kulthírek

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

EGY KIS MOZART-ZENE Mozart eddig ismeretlen kompozícióját fedezték fel a nantes-i Mediatheque archívumában. A kotta egy 19.
századi gyűjtő hagyatékaként került a város tulajdonába, eredetiségét a salzburgi Mozarteum szakértője állapította meg. A tízcentis papírlapra írt zene valószínűleg egy D-dúr mise credo-tétele.

GYÁSZ 76 éves korában, Kölnben elhunyt Mauricio Kagel: a Buenos Airesben született komponista - művein túlmenően - saját fejlesztésű hangszerei és játéktechnikái révén is a kortárs zene jelentős alkotói közé tartozott. E héten Frankfurtban vezényelt volna, de így az Ensemble Modern fellépései emlékestekké alakultak.

Meghalt Norman Whitfield, a 60-as, 70-es évek egyik kiemelkedő R&B- és soulzeneszerzője, aki - többnyire alkotótársával, Barrett Stronggal együtt - örökzöld slágerek sorát (I Heard It Through The Grapevine, Papa Was a Rolling Stone, War) írta olyan előadók számára, mint Marvin Gaye, Smokey Robinson vagy a Temptations.

FÖLD-RAJZ Zöld tematikájú képzőművészeti pályázatot hirdetett Föld-Rajz címmel 7-14 éves gyermekek számára a Műcsarnok és a csepeli Nagy Imre Alapfokú Művészeti Iskola: a szél-, víz- vagy napenergiát "hasznosító" makettek, környezetvédelmi plakátok, illetve hulladékból készített tárgyak és szobrok beadásának időpontja szeptember 30. Részletek a mucsarnok.hu honlapon.

ALTER SZEMLEDÍJASOK A Tünet Együttes - Szabó Réka Társulat Alibi című előadása nyerte a XIV. Alternatív Színházi Szemle fődíját Debrecenben. A legjobb rendezésért Göttinger Pált (Mobil Front Műhely - DrámaMa: a.N.N.a.), a legbámulatosabb színházi jelenlétért Deák Emesét jutalmazták (Élőkép Társulat: Végtelen). A fővárosi önkormányzat Gergye Krisztián Társulatát díjazta (Melankólia).

RÁD GONDOLUNk... E címmel látható szeptember 26-ig a Kieselbach Galériában a nemrég elhunyt El Kazovszkij emlékére rendezett kiállítás.

DÜSSELDORF: BEUYS, ABAKANOWICZ Halála után 22 évvel Joseph Beuys körül folyik a vita Düsseldorfban - pontosabban arról, hogy Anatol Herzfeld gránitszobra megfelelően emlékeztet-e a 60-70-80-as évek német művészetének egyik kiemelkedő egyéniségére, vagy sem. Beuys a düsseldorfi képzőművészeti akadémián tanult, majd tanított, aztán 1972-ben kirúgták, mivel óráira beengedett egy csomó fiatalt, akiket pedig fel se vettek. A 77 éves Anatol Herzfeld - aki rendesen felvételt nyert - 1964-től tanult nála. Szobra engedélyezését előbb elutasították, mondván: nem elég színvonalas, nem sokkal később viszont arról szóltak a hírek, hogy próbaidőre mégis fel lehet állítani a 3 méter magas, 12 tonnás alkotást. Ez a történet még nem ért véget.

Problémamentesen alakult, ugyancsak Düsseldorfban, Magdalena Abakanowicz szabadtéri kiállítása: a lengyel művész mintegy száz szoborból álló installációját a Kunst Palast előtt állították fel: fűben táncoló alakok, plusz egy színpadszerű padlózaton hosszú sorban Abakanowicz emblematikus, fej nélküli figurái. Megtekinthetők januárig.

HIRST A CSÚCSON Rekordok sorát döntötte meg Damien Hirst Beautiful Inside My Head Forever című árverése. Már az egyedi, hogy a gyakran 50 százalék jutalékot felszámító galériák kihagyásával, közvetlenül a vásárlóknak adta el műveit (persze a kisebb jutalékért dolgozó aukciósházon keresztül). A Sotheby's kétnapos árverése 111,4 millió fontot hozott - soha ennyi nem jött még össze olyan aukción, ahol egyetlen művész alkotásait értékesítették. Az eladott tételek aránya 90 százalék fölött volt. A legmagasabb árat 10,3 millió fonttal a The Golden Calf érte el. Ez árverési rekord Hirst számára: képünkön 18 karátos aranyszarvakat és -patákat, továbbá a feje búbján extra aranylemezt viselő, formaldehidben tartósított, carrarai márványtalapzaton álló borjú és a 43 éves művész. Öt mű bevételét fordítják jótékony célra, köztük a Bill with Shark című olajfestményét: rajta Jean Pigozzi fotója alapján Bill Gates, amint Hirst formaldehidben úszó cápáját nézi. 313 ezer fontot adott érte a Microsoft-tulajdonos és felesége alapítványa.

PÉLDÁUL PÁRIZS A japán-francia kapcsolatok intézményesülésének 150. évfordulójára emlékeztetvén a japán művészetre fókuszál a december 21-ig tartó, 37. párizsi Festival d'Automne. Japán zenészek (Imai Csikage, Hoszokava Tosio, Ono Kazusi, Ikeda Rjodzsi) és színházi rendezők (Okada Tosiki, Hirata Oridza) mellett a performer-koreográfus Umeda Hiroaki és a filmrendező Aojama Sindzsi is bemutatkozik. A műfajok olykor átfedik egymást - az október 11-én nyíló, V?L című kiállításon például a zeneszerző, képzőművész Rjodzsi Ikeda és Benedict Gross amerikai matematikus keveredik esztétikailag is érzékelhető dialógusba. De nem csak Japánról szól a fesztivál: a La Maison Rouge-ban október 5-ig látható Christian Boltanski Les Archives du ccur című kiállítása, fellép a DV8 fizikai színház; hangversenyek lesznek a tavaly decemberben elhunyt Karlheinz Stockhausen műveiből, október 16-21. között pedig a Parasztoperát adja elő Pintér Béla Társulata a Thé‰tre de la Cité Internationale színpadán - szereplésük az év végéig tartó Európai Kulturális Évad eseménysorozatának is része.

Az Õszi Fesztiváltól függetlenül, a Pompidou Központban szeptember 29-ig látható Tatiana Trouvé, a tavalyi Duchamp-díj nyertesének kiállítása - játék az idő, a tér és a sík dimenzióival. A Musée National d'Art Moderne Georges Rouault halálának 50. évfordulója alkalmából pályájának lendületes indulását eleveníti fel L'effervescence des débuts címmel, október 13-ig.

Figyelmébe ajánljuk