mint amit ennyi pénzért várhatunk. Szerény leveske kínos mellékhatások nélkül, a két szelet rántott hús (csirkemell) pedig nem olyan előre gyártott ipari termék, amit általában más fürdőhelyek étkezdéiben mérnek. A sült krumpli egy fokkal jobb, mint az ilyenkor szokásos fűrészporos hasáb. A harcsapaprikás is viszonyítás kérdése. A nokedli valószínűleg már a Margitszigetre is készen érkezett, a tejfölös szószra legfeljebb valamelyik ételporgyártó cég irodai kóstolói bólintanának elégedetten. Viszont a harcsa nem okoz kellemetlenséget, és nem csak azért, mert nincs pocsolyaíze. Kétségtelen, hogy Szegedre, Bajára be sem engednék az ilyet, de lássuk be, egy olyan helyen, ahol a konkurenciát a nutellás palacsinta, a sült hekk és az eperhabos gofri jelenti, bizony, meg kell becsülnünk egy ilyen kezdeményezést.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.