csontzene - Köszönet és ave atque vale

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

Az elmúlt alkalommal megelőlegeztük ezt a hetet, amennyiben nyomatékosan felhívtuk minden kedves zenegyűlölő figyelmét Kocsis Zoltán és Vadim Repin hegedű-zongora estjére, melyen Bartók-, Brahms- és Beethoven-műveket játszanak (Zeneakadémia, szeptember 26.). Megismételjük: bűnt követ el, aki ezt kihagyja.
A koncertre a nagy múltú, de mára kicsit megkopott fényű Budapesti Zenei Hetek keretében kerül sor, ahol azért akad még jó pár jelentősnek ígérkező hangverseny, mint például a MusikFabrik vendégszereplése, akik hajtépőset nyomnak, így többek közt Karlheinz Stockhausen Hoffnung című örömzenéjét (Trafó, szeptember 28., 19.30). És ezen a szomorú héten búcsúzik a koncertélettől és a budapesti közönségtől a világ egyik legnagyobb és legokosabb zongoraművésze, az 1931-ben született Alfred Brendel (képünkön), aki a Budapesti Fesztiválzenekar kíséretével, Fischer Iván dirigálásával Mozart c-moll zongoraversenyét (K. 491) adja elő (MűPa, szeptember 26. és 27., 19.45, illetve Zeneakadémia, szeptember 28., 15.30).

És eljött egy másik búcsú pillanata is, a Fizetőpincér összegezte és benyújtotta a rettentő, majdnem három- (vagy négy-?) éves számlát, a Csontzene rovat teljes summáját. Végül is méltányos összeg volt, és kiegyenlítésébe remélhetőleg senki, sem az olvasók, sem a szerzők és szerkesztők nem rokkantak bele. Mindezek után pedig csakis a köszönet szavai szólhatnak, köszönet a három év közreműködőinek, mindenekelőtt persze a zeneszerzőknek. És a fényesen kivilágított vendéglő ajtajában máris ott sorakozik Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, Wagner, Haydn, Stravinsky, Bartók, vagyis a Zenegyűlölő szívében a Legnagyobbak, de szorosan mögöttük jelentkeznek a Kisebbek is, Rameau, Brahms, Mahler, Johann Strauss, Schumann, Schönberg, Webern, Berg, Muszorgszkij, Verdi, Rossini, Puccini, Mendelssohn, Chopin, Kurtág, Ligeti, Liszt és egye fene, ebben az ünnepi órában helyet foglalhat az asztalnál még Csajkovszkij, Richard Strauss, sőt Sosztakovics is. És persze díszhelyet kapnak a szellemi segítők, E. T. A. Hoffmann, Eduard Hanslick, Péterfy Jenő, Leibniz, Kripke, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Goethe, Wittgenstein, Kant, Hume, Quintilianus, Thomas Bernhard, Kierkegaard, Ady, Lukács, Petri - a számla bizonyára hiányos és rendszertelen, de ki tudná felsorolni mindazokat a mestereket, akik a segítségünkre voltak hétről hétre, hogy eligazítsanak a Szellem kaotikus vendéglátóiparában. Aki a seregszámlából kimaradt, bizonnyal megbocsátja majd, annál inkább, mivel aligha tehet mást.

De a legfőbb köszönet az olvasókat illeti, akik kitartottak a Zenegyűlölő rögeszméi mellett, és türelmesen viselték olykor eszelős és szándékosan igazságtalan kirohanásait. Mindamellett talán nem volt egészen haszontalan közös virtuális kocsmázásunk a legmagasabb rendű művészet, a Musica jegyében. Ebben a reményben búcsúzik most e sorozat szerzője, Csont András és a szerkesztő, Bán Zoltán András.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.