kulthírek

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

EGY KIS MOZART-ZENE Mozart eddig ismeretlen kompozícióját fedezték fel a nantes-i Mediatheque archívumában. A kotta egy 19.
századi gyűjtő hagyatékaként került a város tulajdonába, eredetiségét a salzburgi Mozarteum szakértője állapította meg. A tízcentis papírlapra írt zene valószínűleg egy D-dúr mise credo-tétele.

GYÁSZ 76 éves korában, Kölnben elhunyt Mauricio Kagel: a Buenos Airesben született komponista - művein túlmenően - saját fejlesztésű hangszerei és játéktechnikái révén is a kortárs zene jelentős alkotói közé tartozott. E héten Frankfurtban vezényelt volna, de így az Ensemble Modern fellépései emlékestekké alakultak.

Meghalt Norman Whitfield, a 60-as, 70-es évek egyik kiemelkedő R&B- és soulzeneszerzője, aki - többnyire alkotótársával, Barrett Stronggal együtt - örökzöld slágerek sorát (I Heard It Through The Grapevine, Papa Was a Rolling Stone, War) írta olyan előadók számára, mint Marvin Gaye, Smokey Robinson vagy a Temptations.

FÖLD-RAJZ Zöld tematikájú képzőművészeti pályázatot hirdetett Föld-Rajz címmel 7-14 éves gyermekek számára a Műcsarnok és a csepeli Nagy Imre Alapfokú Művészeti Iskola: a szél-, víz- vagy napenergiát "hasznosító" makettek, környezetvédelmi plakátok, illetve hulladékból készített tárgyak és szobrok beadásának időpontja szeptember 30. Részletek a mucsarnok.hu honlapon.

ALTER SZEMLEDÍJASOK A Tünet Együttes - Szabó Réka Társulat Alibi című előadása nyerte a XIV. Alternatív Színházi Szemle fődíját Debrecenben. A legjobb rendezésért Göttinger Pált (Mobil Front Műhely - DrámaMa: a.N.N.a.), a legbámulatosabb színházi jelenlétért Deák Emesét jutalmazták (Élőkép Társulat: Végtelen). A fővárosi önkormányzat Gergye Krisztián Társulatát díjazta (Melankólia).

RÁD GONDOLUNk... E címmel látható szeptember 26-ig a Kieselbach Galériában a nemrég elhunyt El Kazovszkij emlékére rendezett kiállítás.

DÜSSELDORF: BEUYS, ABAKANOWICZ Halála után 22 évvel Joseph Beuys körül folyik a vita Düsseldorfban - pontosabban arról, hogy Anatol Herzfeld gránitszobra megfelelően emlékeztet-e a 60-70-80-as évek német művészetének egyik kiemelkedő egyéniségére, vagy sem. Beuys a düsseldorfi képzőművészeti akadémián tanult, majd tanított, aztán 1972-ben kirúgták, mivel óráira beengedett egy csomó fiatalt, akiket pedig fel se vettek. A 77 éves Anatol Herzfeld - aki rendesen felvételt nyert - 1964-től tanult nála. Szobra engedélyezését előbb elutasították, mondván: nem elég színvonalas, nem sokkal később viszont arról szóltak a hírek, hogy próbaidőre mégis fel lehet állítani a 3 méter magas, 12 tonnás alkotást. Ez a történet még nem ért véget.

Problémamentesen alakult, ugyancsak Düsseldorfban, Magdalena Abakanowicz szabadtéri kiállítása: a lengyel művész mintegy száz szoborból álló installációját a Kunst Palast előtt állították fel: fűben táncoló alakok, plusz egy színpadszerű padlózaton hosszú sorban Abakanowicz emblematikus, fej nélküli figurái. Megtekinthetők januárig.

HIRST A CSÚCSON Rekordok sorát döntötte meg Damien Hirst Beautiful Inside My Head Forever című árverése. Már az egyedi, hogy a gyakran 50 százalék jutalékot felszámító galériák kihagyásával, közvetlenül a vásárlóknak adta el műveit (persze a kisebb jutalékért dolgozó aukciósházon keresztül). A Sotheby's kétnapos árverése 111,4 millió fontot hozott - soha ennyi nem jött még össze olyan aukción, ahol egyetlen művész alkotásait értékesítették. Az eladott tételek aránya 90 százalék fölött volt. A legmagasabb árat 10,3 millió fonttal a The Golden Calf érte el. Ez árverési rekord Hirst számára: képünkön 18 karátos aranyszarvakat és -patákat, továbbá a feje búbján extra aranylemezt viselő, formaldehidben tartósított, carrarai márványtalapzaton álló borjú és a 43 éves művész. Öt mű bevételét fordítják jótékony célra, köztük a Bill with Shark című olajfestményét: rajta Jean Pigozzi fotója alapján Bill Gates, amint Hirst formaldehidben úszó cápáját nézi. 313 ezer fontot adott érte a Microsoft-tulajdonos és felesége alapítványa.

PÉLDÁUL PÁRIZS A japán-francia kapcsolatok intézményesülésének 150. évfordulójára emlékeztetvén a japán művészetre fókuszál a december 21-ig tartó, 37. párizsi Festival d'Automne. Japán zenészek (Imai Csikage, Hoszokava Tosio, Ono Kazusi, Ikeda Rjodzsi) és színházi rendezők (Okada Tosiki, Hirata Oridza) mellett a performer-koreográfus Umeda Hiroaki és a filmrendező Aojama Sindzsi is bemutatkozik. A műfajok olykor átfedik egymást - az október 11-én nyíló, V?L című kiállításon például a zeneszerző, képzőművész Rjodzsi Ikeda és Benedict Gross amerikai matematikus keveredik esztétikailag is érzékelhető dialógusba. De nem csak Japánról szól a fesztivál: a La Maison Rouge-ban október 5-ig látható Christian Boltanski Les Archives du ccur című kiállítása, fellép a DV8 fizikai színház; hangversenyek lesznek a tavaly decemberben elhunyt Karlheinz Stockhausen műveiből, október 16-21. között pedig a Parasztoperát adja elő Pintér Béla Társulata a Thé‰tre de la Cité Internationale színpadán - szereplésük az év végéig tartó Európai Kulturális Évad eseménysorozatának is része.

Az Õszi Fesztiváltól függetlenül, a Pompidou Központban szeptember 29-ig látható Tatiana Trouvé, a tavalyi Duchamp-díj nyertesének kiállítása - játék az idő, a tér és a sík dimenzióival. A Musée National d'Art Moderne Georges Rouault halálának 50. évfordulója alkalmából pályájának lendületes indulását eleveníti fel L'effervescence des débuts címmel, október 13-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.